Nissan med system som registrerer hjernebølger

Bilen som kjøres med telepati

Lover blant annet å redusere reaksjonstiden.

HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den store japanske bilprodusenten Nissan er blant dem som ofte er tidlig ute med å innvie nye trender. I 2010 lanserte de elbilen Leaf, den første elbilen som kunne brukes som familebil og produseres i stor skala. Vi fikk prøve en helt ny generasjon, som snart kommer på markedet, i fjor sommer.

Året etter fikk vi teste innovative sikkerhetssystemer kalt aktivt skjold, en forsmak på selvkjøringsfunksjoner (autonomi). Og nå er menneskehjernen tilbake i førersetet, bokstavelig talt.

TELEPATI: Tankelesing av en litt annen sort er det Nissans forskningsavdeling bedriver for å hjelpe bilføreren til forbedret sikkerhet på veien. Foto: Nissan
TELEPATI: Tankelesing av en litt annen sort er det Nissans forskningsavdeling bedriver for å hjelpe bilføreren til forbedret sikkerhet på veien. Foto: Nissan Vis mer

Hjernekraft styrer bilens funksjoner

På elektronikkmessen CES i Las Vegas presenterer nemlig Nissan en teknologi som går under navnet B2V. Den tolker signaler fra sjåførens hjerne for å bistå med kjøring, og for å hjelpe både bilens autonome (altså selvkjørings- ), og manuelle systemer, til å lære av sjåføren. Det skal innebære kortere reaksjonstider ved at bilen vet på forhånd hva føreren har tenkt å gjøre.

Nissan hevder at dette skal gjøre bilkjøring både tryggere og mer underholdende og at det vil redefinere hvordan bilførere samhandler med sine biler.

HJERNEFORSKNING: Her forklarer Dr. Lucian Gheroghe den nye «Hjerne-til-bil-teknologien» for messegjengerne i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJERNEFORSKNING: Her forklarer Dr. Lucian Gheroghe den nye «Hjerne-til-bil-teknologien» for messegjengerne i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Annerledes AI

Dette snur for mange opp ned på den til nå rådende oppfatningen om kunstig intelligens. B2V står for Brain-to-Vehicle, som på norsk blir «Hjerne-til-bil-teknologi», lover å redusere reaksjonstiden for sjåfører. Det skal føre til at biler fortsetter å tilpasse seg og skal gjøre selve kjøringen mer underholdende.

B2V er den nyeste utviklingen innen det Nissan kaller Intelligent Mobility, som er selskapets visjon for å endre hvordan biler kjøres, er eid/delt, og integrert i samfunnet.

- Når folk flest tenker på autonom kjøring, har de en veldig upersonlig forestilling om fremtiden, hvor mennesker ikke lenger har kontroll over maskinene, sier konserndirektør Daniele Schillaci i Nissan.

UNDER UTVIKLING: Her ser vi interiøret i forskningsfartøyet til Nissan. Føreren har hodet dekket av elektroder som registrerer hjerneaktivitet og instruerer bilens systemer om hans intensjoner. Foto: Nissan
UNDER UTVIKLING: Her ser vi interiøret i forskningsfartøyet til Nissan. Føreren har hodet dekket av elektroder som registrerer hjerneaktivitet og instruerer bilens systemer om hans intensjoner. Foto: Nissan Vis mer

Mennesket har kontrollen

- Men B2V-teknologien gjør det motsatte. Ved å bruke signaler fra sin egen hjerne for å gjøre selve kjøringen enda mer spennende og underholdende. Gjennom Nissan Intelligent Mobility hjelper vi forbrukerne mot en bedre verden ved å levere mer autonomi, mer elektrifisering og mulighet for å være mer tilkoblet», sier Schillaci.

Det som Nissan presenterer som et gjennombrudd, er et resultat av hjerneforskning der avansert dekoding benyttes for å kunne forutse en sjåførs handlinger og tidlig oppfatte eventuelt ubehag.

Forutse: Ved tidlig å fange opp tegn på at sjåførens hjerne er i ferd med å iverksette en bevegelse, som for eksempel å snu rattet eller tråkke på gasspedalen, kan føreren hjelpe teknologien med å framskynde starten av handlingen raskere. Dette kan forbedre reaksjonstidene og øke graden av manuell kjøring.

SIMULERER: Her testes B2V-systemene i en simulator. Foto: Nissan
SIMULERER: Her testes B2V-systemene i en simulator. Foto: Nissan Vis mer

Oppdage: Ved å oppdage og evaluere driverens ubehag, kan kunstig intelligens endre kjørekonfigurasjonen eller kjøremoduset når bilen er i autonom modus.

- Andre mulige bruksområder for den avanserte teknologien inkluderer justering av bilens interne miljø, sa dr. Lucian Gheroghe, som er senior innovasjonsforsker ved Nissan Research Center i Japan, som leder denne B2V-forskningen.

- For eksempel kan teknologien bruke AR (Augmented reality eller «utvidet virkelighet»), til å justere hva sjåføren ser og slik skape et mer avslappende miljø.

ENORMT POTENSIAL: Forskningsleder Lucian Gheroghe ser svære muligheter for den nye teknologien i fremtiden. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ENORMT POTENSIAL: Forskningsleder Lucian Gheroghe ser svære muligheter for den nye teknologien i fremtiden. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Skal vi tro Nissan-eksperten, kan systemene i slike situasjoner utføre disse handlingene 0,2 til 0,5 sekunder raskere enn føreren, og det nærmest umerkelig. En kjøresimulator blir brukt på CES for å demonstrere noen av elementene i denne teknologien på CES, og Gheroghe var på plass for å svare på Dinsides spørsmål.

- De potensielle bruksområdene til denne teknologien er enorme, sa Gheroghe. - Denne undersøkelsen vil være en katalysator for mer Nissan-innovasjon i våre biler i årene som kommer.

Nissans B2V-teknnologi er ifølge dem selv den første i verden av dette slaget. Føreren bruker en innretning som måler hjerneaktiviteten, som i sin tur igjen blir analysert av autonome systemer. Ved å forutse forventede handlinger og bevegelser, kan systemene handle enda raskere. Dette gjør seg gjeldende for eksempel i situasjoner der rattet må dreies for å styre bilen unna hindringer eller bremse bilen.