Elbilene best

Bilene med best varmeapparat

Gjennom snø, kulde og is: Vi har testet varmeapparatet i 19 av de nyeste bilene på markedet – inkludert seks elbiler.

GOD VARME: God og rask varme er viktig først og fremst for en komfortabel start på vinterdagen, men raskt is- og duggfrie ruter er også viktig for sikkerheten. Foto: Anton Reenpaa
GOD VARME: God og rask varme er viktig først og fremst for en komfortabel start på vinterdagen, men raskt is- og duggfrie ruter er også viktig for sikkerheten. Foto: Anton Reenpaa Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De neste dagene er det meldt kaldere vær mange steder i landet, med nattetemperaturer på godt under frysepunktet.

Så fort kvikksølvet kryper under null, begynner livet med bilen å bli mer ubehagelig. Is på rutene må skrapes og en kald kupé må varmes opp. Når termometeret viser minus 10-15, begynner det å bli riktig utrivelig å starte kjøreturen. Og dette har ikke bare med komfort å gjøre. Det er god sikkerhet i å ha en bil som raskt klarer å fjerne is og dugg fra vinduene, og holde dem slik gjennom hele kjøreturen.

Store forskjeller

Et godt varmeapparat kan gjøre en kald vintermorgen enklere. I de store vinterbiltestene, som Dagbladet kjører sammen med det finske magasinet Tekniikan Maailma nord i Finland hver vinter, inngår test av varmeapparatene som et viktig moment.

I januar testet vi 13 av de nyeste bensin- og dieselbilene på markedet.

ELBILER VARMEST: De fleste elektriske bilene har et raskere og mer effektivt varmeapparat enn biler med forbrenningsmotor. I tillegg kan elbilene varme kupeen og sørge for isfrie ruter før bilen startes. Foto: Markus Pentikainen
ELBILER VARMEST: De fleste elektriske bilene har et raskere og mer effektivt varmeapparat enn biler med forbrenningsmotor. I tillegg kan elbilene varme kupeen og sørge for isfrie ruter før bilen startes. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

I tillegg testet vi varmen i seks av de nyeste elektriske bilene. Konklusjonen er klar; elbilene er ofte best, men forskjellen på de beste og dårligste bilene er stor.

Slik tester vi

Temperaturen er minus 5 grader – ikke veldig kaldt. I streng kulde er forskjellen mellom varmeapparatene enda større. Vi måler temperaturen i hodehøyde mellom forsetene, i fotbrønnen foran og i fotbrønnen bak.

VARM FØR START: Elbilene har den fordelen at de kan varmes opp mens de fortsatt står stille uten motoren i gang. Foto: Markus Pentikainen
VARM FØR START: Elbilene har den fordelen at de kan varmes opp mens de fortsatt står stille uten motoren i gang. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Bilene kjøres i kolonne og starter med 30 sekunders mellomrom. Elektriske varmere er på og varmeapparatet på full defroster og maksimum temperatur.

Opel Corsa raskest

Først kjører vi to kilometer i tettbygd område i 30 og 40 km/t. Når vi kommer ut på hovedveien, øker vi til 80 km/t. Etter seks kilometer trykker vi på automatisk-knappen, skrur av de elektriske varmerne og lar varmeapparatet styre luftstrømmen selv.

RASK OG TREG: Raskest til å få 23 grader i kupeen er Opel Corsa. De andre bilene i testen er Toyota Corolla, Mazda CX-30, DS3 Crossback, BMW 118, Skoda Kamiq, Ford Puma, Kia Xceed, Peugeot 208, VW T-Cross, Nissan Juke, Citroën C5 Aircross og Renault Clio.
RASK OG TREG: Raskest til å få 23 grader i kupeen er Opel Corsa. De andre bilene i testen er Toyota Corolla, Mazda CX-30, DS3 Crossback, BMW 118, Skoda Kamiq, Ford Puma, Kia Xceed, Peugeot 208, VW T-Cross, Nissan Juke, Citroën C5 Aircross og Renault Clio. Vis mer

Raskest til å oppnå en temperatur i kupeen på 23 grader, som var målet for testen, er Opel Corsa. Det skjer allerede etter ni minutters kjøring. Deretter kommer Ford Puma og DS 3 med ni og et halvt minutt. Tregest varme er det Citroen C5 Aircross som gir, med 20 minutter og Renault Clio med 24 til 23 varmegrader.

Elbilene aller best

Da vi kjørte testen av de seks elektriske bilene, hadde temperaturen ute sunket til minus ni grader. Likevel gir de fleste elbilene betydelig raskere varme i kupeen enn bilene med forbrenningsmotor.

I elbilene er varmeapparatet elektrisk og starter oppvarmingen umiddelbart uten å måte vente på at motoren skal varmes opp. Det betyr også at elbilene enkelt kan varmes opp før kjøreturen starter. Står bilen på lading, vil dette heller ikke stjele strøm og rekkevidde fra batteriet.

SEKS ELBILER: Av de seks elbilene i testen, hadde Hyundai Ioniq det beste varmeapparatet. De andre bilene er Renault Zoe, Mercedes EQC, Audi e-Tron, Tesla Model 3 og Kia e-Soul.
SEKS ELBILER: Av de seks elbilene i testen, hadde Hyundai Ioniq det beste varmeapparatet. De andre bilene er Renault Zoe, Mercedes EQC, Audi e-Tron, Tesla Model 3 og Kia e-Soul. Vis mer

Hyundai Ioniq best

Flere og flere elbiler får nå en varmepumpe, som kan sørge for å vedlikeholde temperaturen i kupeen under kjøring, slik at rekkevidden påvirkes minst mulig.

Hyundai Ioniq var bilen som ga den aller raskeste varmen i vår test. Allerede etter fem minutter var temperaturen i kupeen 20 grader. Rett etter kom Tesla Model 3 med seks minutter. Tregest var Renault Zoe, som ikke hadde klart å få temperaturen opp i 20 grader etter 15 minutters kjøring.

Corolla vinner totalt

CORSA RASKEST: Opel Corsa har det varmeapparatet som gir raskest varme av bilene med forbrenningsmotor. Foto: Anton Reenpaa
CORSA RASKEST: Opel Corsa har det varmeapparatet som gir raskest varme av bilene med forbrenningsmotor. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

I de store vintertestene settes også bilenes bremser på snø og is, evnen til å ta seg fram opp bratte bakker, de elektriske varmerne, hvordan bilene klarer kritiske manøvrer på glatt føre samt bilenes lys på prøve. Kort og godt alt det en bil må klare for å frakte deg trygt og komfortabelt gjennom en lang, norsk vinter.

Den beste vinterbilen totalt sett i år ble ikke en av de mange SUV-ene som var med i testen, men Toyota Corolla Hybrid. Blant elbilene var det Audi e-Tron som stakk av med seieren. Disse bilene presterer bra under så og si alle forhold.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer