HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Nissan med system som registrerer hjernebølger

Bilen som kjøres med telepati

Lover blant annet å redusere reaksjonstiden.

Den store japanske bilprodusenten Nissan er blant dem som ofte er tidlig ute med å innvie nye trender. I 2010 lanserte de elbilen Leaf, den første elbilen som kunne brukes som familebil og produseres i stor skala. Vi fikk prøve en helt ny generasjon, som snart kommer på markedet, i fjor sommer.

Året etter fikk vi teste innovative sikkerhetssystemer kalt aktivt skjold, en forsmak på selvkjøringsfunksjoner (autonomi). Og nå er menneskehjernen tilbake i førersetet, bokstavelig talt.

TELEPATI: Tankelesing av en litt annen sort er det Nissans forskningsavdeling bedriver for å hjelpe bilføreren til forbedret sikkerhet på veien. Foto: Nissan
TELEPATI: Tankelesing av en litt annen sort er det Nissans forskningsavdeling bedriver for å hjelpe bilføreren til forbedret sikkerhet på veien. Foto: Nissan Vis mer

Hjernekraft styrer bilens funksjoner

På elektronikkmessen CES i Las Vegas presenterer nemlig Nissan en teknologi som går under navnet B2V. Den tolker signaler fra sjåførens hjerne for å bistå med kjøring, og for å hjelpe både bilens autonome (altså selvkjørings- ), og manuelle systemer, til å lære av sjåføren. Det skal innebære kortere reaksjonstider ved at bilen vet på forhånd hva føreren har tenkt å gjøre.

Nissan hevder at dette skal gjøre bilkjøring både tryggere og mer underholdende og at det vil redefinere hvordan bilførere samhandler med sine biler.

HJERNEFORSKNING: Her forklarer Dr. Lucian Gheroghe den nye «Hjerne-til-bil-teknologien» for messegjengerne i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJERNEFORSKNING: Her forklarer Dr. Lucian Gheroghe den nye «Hjerne-til-bil-teknologien» for messegjengerne i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Annerledes AI

Dette snur for mange opp ned på den til nå rådende oppfatningen om kunstig intelligens. B2V står for Brain-to-Vehicle, som på norsk blir «Hjerne-til-bil-teknologi», lover å redusere reaksjonstiden for sjåfører. Det skal føre til at biler fortsetter å tilpasse seg og skal gjøre selve kjøringen mer underholdende.

B2V er den nyeste utviklingen innen det Nissan kaller Intelligent Mobility, som er selskapets visjon for å endre hvordan biler kjøres, er eid/delt, og integrert i samfunnet.

- Når folk flest tenker på autonom kjøring, har de en veldig upersonlig forestilling om fremtiden, hvor mennesker ikke lenger har kontroll over maskinene, sier konserndirektør Daniele Schillaci i Nissan.

UNDER UTVIKLING: Her ser vi interiøret i forskningsfartøyet til Nissan. Føreren har hodet dekket av elektroder som registrerer hjerneaktivitet og instruerer bilens systemer om hans intensjoner. Foto: Nissan
UNDER UTVIKLING: Her ser vi interiøret i forskningsfartøyet til Nissan. Føreren har hodet dekket av elektroder som registrerer hjerneaktivitet og instruerer bilens systemer om hans intensjoner. Foto: Nissan Vis mer

Mennesket har kontrollen

- Men B2V-teknologien gjør det motsatte. Ved å bruke signaler fra sin egen hjerne for å gjøre selve kjøringen enda mer spennende og underholdende. Gjennom Nissan Intelligent Mobility hjelper vi forbrukerne mot en bedre verden ved å levere mer autonomi, mer elektrifisering og mulighet for å være mer tilkoblet», sier Schillaci.

Det som Nissan presenterer som et gjennombrudd, er et resultat av hjerneforskning der avansert dekoding benyttes for å kunne forutse en sjåførs handlinger og tidlig oppfatte eventuelt ubehag.

Forutse: Ved tidlig å fange opp tegn på at sjåførens hjerne er i ferd med å iverksette en bevegelse, som for eksempel å snu rattet eller tråkke på gasspedalen, kan føreren hjelpe teknologien med å framskynde starten av handlingen raskere. Dette kan forbedre reaksjonstidene og øke graden av manuell kjøring.

SIMULERER: Her testes B2V-systemene i en simulator. Foto: Nissan
SIMULERER: Her testes B2V-systemene i en simulator. Foto: Nissan Vis mer

Oppdage: Ved å oppdage og evaluere driverens ubehag, kan kunstig intelligens endre kjørekonfigurasjonen eller kjøremoduset når bilen er i autonom modus.

- Andre mulige bruksområder for den avanserte teknologien inkluderer justering av bilens interne miljø, sa dr. Lucian Gheroghe, som er senior innovasjonsforsker ved Nissan Research Center i Japan, som leder denne B2V-forskningen.

- For eksempel kan teknologien bruke AR (Augmented reality eller «utvidet virkelighet»), til å justere hva sjåføren ser og slik skape et mer avslappende miljø.

ENORMT POTENSIAL: Forskningsleder Lucian Gheroghe ser svære muligheter for den nye teknologien i fremtiden. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ENORMT POTENSIAL: Forskningsleder Lucian Gheroghe ser svære muligheter for den nye teknologien i fremtiden. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Skal vi tro Nissan-eksperten, kan systemene i slike situasjoner utføre disse handlingene 0,2 til 0,5 sekunder raskere enn føreren, og det nærmest umerkelig. En kjøresimulator blir brukt på CES for å demonstrere noen av elementene i denne teknologien på CES, og Gheroghe var på plass for å svare på Dinsides spørsmål.

- De potensielle bruksområdene til denne teknologien er enorme, sa Gheroghe. - Denne undersøkelsen vil være en katalysator for mer Nissan-innovasjon i våre biler i årene som kommer.

Nissans B2V-teknnologi er ifølge dem selv den første i verden av dette slaget. Føreren bruker en innretning som måler hjerneaktiviteten, som i sin tur igjen blir analysert av autonome systemer. Ved å forutse forventede handlinger og bevegelser, kan systemene handle enda raskere. Dette gjør seg gjeldende for eksempel i situasjoner der rattet må dreies for å styre bilen unna hindringer eller bremse bilen.