10 biler som skapte bilverden slik vi kjenner den

Bilene som forandret verden

Det startet med bulder og brak i en garasje i 1886 ...

FORANDRET VERDEN: Elon Musk og hans Tesla Model S har gjort mye for utviklingen av moderne elbiler. Foto: Jamieson Pothecary
FORANDRET VERDEN: Elon Musk og hans Tesla Model S har gjort mye for utviklingen av moderne elbiler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

I dag snakker vi om elektriske biler, hybridbiler og biler med firehjulstrekk, som om det er noe nytt og revolusjonerende. Sannheten er at mange av de viktigste oppfinnelsene i bilverdenen var gjort allerede et par tiår etter at Carl Benz bygget sin aller første bil.

Den første elektriske bilen ble for eksempel bygget av amerikanske William Morrison i 1891. Rundt år 1900 var 30 prosent av den amerikanske bilparken drevet av strøm.

Gamle ideer

Billig bensin og økt krav til kjørelengde gjorde imidlertid at biler med bensinmotor overtok. På en utstilling i Paris i år 1900, viste en ung mann med navnet Ferdinand Porsche fram bilen Lohner-Porsche Mixed Hybrid. Den var et monster av en bil, men den hadde plass til fire og kunne kjøre både på strøm - som drev to elektriske motorer i hjulnavene foran - og på bensin.

ALT FUNNET OPP FØR: Allerede rundt år 1900 var 30 prosent av bilene i USA elektriske. Samme år viste Ferdinand Porsche denne hybridbilen i Paris. Foto: Produsenten
ALT FUNNET OPP FØR: Allerede rundt år 1900 var 30 prosent av bilene i USA elektriske. Samme år viste Ferdinand Porsche denne hybridbilen i Paris. Foto: Produsenten Vis mer

Allerede i 1903 bygget nederlandske Spyker er racerbil med drift på alle fire hjul. Men ingen av disse bilene forandret verden.

Årsaken var at teknologien ikke var god nok og at muligheten til rimelig masseproduksjon ikke var til stede. Senere dukket imidlertid ideene opp på nytt, og bidro til for alltid å forandrer måten vi bruker bilen på.

Her er de ti bilene vi mener har hatt størst innvirkning på verden og dagens bilmarked. Vel bekomme.

10. Tesla Model S – drømmen om elbil

De største forandringene i bilverdenen har kommet med menn som klarer å tenke utenfor den tradisjonelle boksen. Slik var det også da Tesla Model S kom på veien i 2012.

Elon Musk kom fra databransjen og mente bilprodusentene var lite framtidsrettet. Han satset alt på å bygge en elektrisk superbil, med lang rekkevidde og svært praktisk interiør. Det var imidlertid mange humper i veien fra Musk presenterte sine planer til den første bilen rullet ut på veien. Konkurrentene ristet på hodet.

Tesla er blitt en stor salgssuksess, selv om regnskapene har vist store, røde tall. Ikke minst i Norge har mange fått oppfylt drømmen om en avgiftsfri superbil. Nå kommer en hel bilverden etter.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

9. Toyota Prius – hybrid for alle

Da Toyota lanserte Prius hybrid i 1997, ristet en hel bilverden på hodet. De mente hybrid-teknologien var en alt for dyr måte å spare bensin på.

Toyota hadde imidlertid en svært framsynt ingeniør, ved navn Takeshi Uchiyamada, som var helt overbevist om at hybrid-teknologien var viktig og riktig for framtiden. Prius hadde en bensinmotor, en elmotor og et lite batteri som tok vare på bremseenergien og gjenbrukte den i akselerasjoner.

De første to-tre årene ble bilen kun solgt i Japan, men fra 2000 over hele verden. I dag har alle bilene fra Toyota hybrid-teknologi og fabrikken har solgt rundt 25 millioner slike biler. Nå kjemper en hel bilverden for lavere CO2-utslipp, og da vil plutselig også alle andre bilprodusenter ha modeller med hybriddrivverk.

Takeshi Uchiyamada. Foto: Toyota
Takeshi Uchiyamada. Foto: Toyota Vis mer

8. Lamborghini Miura – den første super-bilen

Den har kanskje ikke gitt noe stort bidrag til din og min bil-hverdag, men den er anerkjent som verdens første super-sportsbil. Miura kom på veien i 1966, var ikke i produksjon i mer enn sju år, men klarte likevel å forme en helt ny klasse biler, for de aller rikeste.

Den hadde en V12-motor på 350 hester, plassert midt i bilen, og gjorde det like godt i baneløp som på landeveien. Med 0-100 km/t på 6,7 sekunder og en toppfart på 280 km/t, satte Miura en helt ny standard i sportsbilklassen. Bare 150 biler ble bygget. I desember 2018 ble en Miura P400 SV solgt for 19 millioner kroner på en auksjon i USA.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

7. Mini - en moderne småbil

I 1959 dukket Mini opp for første gang og ble et forbilde for alle moderne småbiler. Da Suez-krisen og bensinrasjoneringen tok til i 1956, fikk ingeniør Alec Issigonis hos Morris muligheten til å utvikle en liten bil som skulle ha plass til fire personer.

