Billigere bruktbiler?

Omlag 20.000 leasingbiler kommer i retur til forhandlerne i løpet av våren. Det kan skape kaos på bruktmarkedet, og få konsekvenser for deg som bilkjøper.

Bilbransjen har gruet seg for år 2001 helt siden myndighetene gjorde om kravet for refusjon av merverdiavgift på leasingbiler i 1998. Da forandret man nemlig lengden man måtte lease en bil for å få refusjon fra merverdiavgiften fra 8 til 36 måneder.

Resultatet er at bruktbilmarkedet kan bli overfylt i løpet av 2001.

Neppe prisfall

Hvordan det vil påvirke deg som kunde er imidlertid usikkert. For det er slett ikke sikkert at prisene på bruktbiler vil synke dramatisk som et resultat av at omlag 20.000 leasingbiler nå skal ut på bruktmarkedet.

- Det er særdeles vanskelig å spå hva som vil skje med prisene på bruktbilmarkedet når leasingbilene kommer, sier Per Morten Merg i Synergi Informasjonsutvikling. Merg er en av Norges fremste eksperter på bruktbiler.

Vanskelig med innbytte

Men om prisene ikke faller kan tilbudet av bruktbiler likevel få konsekvenser for deg som bilkjøper - spesielt dersom du har en innbyttebil. For med lagre fulle av bruktbiler kan forhandlerne nekte å ta i mot bilen din i innbytte, eller gi deg en lavere pris enn det du ellers ville ha fått.

Og forsøker du å selge bilen privat, risikerer du at bilen blir tyngre å selge som en følge av at det er kjøpers marked. Skal du selge bilen din, kan det derfor lønne seg å gjøre det nå.

- Ikke noe problem

Bilbransjen vil naturligvis ikke innrømme at leasingbilene som kommer tilbake til forhandlerne i løpet av året er noe problem. De ser heller på bruktbilene som en mulighet til å selge flere nye biler.

- Vi ser ikke på dette som noe problem, heller en mulighet for å øke vårt totale salg, sier informasjonssjef i Harald A. Møller, Arne Lorvik. Og han får støtte fra Ford, så vel som Toyota og Peugeot - alle store aktører innen leasing og firmabil.

Misforhold

- Det er helt tydelig at det vil bli et misforhold mellom tilbud og etterspørsel i løpet av våren. At dette vil skape støy for nybilmarkedet og ikke minst på bruktmarkedet er jeg derfor ikke i tvil om dersom ikke etterspørselen tar seg opp fra dagens nivå, sier Merg.

- Likevel er det umulig å se hva som vil skje. Prisene kan selvfølgelig stupe, og det økte tilbudet kan slå bena under nybilsalget. Men det er for tidlig å si noe om. Vi får vente og se, avslutter Merg.

Disse bilene kommer i retur

  • Test av Ford Mondeo st.v

  • Test av VW Passat

  • Test av Opel Vectra st.v

  • Test av Nissan Primera st.v
  • Prøv DinSides Firmabilkalkulator