LETTET: Bilbransjen er tilfreds med avgjørelsen om å utsette WLTP-beregninger til 2020. Foto: NTB Scanpix
LETTET: Bilbransjen er tilfreds med avgjørelsen om å utsette WLTP-beregninger til 2020. Foto: NTB ScanpixVis mer

WLTP-utsettelse:

Bilbransjen lettet over avgjørelse

– Til det beste for både bransje og forbruker.

I dag ble det klart at Finansdepartementet vil utsette overgangen til WLTP til 2020.

Dette betyr at det også i 2019 vil være utslippsverdier som tilsvarer dagens testmetode (NEDC) som skal ligge til grunn for beregningen av CO₂-komponenten i engangsavgiften på biler.

I en uttalelse fra finansminister Siv Jensen (Frp) står det følgende:

– Det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. Dette er viktig for bransjen og ikke minst de som skal kjøpe bil. Derfor mener vi det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at vi får tid til å sikre en best mulig overgang fra gammel til ny målemetode. Det skal fortsatt lønne seg å kjøpe trygge og miljøvennlige familiebiler.

– Rettferdig vurdering

Dette er musikk i bilbransjens ører. NAF gikk tidligere denne uka ut og uttale at de fryktet et avgiftshopp på opptil 100.000 kroner på nye fossilbiler. Nå blir dette hoppet utsatt med et år i førsteomgang.

Til stor lettelse fra Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

– Her deler vi Siv Jensens og regjeringens vurdering. Nå må KrF komme på banen og være tydelige på at de stiller seg bak dette, og unngå at dette spørsmålet blir overlatt til politisk spill i Stortinget denne høsten. Regjeringens forslag er det løsningsalternativet som er det mest rettferdige for forbruker og bransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som mange før han, framhever Hekneby at det ikke er utslippene som endrer seg, men målemetoden.

– Det er også viktig å notere seg at man endrer måten å teste bilene på, men det er altså ikke slik at bilene slipper ut mer enn tidligere. Tvert imot blir nye biler stadig mer effektive og miljøvennlige.

I Norsk Bilbransjeforbund mener de avgjørelsen kom seint, men godt. De mener en overgang til WLTP ved nyttår kunne ført til at nybilsalget hadde stupt, tusenvis hadde mistet jobben, og at CO₂ utslippene hadde gått opp.

– Vi er svært tilfredse med denne løsningen. Slik vi ser det var en videreføring av omregningen til 2020 eneste farbare vei, og vi er glade for at også regjeringen ser dette, sier Stig Morten Nilsen administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

– Uproblematisk

Miljøstiftelsen Zero har foreslått en økning på engangsavgifter for fossildrevne biler for å nå regjeringens 2025-mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg.

Likevel er de ikke i harnisk over at overgangen til nytt system for avgiftsberegning utsettes med et år.

– Det viktige er at regjeringen fortsetter omleggingen av engangsavgiften for å gjøre utslippsfrie biler mer konkurransedyktige, i tråd med regjeringserklæringen, sier Marius Holm, leder i ZERO.