Mercedes GLA

Billigere og sprekere, men fortsatt ikke helelektriske

GLA og CLA som ladbar hybrid.

FULLSATT A: Nå er alle modeller basert på A-klassens plattform elektrifiserte. Fra før er A-klasse kombi og sedan, samt B-klasse ladbar. Nå kommer, ikke uventet, GLA og begge varianter av CLA også som ladbare hybrider. De blir spreke og attraktivt prissatt, selv om vi gjerne skulle sett at de var helelektriske. Foto: Mercedes-Benz.
FULLSATT A: Nå er alle modeller basert på A-klassens plattform elektrifiserte. Fra før er A-klasse kombi og sedan, samt B-klasse ladbar. Nå kommer, ikke uventet, GLA og begge varianter av CLA også som ladbare hybrider. De blir spreke og attraktivt prissatt, selv om vi gjerne skulle sett at de var helelektriske. Foto: Mercedes-Benz. Vis mer

Det burde ikke komme som noen overraskelse på noen, men den minste SUV-en fra Mercedes GLA, som akkurat har blitt vist som splitter ny modell, blir lansert som ladbar hybrid.

Det samme gjelder de svært populære motebilene CLA Coupe og Shooting Brake. Fra før har de lansert A- og B-klasse.

GLA: Mercedes har distansert GLA mer fra A-klasse på den nye modellen. Nå virker den mer troverdig som egen SUV-modell. Foto: Mercedes Benz.
GLA: Mercedes har distansert GLA mer fra A-klasse på den nye modellen. Nå virker den mer troverdig som egen SUV-modell. Foto: Mercedes Benz. Vis mer

Under panseret har den splitter nye firesylindrede 1,3-literen med 160 hester mot 250 Nm, fått følge av en 102-hesters elmotor, som også klemmer 300 Nm ut av seg.

Den er plassert mellom bensinmotoren og dobbeltclutch-girkassen med åtte trinn og tar jobben både som lader og startmotor.

Til sammen gir pakka 218 hester og 450 Nm. 0-100 på 6,8 sekunder og 240 km/t i toppfart på CLA Coupé, er absolutt godkjent. Stasjonsvogna bruker 6,9 sekunder og gjør 235 km/t.

Den mest aktuelle av de alle, GLA er også en kvikkas. 0-100 på 7,1 sekunder og toppfart på 220 km/t.

Det mest interessante for mange er rekkevidden. Batteriet er på 15,6 kWt og rekkevidden er 69 kilometer for Coupé, som har best aerodynamikk, og 69 kilometer for Shooting Brake og 61 for GLA.

GLA COUPÉ: Man har mange valg blant Mercedes' minste modeller. Om denne er penere enn A 350 e Sedan blir opp til deg å bedømme. Uansett er ikke dette den mest flatterende vinkelen på bilen, for det er først og fremst den flotte hekken som er kjøpsargumentet. Foto: Mercedes-Benz.
GLA COUPÉ: Man har mange valg blant Mercedes' minste modeller. Om denne er penere enn A 350 e Sedan blir opp til deg å bedømme. Uansett er ikke dette den mest flatterende vinkelen på bilen, for det er først og fremst den flotte hekken som er kjøpsargumentet. Foto: Mercedes-Benz. Vis mer

Den kan lades fra ladeboks med 7,4 kW. Da er den ladet på én time og 45 minutter. Med 24 kW på hurtiglader er den ladet fra 10 til 80 prosent på 25 minutter. Før og etter dette, er ladehastigheten lav på grunn av at batteriet er lite. Den vannkjølte batteripakka er rundt 150 kilo.

Hybridløsningen stjeler minimalt med plass og gir flatt gulv i alle modeller. Alle modeller trekker 1600 kilo tilhenger.

Vi har allerede kjørt A-klasse sedan på en kort lansering. Den er ikke veldig ulik CLA Coupe og har samme oppgitte rekkevidde. Vi fikk dessverre ikke tid til å ta en skikkelig rekkeviddetest under lanseringen, men kjørte nok til å se at WLTP-tallene ikke lander fryktelig langt fra virkeligheten. I så fall er det mange som vil klare seg med denne batteripakka til daglige gjøremål.

Godt utstyrt

A-klasse slår knockout på konkurrentene når det gjelder opplevd luksusfølelse. Joda, det er litt billig plast på konsollen mellom setene, men man har to ti-tommere foran seg.

GLA CHOOTING BRAKE: Andre generasjon Shooting Brake er mye mer praktisk enn den første, først og fremst på grunn av langt bredere innlastning i bagasjerommet. Foto: Mercedes-Benz.
GLA CHOOTING BRAKE: Andre generasjon Shooting Brake er mye mer praktisk enn den første, først og fremst på grunn av langt bredere innlastning i bagasjerommet. Foto: Mercedes-Benz. Vis mer

A-klasse er akkurat like selvkjørende som alle andre med stjerne på. Dersom du betaler og var først ute med MBUX-systemet, som i tillegg til talefunksjonen som du må snakke til på engelsk, også har en haug med andre, mer fornuftige funksjoner. Den lærer seg blant annet dine bruksmønster og gjør hverdagen lettere for deg.

NYLANSERT: Dieselhybriden Mercedes-Benz GLE 350 de imponerer! Vis mer

Klassens beste cruise control

Med ett vipp på fartsholderen, skjer det utrolig mye i kulissene, dersom du har lagt inn destinasjonssted. Da skal det mye til om du skal klare å kjøre mer økonomisk selv.

Da beregnes topografi, svinger, kryss, fartsgrenser, veistandard, bygd eller by, for å frakte deg mest økonomisk dit du skal. Farten senkes akkurat i rett tid før lavere eller høyere fartsgrenser og senker farten på mest økonomisk måte før kryss, svinger eller andre biler.

Systemet virker forbilledlig godt. I byen begynner bilen å kjøre fra stillestående igjen, dersom det bare har vært et kort stopp. Ved lengre stopp, kreves en liten berøring med foten på gasspedalen for å kjøre.

Pris til sommeren

- GLA og CLA er allerede blant modellene som rekrutterer flest nye kunder til vårt merke. Med inntoget av ladbare alternativer med rekordlang elektrisk rekkevidde er jeg overbevist om at den trenden vil akselerere, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Prisene slippes på vårparten og bilene forventes kort tid etterpå.

Skal man legge prisen på A-klasse til grunn, så koster A 250 e rundt 35.000 kroner mer enn A 180 med Automat. Dersom prisbildet blir noenlunde det samme, kan vi vorvente en pris på rundt 470.000 kroner for GLA og 480.000 for CLA.