Bilist 2000: Bruk bilbelte - vinn en bil

16. mars går startskuddet for trafikksikkerhetskampanjen Bilist 2000. Dette blir en annerledes trafikksikkerhetskampanje, som vil bruke belønning som virkemiddel i stedet for skremsler om det store bøtespøkelset som vi er vant til.

Aksjonen er et startet på initiativ fra Bilimportørenes Landsforening, som altså er interesseorganisasjonen for bilimportørene i Norge. Med seg har de 29 interessenter, som forskjellige bilimportører, dekkimportører, Vegdirektoratet, forsikringsbransjen, NAF (Norges Automobil-Forbund), KNA (Kongelig Norsk Automobilklub), MA, NHO, Verdikommisjonen, Statoil, TV2, Posten, Trygg Trafikk, Viking, Falken og enda flere.

Fart og bilbeltebruk

Hva er så målet og meningen med denne kampanjen? Ja, se det er ikke helt enkelt å få svar på, for alle involverte har av en eller annen grunn valgt å holde kortene svært tett til brystet inntil startskuddet går 16. mars. Det er imidlertid klart at kampanjen skal gå over 3 år, og at fokus vil bli satt på fart og bilbeltebruk.

Lotteri

Kampanjen vil ta form som et slags lotteri, hvor alle som ønsker å delta må melde seg på. Du forplikter deg da til å bruke bilbelte og kjøre fornuftig, og så må du feste et klistremerke med kampanjens logo på bilen din. Til gjengjeld får du da være med i tekningen av premier, små og store, hvor hovedgevinstene er nye biler, og du vil få tilbud om rimeligere trafikkprodukter, som sikringsutstyr, med mer.

Det øverste målet med kampanjen er selvsagt å redusere antall drepte og skadde på veiene våre.