Bilavgift

Bilene som blir dyrere og billigere fra nyttår

Fra 1. januar beregnes CO2-avgiften på nye biler etter den nye, strenge WLTP-målemetoden for forbruk og utslipp. Noen biler vil bli dyrere, mens andre blir mye billigere.

KRAFTIG PRISKUTT: Audi R8 V10 blir hele 134.000 kroner rimeligere over nyttår. Foto: Jamieson Pothecary
KRAFTIG PRISKUTT: Audi R8 V10 blir hele 134.000 kroner rimeligere over nyttår. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

De gamle NEDC-målingene for forbruk og utslipp, var mye snillere enn den nye WLTP-syklusen som nå tas i bruk. Tallene med den nye målemetoden er rundt 24 prosent høyere og gir et riktigere bilde av hva du kan forvente at bilen din bruker og slipper ut av CO2 under normal kjøring. Men siden CO2-komponenten i avgiften utgjør nesten halvparten av avgiftsgrunnlaget på nye biler, lå det an til en kraftig avgiftsøkning og tilsvarende prisøkning på nye biler fra 1. januar 2020.

VANLIGE FAMILIEBILER: Noen biler får en kraftig avgiftsøkning, noen får et avgiftskutt, men for de fleste vanligste familiebilene er endringene bare på noen tusenlapper. Foto: Rune Korsvoll
VANLIGE FAMILIEBILER: Noen biler får en kraftig avgiftsøkning, noen får et avgiftskutt, men for de fleste vanligste familiebilene er endringene bare på noen tusenlapper. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Lå an til avgiftssmell

– Siden bilene i praksis bruker akkurat like mye bensin som før og slipper ut akkurat like mye CO2 – det er bare måletallene som er blitt høyere – så mente vi at det ble feil dersom dette skulle føre til en kraftig økning av avgiften og prisen på helt normale biler. Det sier Erik Andresen, som er direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

FORNØYD: - Med en så stor omlegging av avgiftssystemet er det ikke til å unngå at det vil slå litt ulikt ut, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL
FORNØYD: - Med en så stor omlegging av avgiftssystemet er det ikke til å unngå at det vil slå litt ulikt ut, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL Vis mer

Sammen med Norges Bilbransjeforbund og Norges Automobil-Forbund begynte BIL tidlig arbeidet med å samle inn data og kartlegge de avgiftsmessige konsekvensene av en omlegging til WLTP.

– Vi så at prisøkningene kunne blir store. Tidligere i år la vi fram våre funn for Finansdepartementet. Med en så stor omlegging av avgiftssystemet er det ikke til å unngå at det vil slå litt ulikt ut, men vi har hatt spesielt fokus på å gjøre endringene så små som mulig for vanlige biler, sier Andresen til Dinside.

Sjekk avgiftene her

Neste uke vedtas statsbudsjettet for 2020 i Stortinget. Dersom det ikke blir forandringer i Regjeringens opplegg, vil budsjettet blir vedtatt med en slik kompensasjon. Det betyr at for de fleste vanlige biler vil forandringene i avgiftene bli relativt små.

NYE MÅLINGER: De nye WLTP-målene for forbruk og utslipp er rundt 24 prosent strengere i gjennomsnitt enn den gamle målemetoden. Regjeringen foreslår en kompensasjon for at ikke alt dette skal virke direkte inn på nybilavgiften. Foto: Markus Pentikainen
NYE MÅLINGER: De nye WLTP-målene for forbruk og utslipp er rundt 24 prosent strengere i gjennomsnitt enn den gamle målemetoden. Regjeringen foreslår en kompensasjon for at ikke alt dette skal virke direkte inn på nybilavgiften. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

– Vi føler oss trygge på at det blir et fornuftig budsjett, men er naturligvis spente på å se nøyaktig hvilken innretning CO2-avgiften får fra nyttår, sier Andresen.

Nettstedet Bilnytt.no har laget en avgiftskalkulator for de fleste bilmodellene på markedet der de nye WLTP-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er lagt inn. Den viser at avgiftsnivået for de mest solgte bensin- og dieselbilene på markedet vil være relativt stabilt. Noen biler kan få en avgiftsøkning på noen tusenlapper, mens andre får en litt lavere avgift enn i dag.

Tilpasser modeller

I tillegg ser vi at avgiften på to nesten identiske biler kan variere svært mye. Et godt eksempel er den kompakte SUV-en VW T-Roc, der en 190 hesters bensinutgave ligger an til å få en avgiftsreduksjon på rundt 11.000 kroner, mens en 150 hesters dieselutgave med firehjulstrekk får en økning på nesten 20.000 kroner dersom det nye avgiftsopplegget vedtas.

Slik er det med mange av bilmodellene på markedet. Det vi kan forvente å se er at importørene tilpasser modellutvalget etter de nye avgiftene, slik at det er de bilene som kommer mest gunstig ut som blir å finne i butikkene. Selv om noen bilmodeller ligger an til en avgiftsøkning, betyr ikke det nødvendigvis heller at dette vil gi direkte utslag på prisen. Importørene vil ha en mulighet til å justere sin fortjene på de forskjellige modellene, for å unngå en prisøkning.

Unngår prishopp

Norges Automobil-Forbund, som har jobber sammen med BIL om å utforme forslaget til en ny avgiftsmodell, er fornøyd med framlegget til Regjeringen:

– Vi er glade for at regjeringen har lyttet. Uten justeringer i avgiftssystemet hadde bilprisene skutt i været, men det gjør de heldigvis ikke. Dyrere biler hadde gitt færre norske familier mulighet til å kjøpe seg en ny, tryggere og mer miljøvennlig bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

– Økt vektlegging av utslipp er viktig for at forbrukerne skal kjøpe biler som forurenser mindre. Elbil er fortsatt ikke et aktuelt valgt for mange, på grunn av få modeller med god nok rekkevidde og for dårlig ladeinfrastruktur. Da er det viktig at de kan få kjøpt seg en bil som slipper ut minst mulig, sier hun.

Får stort avgiftskutt

Det er imidlertid noen biler som har klart å kutte WLTP-tallene for forbruk og utslipp betydelig og dermed kan vente store avgiftskutt nesten år. Helt på topp ligger BMW M2 Competition, som ligger an til et avgiftskutt på 160.000 kroner. Nå er ikke dette en bil for folk flest. Den er en småbil og koster i overkant av en million kroner.

Blant bilene som får den høyeste avgiftsøkningen, finner vi Mercedes SLC AMG 43 Cab. Den får økt tallene for CO2-utslipp fra 186 til 274 gram per kilometer, noe som resulterer i en avgiftsøkning på 169.000 kroner.

Når det gjelder avgiften på elbiler, så er den fredet i regjeringsplattformen fram til 2021. Her forventer vi altså ingen endringer. Når det gjelder ladbare hybrider, så lå disse an til å kunne få en avgiftssmell.

Bilprodusentene har imidlertid utstyrt de bilene som nå er på vei inn på markedet med nye og mer effektive batterier. Det har gitt økt rekkevidde på strøm fra 60 (Mitsubishi Outlander) til 100 (Mercedes GLE) kilometer, slik at de holder seg under den magiske grensen for CO2-avgift.