Bildeler på internett

I Norge er det bare en håndfull firmaer som tilbyr sine kunder å bestille bildeler og rekvisita over Internett.

Selv om noen av disse - Torhov Bilrekvisita, Cd-Cardic og Micro Bildeler tilbyr sine kunder å handle via Internett, er ingen av firmaene rene internettbutikker i ordents rette forstand.

For selv om du kan surfe deg gjennom varehusets korridorer for å plukke varer, skjer bestillingen via e-post, mens varene sendes som vanlige "postordrepakker" mot porto og oppkravsgebyr. Dette er selvfølgelig trygt, men leveringen blir dyr dersom man bare skal ha småplukk.

"Skikkelig" internetthandel med online-bestilling og betalingsløsninger vil jo blant annet sørge for at oppkravsgebyret forsvinner, men mange vil oppfatte on-line betaling som et usikkerhetsmoment. (Du kan lese mere om internetthandel her.)

Micro dyrest på småforsendelser

I en enkel sammenligning er det Micro Bildeler som faller dyrest ut på nettopp denne biten. De forlanger kr. 62 for porto (+ oppkravsgebyr kr. 35) på bestillinger opp til kr. 1.500, på dyrere bestillinger faller portoen bort.

Torshov Bilrekvisita og CD Cardic følger normale portotakster, og krever også oppkravsgebyr. På bestillinger inntil kr. 2.000 er derfor Micro Bildeler dyrest, mens Torshov og CD-cardic blir det dyreste alternativet på ordre over dette beløpet - eller dersom varene er svært tunge.

Ulike returbetingelser

Samtlige rekvisitaforretninger dekker returporto dersom du får levert feil vare. Har du selv bestilt feil vare, eller feil dimensjon på varen, må du selv svare for returportoen. Micro er den eneste av forretningen som tilbyr "åpent kjøp" i 30 dager, du kan med andre ord returnere varen innen en måned og få tilbake pengene uten spørsmål - selvfølgelig under forutsetning at varen er uskadd.

I tillegg tilbyr Micro en prisgaranti - dersom du finner samme eller tilsvarende del du har kjøpt fra Micro et annet sted til lavere pris, vil du få refundert mellomlegget.

Størst forskjeller i vareutvalg


Den største forskjellen mellom de ulike bilvarehusene er likevel vareutvalget. Vi kan trygt fastslå at de langt fleste rekvisitaforhandlere bruker internett til å markedsføre/profilere seg selv - å tilby kundene en god oversikt over hva de faktisk har kommer i andre rekke. Aller sist kommer muligheten til åkunne handle on-line.

Hovedvekten er dessuten lagt på rekvisita, det er kun en av stedene som tilbyr online-bestilling av reservedeler. Og det er bare ett av stedene som tilbyr brukerene å surfe seg gjennom hele varehusets katalog gjennom smarte databasesøk. Det er Micro Bildeler - som dermed blir kåret til den beste internettbutiken for bilrekvisita og reservedeler.

Vi er for eksemepl skuffet over at de to store bilvarehusene Torshov Bilrekvisita og CD-Cardic kun tilbyr et snevert utvalg av sine rekvisitaprodukter til brukere på nett.

Men hva med prisene?

Vi har tittet nærmere på prisene på både bildeler og rekvisita, og kommet frem til at det er noenlunde jevnt prisnivå mellom de tre store bilvareforretningene. Noen deler er dyrere et sted, mens det tas igjen på andre typer deler. Dermed kan man fort spare inn tellerskrittene det koster å sammenligne priser ved å handle på ulike steder.

En ting har samtlige bilvarehus felles - det er at reservedelsprisene er tildels svært mye rimeligere enn originaldeler hos merkeverksted. Vår anbefaling er at det vil lønne seg - garantimessig - å bruke originaldeler sålenge bilen din faller inn under nybil- eller bruktbilgaranti fra forhandler. På eldre biler er det økonomisk sett gunstigere å handle uoriginale deler. Av og til er kvalitetsforskjellen nemlig helt ubetydelig, selv om prislappen skulle tilsi noe helt annet.