<strong>VEIHJELP:</strong> Batteriproblemer er en av hovedårsakene til at biler trenger veihjelp. Men hvilke bilmodeller er det som oftest krever assistanse - og hvilke modeller er de som det er minst risiko med, når det kommer til behovet for veihjelp? Det kan en tysk rapport avsløre. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
VEIHJELP: Batteriproblemer er en av hovedårsakene til at biler trenger veihjelp. Men hvilke bilmodeller er det som oftest krever assistanse - og hvilke modeller er de som det er minst risiko med, når det kommer til behovet for veihjelp? Det kan en tysk rapport avsløre. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Bilene som oftest trenger veihjelp

Rapport avslører hvilke bilmodeller som oftest får veihjelp.

Publisert

En tysk rapport avslører hvilke bilmodeller som trenger veihjelp oftest - og hvilke som trenger det sjeldnest. I tillegg viser den hva det er som fører til at man trenger veihjelp i de fleste tilfellene.

Undersøkelsen er gjort av ADAC, som er det tyske motstykket til NAF - bare mye større.

I likhet med NAF, har også ADAC veihjelp-tjenester, og det er informasjon fra denne jobben de har brukt til å utarbeide den inngående rapporten.

3,7 millioner biler

Det er et betydelig datagrunnlag som tyske ADAC har til grunn for sin rapport. I løpet av 2019 rykket de ut til 3.756.226 hendelser - i gjennomsnitt mer enn 10.000 per dag.

Av dette har de hatt mulighet til å gå nærmere inn i dataene og undersøkt totalt 113 modellrekker fordelt på 25 bilmerker, og endt opp med det ADAC selv sier gir velbegrunnede data om hvilke merker som er mest utsatte for å havne i den dårlige enden av veihjelpstatistikken, som du kan se noen data på lenger nede i artikkelen.

Batteriet er hovedproblemet

Hovedårsaken til behovet for veihjelp i Tyskland er defekte batteri, som står for 41 prosent av utrykningene.

Det bekrefter både NAF og Viking er det samme som i Norge:

- Hyppigste årsaker som vi ser i Norge er startvansker/flatt batteri (12V), tett fulgt av punktering og motorfeil/stopp. Spesielt punktering er en skadeårsak som i løpet av siste ti år har gått fra å utgjøre en liten, til å utgjøre en stor andel av skadeårsakene, sier Sjur Jensen Bay, markedsdirektør i Viking Redningstjeneste, til Dinside.

Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, bekrefter også at batteriproblemer er blant de vanligste feilene sm fører til behov for veihjelp.

- Og det som mange ikke tenker på er at dette også er en veldig vanlig feil på sommeren, sier Sødal, og fortsetter:

- Det er flere årsaker til at et allerede dårlig eller gammelt batteri kan gå tomt også om sommeren. De fleste av oss kjører antagelig med et batteri som ikke er fulladet i utgangspunktet. Siden vi blant annet driver med mye småkjøring tappes batteri for mer strøm gjennom hele året. Nyere biler har også datamaskiner som går selv om bilen står, og det bruker noe strøm. Så er det også sånn at ordentlig sommervarme gjør at et batteri som allerede er tappet for en del strøm kan selvutlade. Så det er et godt råd å lade opp batteriet med med en vedlikeholdslader hele året. Da slipper man problemer.

Dette er de vanligste årsakene til veihjelpsbehov som registrert av NAF:

Hele 2019:

  1. Kan ikke starte bilen (her inngår det flere årsaker. Kan også være noen flate batterier som er registrert på denne)
  2. Flatt batteri
  3. Motorstopp
  4. Punktering
  5. Hjul og hjuloppheng

Topp fem for sommermånedene juni, juli og august 2019:

  1. Motorstopp
  2. Kan ikke starte bilen (her inngår det flere årsaker. Kan også være noen flate batterier som er registrert på denne)
  3. Flatt batteri
  4. Punktering
  5. Innelåst nøkkel, mistet nøkkel eller knukket nøkkel

Ifølge ADACs statistikk fra Tyskland, står problemer med motoren for nest flest utrykninger, og på tredjeplass er problemer med et elektriske.

Som grunn for ADACs statistikk ligger altså millioner med veihjelpsutrykninger. Uten å kunne sammenlikne det tyske og det norske markedet direkte, er det likevel tydelig at de hyppigste feilene er like, som vi kan se av listen fra NAF sammenliknet med ADACs funn.

Bilmodellene som trengte mest og minst veihjelp

Det finnes ingen offentlige tilgjengelige lister over hvilke bilmodeller eller merker som er mest utsatt for å trenge veihjelp i Norge. Dette får vi bekreftet både fra Viking og NAF.

Når det gjelder ADACs rapport, som tysk-kyndige kan lese mer inngående på nettsiden til ADAC, har de kun beregnet risiko for modeller som det er registrert minst 7000 eksemplarer per år i Tyskland.

Og ut fra dette, konkluderer de med at de som gjennomgående presterer bedre enn gjennomsnittet og som det altså er minst trøbbel med, er Toyota Aygo, MINI, Mercedes A-klasse og BMW X3.

I den andre enden av skalaen, hvor vi altså finner modellene som er overrepresentert i statistikkene, er det ifølge ADAC slik at det ikke er én modell som utpeker seg som dårlig over flere årsmodeller.

Men de forteller at Kia Ceed 2011-modell har utpekt seg negativt, som en modell som har hatt behov for veihjelp hyppig i 2019. Og de peker på at Nissan Qashqai er av de yngre modellene som har hatt en nedbrytningsfrekvens over gjennomsnittet. I sistnevnte tilfelle er batteridefekter den vanligste årsaken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer