Sono Motors Sion har allerede norske kunder

Bilen er kledd med solceller og du kan reparere den selv ...

Neste år starter produksjonen av den rare elbilen i Trollhättan.

NORSKE KUNDER: Så langt har nesten 10.000 kunder betalt depositum på Sion. Flere er fra Norge, selv om bilen ennå ikke offisielt er lansert her hjemme. Foto: Sono Motors.
NORSKE KUNDER: Så langt har nesten 10.000 kunder betalt depositum på Sion. Flere er fra Norge, selv om bilen ennå ikke offisielt er lansert her hjemme. Foto: Sono Motors.Vis mer

Sono Motors er en tysk oppstartsbedrift som skal produsere elektriske biler. Den første elbilen heter Sion og er ikke som alle andre elbiler. For det første har den ikke verdens lengste rekkevidde.

Batteriet på 35 kWt skal rekke til 250 kilometer. Det er bra nok til de daglige kjøreturene, for folk flest, mener Sono Motors-sjef Thomas Hausch.

Skifte deler selv

I tillegg er Sion kledd med 2.498 solceller på taket og rundt karosseriet. Bilen lades dermed automatisk av solen, i løpet av dagen. En normal soldag i Tyskland skal holde til 34 kilometers rekkevidde, hevder Sonos, som har flere rariteter på lur for denne bilen, ifølge Sono Motors:

  • Standard reservedeler kan du skifte selv, uten at du behøver å ha mye kunnskap om å skru på biler. Det følger en reparasjons-håndbok med bilen. Reparasjoner som involvere høyspent-delene i bilen må du imidlertid på et autorisert verksted for å utføre.
  • Interiøret er enkelt, med blant annet en spesiell mose i dashbordet. Den skal ta bort 20 prosent av alle partikler i luften, inni bilen. I tillegg skal mosen ha en positiv effekt for temperatur og fuktighet i bilen.
SOLCELLER: De 2.498 solcellene på taket og rundt bilen sørger for at bilen lades automatisk når den står parkert. Foto: Sono Motors
SOLCELLER: De 2.498 solcellene på taket og rundt bilen sørger for at bilen lades automatisk når den står parkert. Foto: Sono Motors Vis mer
MOSE I DASHBORDET: Mosen i dashbordet skal hjelpe til å rense luften i bilen. Foto: Sono Motors
MOSE I DASHBORDET: Mosen i dashbordet skal hjelpe til å rense luften i bilen. Foto: Sono Motors Vis mer

Bygges på Saab-fabrikken

Etter at Saab gikk konkurs i 2011, har fabrikken i Trollhättan stått stille. Den tyske produsenten har nå inngått en avtale med det kinesiske selskapet New Electric Vehicle Sweden (NEVS), som eier den gamle Saab-fabrikken, om å bygge 43.000 elbiler i året. Allerede nå har fabrikken fått inn nesten 10.000 forhåndsbestillinger på Sion.

- I NEVS har vi funnet en ideell partner. Vi deler den samme visjonen, om intelligent og miljøvennlig mobilitet. I tillegg har NEVS viktig erfaring i å utvikle og bygge konvensjonelle biler, samt ekspertise på elektro-mobilitet, sa Sono Motors-sjef Thomas Hausch, da avtalen ble inngått.

NY AKTØR: Siden Saab gikk konkurs har fabrikken i Trollhättan stått stille. Nå blir det liv igjen. Foto: Sono Motors.
NY AKTØR: Siden Saab gikk konkurs har fabrikken i Trollhättan stått stille. Nå blir det liv igjen. Foto: Sono Motors. Vis mer

Norske kunder

Alexa Rauscher er presse-sjef i Sono Motors. Hun forteller at Europa, inkludert Norge, er markedet fabrikken fokuserer på i første omgang.

- Vi har rundt 9.800 mennesker som allerede venter på å få bilen, når vi lanserer i andre halvdel av 2020. De fleste reservasjonene kommer fra Tyskland, Østerrike og Sveits, men vi har også fått bestillinger fra norske kunder, selv om vi ennå ikke har lansert bilen offisielt der, sier hun til Dinside.

Koster 250.000

Sion er 4,29 meter lang, har et bagasjerom på 650 liter og kan trekke henger på 750 kilo. Motoren er på 162 hestekrefter, mens toppfarten måler 140 km/t.

Bilen kan lades fra alle typer hurtigladere og ellers fra kontakten på veggen hjemme. Fabrikken har allerede offentliggjort prisen, som er 25.200 euro (16.000 for bilen og ca. 9.500 for batteriet), eller i underkant av 250.000 kroner, etter dagens kurs.

Kjøper du bilen kan du hente den selv på fabrikken i Sverige. Det skal arrangeres prøvekjøringer i Sverige litt senere i år.