Når denne mannen klubber er du bileier, men ta med salær og avgifter i betraktningen før du begynner å by. Foto: Jan Harry Svendsen
Når denne mannen klubber er du bileier, men ta med salær og avgifter i betraktningen før du begynner å by. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Bilauksjon: Under hammeren

En bil startes og kjøres frem til podiet. På de få meterne demonstreres bremselys, blinklys og horn. Potensielle bileiere sitter på en tribune. Kan vi få et bud?

I dag er det 64 biler som skal under hammeren. Alt fra Opel Kadett til Porsche og Mercedes passerer podiet og blir solgt ved ett hammerslag denne tirsdagskvelden på Haugenstua utenfor Oslo.

To priser; en før og en etter hammerslaget

Bilauksjoner kan være en måte å skaffe seg en billig bruktbil på, men fellene er mange - og gebyrene høye.
En knyttet hånd betyr en høyning av budet på 1.000 kroner, fem fingre 500 og en finger 100 kroner, men selv om hammerens smell kommer ved 10.000 kroner er ikke det sluttsummen.

Et bilauksjonsfirma må nødvendigvis også tjene penger, det gjør de ved hjelp av salær som ofte er en prosentvis andel av bilens salgssum. Hos Oslo Bilauksjon AS er salæret 10 prosent av salgssummen eller minimum 2500 kroner.

Mange "avgifter"

På en tribune sitter potensielle bilkjøpere. Mange er der for underholdningen, noen er oppkjøpere, mens andre igjen bare venter på drømmebilen. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

I tillegg til salæret kommer et ekspedisjonsgebyr og omregistreringsavgift. På toppen av dette kommer også veiavgift.

Det betyr at en billig bil lett kan bli en dyr affære, i de verste tilfellene kan salærer og gebyrer overstige bilens pris.

Riktignok blir utslagene større på de billige bilene enn på de dyre, men det er uansett viktig å sette seg inn i hva auksjonsforretningen skal ha av salærer og avgifter. Bare da kan du regne ut bilens endelige pris.

Undersøk nøye

Biler i alle prisklasser og varianter. Vrak og glis. Alle selges de på bilauksjon, men vær på vakt og undersøk bilen grundig. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Å kjøpe bil på auksjon er et sjansespill. Du har ikke mulighet for å prøvekjøre eller teste bilen. Riktignok har de dyrere bilene(med forventet salgsverdi over 25 000 kroner) vært gjennom en tilstandstest, men Oslo Bilauksjon tar ikke ansvar for:

- dekk
- klimaanlegg
- turboaggregater
- elektriske komponenter
- registerreimer og kjeder, eller
- vannlekkasje fra karosseriet.

Hvis bilen har en tilstandsrapport gir Oslo Bilauksjon tre måneders garanti. Garantien er en 50/50 garanti hvor man deler på kostnadene ved en eventuell reparasjon. Oslo Bilauksjon garanterer dessuten at bilene er fri for heftelser.

Uansett er det viktig at du tar deg tid til å undersøke bilen grundig før du kjøper den.

Kjøpsloven

Auksjonssalg er en spesiell salgsform, hvor du som kunde har et større ansvar enn ved et vanlig varekjøp. Helt rettsløs er du likevel ikke.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

- Et bilauksjonsfirma er rettslig bundet av sine "Auksjonsvilkår". Gir de gal informasjon medfører dette også ansvar i følge kjøpsloven. Gal informasjon kan være feil årsmodell og slike ting. De har også et ansvar dersom auksjonarius sitter inne med opplysninger om bilen som vil ha betydning for hvilken stand den er i, forteller jurist i Forbrukerrådet, Paal Bjønness.