Billige biler: Europeerne svarer kineserne

Markeder med mye lavere kjøpekraft enn vi har her i Vest-Europa er i kraftig vekst, og stiller nye krav til individuelle transportmidler. Antikke Hindustan-modeller basert på Morris Oxford eller blanke, nye Renault 12-modeller utviklet for nesten 40 år siden holder ikke mål lenger. Det tar nå også europeiske bilprodusenter konsekvensen av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Billige biler: Europeerne svarer kineserne

Billige biler: Europeerne svarer kineserne

  1. Logan: Store bilder


Kinesiske bilprodusenter er i siget, som vi har kommentert tidligere her på våre sider. De har i lengre tid bygget opp sin kompetanse gjennom samarbeid med vestlige og japanske partnere. De har nå som ambisjon å forsyne andre markeder i tillegg til det kinesiske - hvor veksten har slakket av litt samtidig som konkurransen er blitt tøffere. Disse rimelige produktene, takket være lave produksjonskostnader, vil i første omgang være konkurransedyktige på markeder hvor kjøpekraften er lavere enn her - Øst-Europa, Midtøsten, Latinamerika og Nord-Afrika, for eksempel. Her bør man kunne klare å markedsføre en ny familiebil for priser ned mot 40.000 kroner.

image: Billige biler: Europeerne svarer kineserne


Fra Prosjekt X90 til Logan

Det var Renault-konsernet som grep fatt i ideen om å skape et globalt konsept omkring en bil som på enklest og best mulig måte svarte til de individuelle transportbehov for folk i nye markeder med relativt sterkt vekstpotensiale. Ideen var ikke helt ny; et produkt med et noe lignende inspirasjonsgrunnlag var blitt utviklet tidligere: Brasil-baserte Fiat Palio, lansert i 1996. Renault tok utgangspunkt i sitt datterselskap Dacia, den rumenske bilprodusenten - basert i et lavkostland. Det ble besluttet å bygge en kompakt familiesedan med moderne teknologi men uten unødvendige designstudier eller kostnadstyngende marketing og markedsføring. Dacia ("By Renault") Resultatet ble i første omgang en traust, firedørs sedan som er 4,25 meter lang og skal ha plass til fem voksne personer - inklusive tre voksne på 1,90 meter i baksetet. Bilen skal etterhvert produseres, ikke bare i Romania, men også i Russland, Iran, Colombia og Marokko.

image: Billige biler: Europeerne svarer kineserne


"En ordentlig bil"

Logan er en kompakt sedan med plass til en familie på fem og bagasje. Den kan utstyres med en 1,4 eller en 1,6 liters bensinmotor (henholdsvis 75 og 90 hester), og vil noe senere få en 1,5 liters dieselmotor (65 hester) og en 107 hesters variant av 1,6-literen. Bilen er blitt utviklet for å tåle ekstreme klimaforhold - fra Sibir til den marokkanske ørken - og elendige veier. Bakkeklaringen er 1,5 centimeter enn det som er vanlig for kompakte personbiler. Toppfarten på 1,4 liters versjonen er oppgitt til 162 km/t og 1,6-literen skal klare 175. Akselerasjonstidene fra 0 til 100 km/t skal være henholdsvis 13,0 og 11,5 sekunder.

Øst i og for Europa - og nå også i Vest-Europa

Bilen blir idag solgt i en rekke markeder. Avhengig av merkestrategien heter den Dacia i noen land, Renault i andre. I Romania, hvor Dacia er det store nasjonale bilmerket, er Logan idag den mest solgte modellen. Den selges også i Kroatia, Serbia, Makedonia, Slovakia, Tsjekkia, Ungarn og Tyrkia samt Polen, Baltikum, Syria og Libanon.

image: Billige biler: Europeerne svarer kineserne


Etterhvert som markedsføringen skred frem i de forhåndsdefinerte markedene modnet beslutningen om også å lansere bilen i våre vestlige markeder - med en noe annerledes spesifikasjon, ABS og kollisjonsputer.

Det er det som foregår i disse dager; Logan har vært i salg i Frankrike siden den 9. juni 2005, kommer i salg i Spania den 16. og i Tyskland den 17. Det er fremgått at til en utsalgspris på under 65.000 kroner er det et reelt marked for bilen også her. Ytterligere fem vest-europeiske land vil få bilen i løpet av året.

Brukbar bil for pengene

Dacia Logan selges til en pris som ikke overskrider 50.000 kroner i markeder utenfor Vest-Europa. Da er ikke engang det sikkerhetsutstyr vi anser for minimalt inkludert. I Frankrike er nettoprisen uten merverdiavgift fra ca. 55.000 kroner, noe som med norske avgifter ville gitt i overkant av 130.000 kroner, altså - for dyrt? Det foreligger i hvertfall ikke per idag noen planer om å importere Logan hit til landet.

På sin side går Volkswagen i disse dager ut med planer om å lansere en sedan for samme type markeder og til en minst like lav pris. Forutsetningen er en produksjonskostnad per eksemplar som ikke overstiger 3.000 Euro.

Europeisk bilindustri - ihvertfall en del av den - har forstått at å overleve betyr å være konkurransedyktig i markedene som vil vokse i fremtiden...

Store bilder av Dacia Logan finner du her