Bilbelte-fakta og lesernes vaner

Visste du at det er påbudt å bruke bilbelte også i taxi? Eller at bilbeltet bør skiftes ut etter en kollisjon? Vi forteller deg alt om bilbeltet og hvorfor du ikke bør glemme det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilbelte-regler

  • I 1975 ble det påbudt å montere bilbelter i personbiler.
  • I 1988 ble det påbudt å bruke bilbelte der dette er montert, uansett hvilket sete som benyttes.
  • Bruk av bilbelter er også påbudt i tunge kjøretøy, inkludert busser og minibusser, når belter er montert.
  • Bilbelte er påbudt både foran og bak, også i taxi.
  • Ved manglende bruk av bilbelte kan politiet eller Statens vegvesen ilegge et gebyr på 750 kroner.
  • Om lag 60.000 personer blir bøtelagt for manglende bilbeltebruk årlig.
  • Det er passasjeren, ikke sjåføren, som bøtelegges ved kontroll når passasjeren er over 15 år.
  • Bilbelter og sikkerhet

  • Bilbeltet blir ofte skadet under kraftige sammenstøt og må da byttes ut med nytt.
  • Bilbelte er det viktigste sikringsutstyret i bil mener trafikksikkerhetsforskere (eks.: Trafikkøkonomisk institutt (TØI) og Volvo).
  • Kollisjonspute alene gir mindre sikring enn bilbelter.
  • Barn, bilbelter og kollisjonsputer

  • For spedbarn gir en bakovervendt babystol bedre sikkerhet enn sikring med vognbag og sikkerhetsnett.
  • For småbarn opp til 3-4 år gir det best sikkerhet å sitte i et barnesete som er montert bakovervendt.
  • Bakovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute er livsfarlig.
  • Forovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute medfører skaderisiko.
  • Barn under 140 cm, eller omlag 12 års alder, skal ikke sitte på plass med kollisjonspute.
  • Bilbelter og risiko

  • 1.300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975.
  • Et menneskeliv går i snitt tapt hver uke på grunn av manglende bilbeltebruk.
  • En av tre som dør i trafikkulykker på norske veier bruker ikke bilbelte.
  • Bruk av bilbelte reduserer de alvorlige skadene med 50 prosent av de om lag 1.350 hardest skadde årlig.
  • Bruk av bilbelter reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 prosent.
  • Usikrede personer i baksetet er en stor fare for forsetepassasjerene. En person uten bilbelte som veier 75 kilo og frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe frontruten eller personen i forsetet med en kraft som tilsvarer 3,7 tonn.
  • Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter. Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 19 meter. Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 32 meter.
  • Nordmenn og bilbeltebruk

  • Halvparten av trafikkofrene som ble drept i bil brukte ikke bilbelte.
  • 1.300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975.
  • Om lag 20 prosent av bilførere bruker ikke bilbelter på korte turer i byer og tettsteder.
  • Om lag 25 prosent av de voksne er ikke sikret i baksetet.
  • Bilbelte er påbudt både foran og bak, også i taxi. Likevel bruker bare en av fire baksetepassasjerer i taxi bilbelte.
  • Skadefrekvensen for personskader er opp til ti ganger høyere i tettstedene enn utenfor.
  • 3 av 10 bruker ikke alltid bilbelte – sier de selv.
  • 4 av 10 under 25 år slurver med bilbeltebruk.
  • Bare 40 prosent av bilførere under 25 år ber sine passasjerer ta på bilbelte.
  • Kilde: Bilbelteaksjonen 2002

    "Pysestrikken" - ikke bare for feiginger

    1. Bilbelte-fakta og lesernes vaner