Statsbudsjettet 2020

Bilavgiftene: Store endringer

I regjeringens forslag til statsbudjsjett endres satsene som ligger til grunn for beregning av engangsavgiften.

FORANDRES RADIKALT: I fjor valgte regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter WLTP til 2020-budsjettet. Foto: NTB Scanpix
FORANDRES RADIKALT: I fjor valgte regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter WLTP til 2020-budsjettet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Hensikten med omleggingen er å ta høyde for at det fra 1. januar 2020 er den nye målemetoden for utslipp og forbruk, WLTP, som legges til grunn for å regne ut CO2-avgiften, den viktigste komponenten i engangsavgiften i dag.

Når det gjelder vektkomponenten og NOx-komponenten, endres ikke disse.

I fjor: Fikk utsettelse

Det har allerede vært kjent lenge at WLTP ville gjelde fra 1.1 2020, og egentlig har denne målemetoden vært eneste gyldige siden i fjor, men det ble gitt en utsettelse for omregning av norsk engangsavgift, slik at denne fortsatt var basert på den gamle målemetoden, NEDC - men regnet tilbake fra WLTP. (Såkalt NEDC2).

Dette medførte noe endring i engangsavgiftene, men langt mindre enn om man hadde lagt til grunn WLTP-tallene direkte med uendret skala.

AVGIFTSKOMPONENT: Det er CO2-utslippene som fortsatt utløser mest engangsavgifter. Men nå endres innslagspunktene og satsene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
AVGIFTSKOMPONENT: Det er CO2-utslippene som fortsatt utløser mest engangsavgifter. Men nå endres innslagspunktene og satsene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

I år: WLTP - og ny CO2-skala

Det er når det gjelder CO2-avgiften at de store endringene slår inn. Det nye nå er altså at WLTP vil gjelde for fullt, som vi varslet i fjor, men regjeringen har altså besluttet å endre utregningsskalaen.

Før helgen, kunne bransjenettstedet bilnytt.no. varsle at bilbransjen hadde forelagt et nytt tallgrunnlag for utregning av CO2-komponenten i engangsavgiften, dette for å unngå kraftige (og urettferdige) avgiftsendringer bare basert på en ny utregningsmetode.

Forbruk og utslipp er jo i realiteten akkurat som de var før - tallene er bare blitt mer realistiske.

Eksempelvis kunne en mellomstor dieseldrevet familie-SUV fått en avgiftsøkning på over 100.000 kroner.

Nye satser for CO2

Bilnytt.no kan i dag melde at Finansdepartementet, i overgangen fra NEDC2 til WLTP som målemetode for CO2-utslipp, har lyttet til bilbransjen og lagd nye innslagspunkter og satser for CO2-avgiften .

Nye utslippsverdier (WLTP) i engangsavgiften for personbiler innføres provenynøytralt (altså uten at summen av inntekter endres, red. anm.), ved å nedjustere satser og oppjustere innslagspunkter i CO2-komponenten.

- God overgang

- Regjeringen har funnet en god løsning på hvordan engangsavgiften for personbiler kan tilpasses den nye målemetoden WLTP. Vi er også tilfreds med at elbilfordelene videreføres i 2020. Dette vil forsterke det grønne skiftet i veitrafikken, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) i en pressemelding.

NYE TALL: Erik Andresen er direktør i Bilimportørenes Landsforening som etter lang tids utregninger har foreslått en ny skala for beregning av CO2-komponenten i engangsavgiften.
NYE TALL: Erik Andresen er direktør i Bilimportørenes Landsforening som etter lang tids utregninger har foreslått en ny skala for beregning av CO2-komponenten i engangsavgiften. Vis mer

- Statsbudsjettet for 2020 er tilnærmet provenynøytralt når det kommer til bilavgifter. Elektriske biler vil fortsatt ha fritak for engangsavgift og merverdiavgift. Dermed viderefører regjeringen sin politikk med å dreie avgiftene i grønn retning.

- Det har lenge hersket en viss usikkerhet om hvordan overgangen fra målemetoden NEDC til WLTP kan gjøres provenynøytalt. Jeg vil gi regjeringen ros for den løsningen som nå innføres, der de følger opp løftet fra Granavolden-plattformen om en provenynøytral omlegging. Jeg er også tilfreds med at NEDC 2.0 skal legges til grunn for avgiftsberegningen av varebiler i 2020. WLTP-innfasingen for varebiler ligger et år etter personbil, sier Andresen.

BIL mener det er svært bra av avgiftsfritakene for nullutslippsbiler opprettholdes – også i 2020. 45 prosent av alle nye personbiler solgt i Norge i første halvår 2019 er nullutslipp. Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra alle nye biler er nå nede i 68 gram. Det er 10 gram lavere enn på tilsvarende tidspunkt i fjor.

Hybrider: Rekkevidde fem mil på strøm

I 2020-budsjettet videreføres kravene til rekkevidde for ladbare hybrider. Ladbare hybrider må fortsatt ha elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer for å oppnå maksimalt fradrag.

Biler med kortere rekkevidde enn 50 km får en andel av det maksimale fradraget. Andelen beregnes som forholdet mellom bilens registrerte elektriske rekkevidde og den nødvendige rekkevidden for å få maksimalt fradrag (50 km).

Elbilfordelene videreføres

Det foretas ingen endringer når det gjelder elbiler - det vil si at de fortsatt får avgiftsfritak og momsfritak i forslaget til 2020-budsjettet.