TILFREDSSTILLENDE? Hvor deilig er det ikke å oppdage nøklene i gull, rett før du skal skru på tenninga, spør Cadillac i en bilbrosjyre. «Eller at noen andre legger merke til det» ...
TILFREDSSTILLENDE? Hvor deilig er det ikke å oppdage nøklene i gull, rett før du skal skru på tenninga, spør Cadillac i en bilbrosjyre. «Eller at noen andre legger merke til det» ...Vis mer

Skråblikk på bilsalget

Bilbransjes mest fantastiske floskler

Produsentene lirer av seg de utroligste uttrykk når de skal selge bilene sine.

«Når du liker å få mest mulig ut av livet, er det merkelig at du klarer å få plass til alt i løpet av en dag.»

Nei, denne illeluktende floskelen er ikke fra et intervju med en 18-åring som akkurat har begynt på filosofi. Det er en tekst fra årets Honda Civic-brosjyre.

IKKE MÅTE PÅ: Det virker som om reklamefolk putter i seg atten Redbull og fjorten kaffe før de skal knipse seg fram til de lekreste ordene. Cadillac er intet unntak «over there».
IKKE MÅTE PÅ: Det virker som om reklamefolk putter i seg atten Redbull og fjorten kaffe før de skal knipse seg fram til de lekreste ordene. Cadillac er intet unntak «over there». Vis mer

For i brosjyreland, der kan alt gå an:

Der består verden av vakre mennesker i 30-åra, av blanke biler og oransje solnedganger.

Er det barn i baksetet, så er de vakre og blide, de krangler aldri og smører ikke inn setene med skogsbæryoghurt eller roter så baksetet ser ut som favelaen i Rio.

I brosjyreland finnes det ikke drittsure ektefeller med lavt blodsukker, og det er aldri noe problem å rekke barnehagen, siden det ikke finnes andre biler å se.

Også Opel Norge har store tanker om bilene sine, med ett unntak: «Du kan beholde grepet», skriver Opel om Grandland X, som åpenbart ikke har så lett for å holde seg på veien.

Ellers virker Opel svært selvsikker på bilene sine. For eksempel er Astra «uforskammet luksuriøs» - ingen grunn til å kjøpe Bentley da, gitt. Insignia er «Perfekt på alle måter», mens Zafira er «Populær hos alle». Er den virkelig det? Alle fra uteligger til kongen - alle bare digger Zafira?

Nå er ikke Opel eneste aktør med noe høyt selvbilde. «På knappe ti år har vi snudd opp ned på bilmarkedet», skriver Dacia i Duster-brosjyren. Er det lov å antyde at det er en bitte liten overdrivelse?

Kias massive satsing på floskler har gitt resultater:

Picanto, som er på størrelse med en papegøye, er nemlig «Perfekt til alt, uansett hvor du skal». Da lurer vi på hvorfor Kia i det hele tatt lager andre biler?

Muligens for å imponere seg selv, for ingen blir lettere imponerte enn Kias egen brosjyreavdeling:

«Imponerende ytelse», skriver de om Soul (like ved står det at elbilen bruker 11,2 sekunder fra 0-100 km/t ...).

Når Ceed skal pushes, er det med slagordet «Imponerende krefter». Og vi som trodde at Ceed kom med motorer fra 100 til 140 hk? Det imponerer ingen. - INGEN, hører dere?

«Vis hvem du er», skriver Kia om Carens, en av de aller minst sexy bilene på markedet. Men hvem vet, Carens er kanskje det beste valget når revisorer og saksbehandlere i fylkeskommunen skal vise sitt sanne jeg?

«Enhver kjøretur blir en enestående opplevelse som du kan nyte med alle sanser», skriver VW om Arteon.

- Jasså, lover dere det?

Hver bidige, regntunge tur til Kiwi? Hver eneste gang køen står bom fast og du kommer for seint på jobb? Hver gang du ser kveldens siste ferje forsvinne ut fjorden?

Når Mazda promoterer 2, er det med oppfordringen «grip rattet» (vi stoler på at de fleste Mazda-kunder har såpass innsikt i bilkjøring).

Mercedes er overraskende ærlige når de skal promotere nye B-klasse: «Det beste ligger fortsatt foran oss». Sikkert greit å vente til neste generasjon, da?

Honda mener at Jazz har, eller er, «Praktisk magi». Og vi som trodde at verdens eneste magiske bil var Harry Potter-filmenes flygende Ford Anglia?

Det er viktig å bruke ordet «unik».

For eksempel er Citroën C3 «Så unik som du er», selv om den er masseprodusert i flere millioner eksemplarer. Bilen kan til og med fås med «fire interiørunivers». Høres romslig ut det, selv om franskmennene må ha drukket vel mye rødvin til lunsj før de lager plassbeskrivelser. «Utrolig så mye man får plass til», skriver de om sin C1.

- Nei, Citroën - man får faktisk ikke plass til utrolig mye i en mikroskopisk C1.

Også Suzuki tryner hardt i klisjéne:

«Kjøreegenskapene vekker følelser», forteller Suzuki om Swift. Om det er sinne, frykt, avsky, sorg eller glede sier brosjyren ingenting om.

Heldigvis er de mer tydelige når det gjelder Ignis: «Hver dag i en Ignis vil oppleves som en fryd», påstås det. Her er det bare å taste kode + klar og bli lykkelig. Men det kommer mer: «Å kjøre rundt i Ignis vil gjøre at du føler deg selvsikker og klar for alle anledninger».

Dette er så enestående at vi skjønner det godt hvis Swift er utsolgt ... Heldigvis har Suzuki mer hjelp å by på: «S-Cross er en bil som sørger for at dine behov og drømmer blir oppfylt».

Vi må innrømme at vi er litt usikre på hvordan S-Cross kan hjelpe oss til et langt liv, høyere lønn og drag på damene.

Kanskje er det fordi S-Cross har et «Design som legges merke til».

Joda, Fiat Multipla hadde også en design som folk la merke til ...

Peugeot melder at 208 er «en bil det er lett å bruke i hverdagen»:

- Det var dumt, vi er ute etter en bil som er vanskelig å bruke i helgene. Kanskje vi heller bør kikke på storebror 508, den er jo «Som skapt for veien» (det får vi da sannelig håpe).

Men ingen, selv ikke i Peugeot-systemet, slår slagordet for den såkalte Dual-utgaven av Peugeot 108: «Med Dual kan du spille mynt eller krone med byen, avhengig av ditt humør.»

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.