Issigonis startet med formen av en firkantet kasse. Han satte små, 10-tommers hjul i hvert hjørne, slik at de ikke stjal plass i kupeen. Motoren satte han på tvers foran, ga bilen forhjulstrekk og uavhengig fjæring. På denne måten ble 80 prosent av plassen overlatt til passasjerene.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

6. Chrysler Airflow – overvant luftmotstand

Da Chrysler Airflow kom i 1934 var den en av de første bilene som kombinerte moderne teknologi, praktisk innredning og aerodynamiske linjer. Den lå langt foran sin tid på dette området og ble derfor heller ingen salgssuksess.

Da produksjonen stoppet i 1937, ble den betegnet som en stor flopp og en kostbar feilprioritering av Chrysler. Airflow satte imidlertid solide merker etter seg i industrien og etter hvert begynte flere å bygge biler med lav luftmotstand.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

5. Willys Jeep – første SUV?

Willys MB, bedre kjent som Willys Jeep, ble produsert av Willys-Overland og Ford for det amerikanske forsvaret fra 1941 til 1945. Militæret ville ha en liten, lett og robust bil med firehjulstrekk, som kunne takle barske situasjoner under andre verdenskrig.

Bilen veide 1.113 kilo, var 3,4 meter lang, hadde en firesylindret bensinmotor på 60 hester og et tretrinns manuelt gir med lavgirserie. Etter krigen utviklet bilen seg til en sivil Jeep-utgave og inspirerte også mange andre bilprodusenter til å bygge tilsvarende biler.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

4. VW Beetle – Norge på hjul

Man kan trygt si at Volkswagen satte både Europa og Norge på hjul. Bobla ble bygget i 22,6 millioner eksemplarer fra 1938 til 2003 og var lenge verdens mest solgte bil. Nå er den solid forbigått av blant annet Toyota Corolla, med over 35 millioner eksemplarer.

Bilen som reddet VW, Golf, er ikke blant de ti på lista vår.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

At Bobla var et bestillingsverk fra Adolf Hitler til Ferdinand Porsche på «en bil som tar to voksne og tre barn, kan kjøre 100 km/t og ikke koste mer enn 990 tyske mark» kan ikke frata bilen at den var akkurat det bilkjøperne ville ha etter andre verdenskrig.

Bilen var enkel, rimelig og romslig, etter den tids standard. I Norge ble det først fart i salget av bilen etter at kjøpsrestriksjonene for biler ble opphevet i 1960. Allerede i 1966 passerte salget 100.000 biler og totalt solgte VW-importør Harald A Møller 147.579 eksemplarer av Bobla.

Les mer om den norske folkefavoritten i denne utgaven av Ukens veteran.

DEN ORIGINALE BOBLA: 
De eldste utgavene er sjeldne å se langs vegen i dag. Omtrent 20 av den aller første norske årgangen har overlevd. Dette eksemplaret fikk sine skilter august i 1949. 
Foto: Stein Inge Stølen
DEN ORIGINALE BOBLA: De eldste utgavene er sjeldne å se langs vegen i dag. Omtrent 20 av den aller første norske årgangen har overlevd. Dette eksemplaret fikk sine skilter august i 1949. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

3. Citroen Traction Avant – med forhjulstrekk

Etter en tur til Detroit i 1913, hvor han blant annet besøkte Fords fabrikk, så André Citroën hvor tungvint produksjonen på de europeiske fabrikkene var. I 1919, rett etter første verdenskrig, startet Citroën produksjon av en liten, billig bil på et samlebånd slik han hadde sett hos Ford.

Citroëns stadige jakt på nye konsepter førte i 1934 til utviklingen av den berømte forhjulsdrevne modellen 7CV – bedre kjent som Traction Avant. Bilen ble et forbilde for andre bilprodusenter, som oppdaget fordelene med forhjulstrekk.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

2. Ford Model T – bilen for alle

Mange tror at Henry Ford var mannen som oppfant bilen, med hans Model T i 1908. Sannheten er at han var langt etter de europeiske bilfabrikkene. Det som gjorde at Ford Model T slo knockout på konkurrentene, var imidlertid den enkle og geniale konstruksjonen.

Den ble brukt både som personbil, lastebil og traktor. Men aller viktigst var det at Henry Ford i august 1913, som første bilfabrikant, tok i bruk samlebåndet i produksjonen. Over natten ble produksjonstiden på en T-Ford senket fra 12,5 til i underkant av seks timer.

I 1912 kostet bilen 600 dollar, i 1916 ble den solgt for 360 dollar. En vanlig arbeider hadde plutselig råd til bil. Ford Model T satte dermed USA på hjul!

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

1. Mercedes Patent Motorwagen – den første bilen

Mange hadde forsøkt seg tidligere, men det var Carl Benz Patent Motorwagen som ble anerkjent som den første bilen. I 1886 tok han bilen ut på tur i en sky av støv og eksos i området rundt Mannheim i Tyskland.

Toppfarten var svimlende 15 km/t. Det som gjør at denne bilen blir anerkjent som den første, er at den var noe mer enn en hesteløs kjerre. Den var bygget med chassis og motor som en integrert enhet. Motoren hadde en sylinder på 984 ccm, ga 0,9 hestekrefter og drev begge bakhjulene.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer