Tesla best i ny utslipps-rapport

Bilfabrikkene kan få CO2-bøter på 320 milliarder

I 2018 hadde Tesla det laveste og Rolls-Royce det høyeste CO2-utslippet i Europa. Fra 2020 kommer nye krav som kan bety milliardbøter for produsentene.

NYE KRAV: Fra 2020 krever EU et CO2-utslipp på maksimalt 95 gram i gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger. I 2018 lå det på 120,5 gram. Det betyr store bøter. Foto: Markus Pentikainen.
NYE KRAV: Fra 2020 krever EU et CO2-utslipp på maksimalt 95 gram i gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger. I 2018 lå det på 120,5 gram. Det betyr store bøter. Foto: Markus Pentikainen.Vis mer

Det er JATO, et av verdens ledende bilanalyse-selskaper, som har utarbeidet en rapport om tilstanden når det gjelder CO2-utslippene til nye biler, bare noen måneder før EUs nye utslippskrav trer i kraft.

Det er ikke lystig lesning. CO2-utslippet fra produsentenes nye biler var i 2018 på 120,5 gram per kilometer - det høyeste på fem år. Årsakene til at utslippene øker er todelt:

  • Kraftig nedgang i salget av dieselbiler, til fordel for bensinbiler. Dieselbiler har mer effektiv forbrenning, lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp, enn bensinbiler.
  • I tillegg har salget av SUV-er økt kraftig. Disse er større, tyngre og har ofte firehjulstrekk, noe som gir enda høyere forbruk og CO2-utslipp.
TESLA BEST: Tesla (nærmest) selger bare elektriske biler i Europa. Med 0 i CO2-utslipp, er dette den klare vinneren i 2018. Nå kommer det elbiler fra alle de store produsentene. Foto: Markus Pentikainen.
TESLA BEST: Tesla (nærmest) selger bare elektriske biler i Europa. Med 0 i CO2-utslipp, er dette den klare vinneren i 2018. Nå kommer det elbiler fra alle de store produsentene. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Dyrest for VW

Tesla selger bare elektriske biler og noterte seg dermed for 0,0 i CO2-utslipp-regnskapet for 2018. Rolls-Royce hadde derimot 327,0 g/km i snitt, fra sine biler.

Kravet fra EU, som fases inn fra 2020 og blir enda litt strengere fra 2021, er at gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger, ikke skal overstige 95 gram per kilometer. Dersom det skjer, vanker det saftige bøter. Boten er på 95 euro per gram CO2 over grensen, ganget med antall biler som er solgt.

Ifølge JATO vil det være VW-gruppen (VW, Audi, Skoda og Seat) som vil kunne få den verste smellen, dersom tallene fra 2018 legges til grunn og ingen ting forbedres fram til slutten av 2020:

  • VW vil måtte punge ut med 2.525 euro (24.000 kroner) per solgte bil.
  • Det er 9,2 milliarder euro (88,8 milliarder kroner) totalt.
  • I fjor tjente selskapet 12,2 milliarder euro, så det sier seg selv at dette er dramatisk.
87 MILLIARDER I BOT: VW-gruppen, inkludert Audi, vil få en bot på 87 milliarder kroner dersom utslippene i 2018 legges til grunn. Foto: Markus Penitkainen.
87 MILLIARDER I BOT: VW-gruppen, inkludert Audi, vil få en bot på 87 milliarder kroner dersom utslippene i 2018 legges til grunn. Foto: Markus Penitkainen. Vis mer

Toyota vinner på hybrid

I den andre enden finner vi Toyota, som med et snitt på 99.9 gram i 2018 allerede er nær ved å oppfylle 95-grams målet. Dette skyldes ikke minst at en stor andel er hybridbiler. Bare 8,5 prosent av bilene fra Toyotas salg skjer i Europa. Med dagens CO2-tall vil boten for Toyota bli på 550 millioner euro (5,2 milliarder kroner), eller bare tre prosent av overskuddet til selskapet.

Hos de fleste produsentene er det i ferd med å skje store forandringer. Spørsmålet er om en del av fabrikkene har startet jobben for å tilpasse seg 95-grams målet for sent. De nye bilene må være i salg tidlig neste år for at det skal få noen effekt, når CO2-regnskapet gjøres opp på slutten av 2020.

Trenger flere elbiler

- Vi er nødt til å elektrifisere bilene våre, dersom vi skal ha noen sjanse til å komme ned mot målet på 95 gram CO2 neste år, sa Peugeot-sjef Jean Philippe Imperato da Dinside snakket med ham under lanseringen av fabrikkens nye elektriske biler i februar.

- Kravene fra EU tvinger oss til det. Å betale store bøter er ikke et alternativ, fortsatte han.

I Imperators plan er en ladbar hybridutgave av Peugeot 508 i oktober og en ren elektrisk Peugeot 208 ved årsskiftet viktige deler.

Stort sett alle de andre bilfabrikkene kommer også med nye hybrider og ladbare hybrider i løpet av de neste månedene. I tillegg kommer det en rekke nye elektriske biler rundt årsskiftet, som blant annet VW ID, Opel Corsa, Volvo XC40 Electric, e-Mini, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Honda Urban EV og en Ford, som foreløpig er navnløs.

VW SATSER PÅ EL: VW er en av produsentene som ligger an til bøter i milliardklassen, men satser nå på en rekke nye elektriske modeller. Den første, ID Neo (øverst), vises til høsten. Foto: VW
VW SATSER PÅ EL: VW er en av produsentene som ligger an til bøter i milliardklassen, men satser nå på en rekke nye elektriske modeller. Den første, ID Neo (øverst), vises til høsten. Foto: VW Vis mer

Norge nede på 42 gram

I tillegg vil vi trolig se at en del biler, med vanlige forbrenningsmotorer, forsvinner fra markedet. Det gjelder større og tyngre biler som har høye CO2-utslipp og begrenset salg. Det koster for mye å utvikle disse med mer miljøvennlig teknologi. Teknologien for å nå CO2-målet er nemlig der, begrensningen er tiden og kostnaden.

Norge nådde for øvrig EUs utslippsmål for lenge siden. I mars 2019 var det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra de nye bilene som ble solgt i Norge på 42 gram per kilometer. Det høye salget av elektriske biler er årsaken til dette.

Mars var imidlertid en veldig spesiell måned, da Tesla Model 3 satte en historisk registreringsrekord her til lands.

Best og dårligst i 2018

# Produsent CO2-utslipp
1.Tesla0,0 gram
2.Smart89,8 gram
3.Toyota99,9 gram
4.Peugeot107,7 gram
5.Citroën107,9 gram
6.Renault109,1 gram
7.Nissan110,6 gram
8.Suzuki114,2 gram
9.Skoda116,7 gram
10.Seat116,9 gram
11.Volkswagen118,8 gram
12.Fiat119,2 gram
13.Mitsubishi119,5 gram
14.Mini119,5 gram
15.Kia120,4 gram
16.Dacia120,8 gram
17.Lexus122,5 gram
18.Hyundai123,3 gram
19.Ford123,7 gram
20.Opel125,6 gram
21.Honda127,0 gram
22.Audi127,6 gram
23.BMW128,9 gram
24.Volvo130,0 gram
25.Mazda135,2 gram
26.Mercedes139,6 gram
27.Jeep142,5 gram
29.Subaru160,3 gram
30.Land Rover166,7 gram
31.Porsche183,0 gram
32.Aston Martin261,8 gram
33.Bentley273,2 gram
34.Ferrari283,1 gram
35.Rolls-Royce327,6 gram

Kilde: JATO Dynamics - gjennomsnitt CO2-utslipp per bil i 2018, for 35 bilmerker i Europa