Peugeot e-208 kan bli billigere

Billig elbil enda billigere?

Peugeot-direktøren hinter om en utgave med redusert rekkevidde, men uttalelsen strides om internt.

BILLIGERE: Det er allerede mange som har kjørt elbil i mange år som har funnet ut at man klarer seg med relativt kort rekkevidde. Kanskje vil Peugeot gjøre det samme? Foto: Rune M. Nesheim
BILLIGERE: Det er allerede mange som har kjørt elbil i mange år som har funnet ut at man klarer seg med relativt kort rekkevidde. Kanskje vil Peugeot gjøre det samme? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nye Peugeot 208 rulles ut på veiene i disse dager og selv om den faktisk også selges både med bensin- og dieselmotorer i Norge, er det den elektriske versjonen man regner med å selge til privatmarkedet.

Den har et stort potensiale til å bli en storselger. Den har et batteri på 50 kWt, kan leveres med hele 11 kW ombordlader og tar i mot 100 kWt på hurtiglader, noe som er best i klassen.

Batteriet er på 50 kWt og gir en WLTP-rekkevidde på 34 mil, et bra tall, ikke bare for de små bilene i dag.

Pris rett under 270.000 for billigste versjon vil gjøre den fristende for mange.

KJEKKAS: Peugeot har store forventninger til salget av nye e208. Foto: Rune Nesheim
KJEKKAS: Peugeot har store forventninger til salget av nye e208. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Billigere versjon med kortere rekkevidde

Men nå har det kommet indikasjoner på at det kan komme en billigere versjon med mindre batterikapasitet, med rekkevidde på 24 mil - altså ti mil kortere.

Meldingen om den nye modellen kommer fra direktøren for elektriske kjøretøy fra Peugeot, Anne-Lise Richard, og er gjengitt av det engelske nettstedet Autoexpress.

Der sier hun at de vil se hva markedet ønsker, og kanskje tilby dette ved neste facelift, altså trolig tre år frem i tid.

Det er ikke alle som trenger den lange rekkevidden, og da er det bra både for klimaet og lommeboka å tilby mindre batteripakker.

I resten av verden er elbiler fortsatt dyrere enn biler med forbrenningsmotor, så et billigere alternativ kan akselerere antallet elbiler på veiene andre steder i verden.

Produksjonsmessig er dette en svært enkel endring. Man fjerner bare celler fra e-208 sitt eksisterende batteri på 50 kWt til man har ønsket størrelse.

Trolig vil man fjerne rundt 25 prosent og ende opp med et batteri på 37 kWt. Det vil kunne gi en rekkevidde rundt 24 mil.

Det er omtrent det samme som trillingene VW Up!, Seat Mii og Skoda Citigo.

Splid

kommunikasjonssjef for Peugeot, Stian Gihle, visste ingenting om den nye modellen før vi kontaktet han. Foto: Dinside.
kommunikasjonssjef for Peugeot, Stian Gihle, visste ingenting om den nye modellen før vi kontaktet han. Foto: Dinside. Vis mer

- Dette er helt nytt for meg og vi vet derfor ikke om eller når den kommer, eller om den i det hele tatt vil være aktuell for Norge, sier kommunikasjonssjef for Peugeot, Stian Gihle, som sjekker saken utover dagen og får helt andre svar fra fabrikken.

- Det er ingen planer om kortere rekkevidde for e-208, er svaret derfra.

- Vi har stor pågang på bilene med 50 kWt. For oss virker det som om pris og batteristørrelse er det som blir etterspurt i Norge. Siden vi ikke har avgifter på elektriske biler, vil neppe prisen bli veldig mye lavere om den en gang skulle komme, sier Gihle.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!