<strong>TESTET PÅ VEIEN:</strong> Denne dingsen kan øke sikkerheten i trafikken, hevder dansk langtidsstudie. Foto: Per Ervland
TESTET PÅ VEIEN: Denne dingsen kan øke sikkerheten i trafikken, hevder dansk langtidsstudie. Foto: Per ErvlandVis mer

Bilalarm som virker

Anbefales i dansk test for den som kjører langt.

Bilens ekstrautstyr redder liv. Sikkerhetsbeltet har blitt hverdagsutstyr, og forskerleder ved transportøkonomisk institutt, Rune Elvik, sa til DinSide i vår at bilbelte og beltepåminnere er bilens viktigste sikkerhetsutstyr. Dernest fremheves ESP som noe av det som redder flest liv i trafikken.

LES OGSÅ:

Men setebelter og antiskrens er ikke alene om å gjøre bilturen tryggere.

Testet i ett år

I ett år har danske Rådet for Sikker Trafik samarbeidet med to danske firmaer, om å la de ansatte benytte et nytt varslingssystem i bilene. Og etter ett års bruk, konkluderer de med at varslingssystemet gir økt sikkerhet i trafikken. I alle fall under visse forhold.

Systemet kalles en uoppmerksomhetsalarm, og er av typen Mobileye, som DinSide omtalte for et år siden.

Denne alarmen varsler føreren dersom:

  • Føreren ikke reagerer i tide når bilen foran plutselig stopper
  • Bilen er på vei over i motsatt kjørefelt.
  • Bilen er på vei ut i grøfta.

Trøtt? App-en som holder deg våken på vei og boksen som vekker deg når du mest trenger det

Testerne er positive

De 16 testpersonene i studien ble intervjuet i etterkant av at de hadde benyttet utstyret i sine yrkesbiler i ett år. Og de fleste var positive:

  • Utstyret gjør en mer oppmerksom på trafikken.
  • Øker bevisstheten og konsentrasjonen om trafikk og egen kjøring.
  • Alarmen virker forebyggende i uforutsette situasjoner.
  • Alarmen virker oppdragende på egen kjøreadferd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilistene har blitt mer oppmerksomme på trafikken, holder bedre avstand til andre bilister, sender færre sms-er og fikler mindre med GPS-en under kjøring. De er også mer oppmerksomme på å ta pauser når de er trette. Alt sammen er viktige skritt som gavner trafikksikkerheten, sier dokumentasjonssjef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik i en pressemelding om undersøkelsen.

Men systemet bør ikke brukes ukritisk. Testgruppen har også rapportert om barnesykdommer, og tilfeller der alarmen ikke virker som den burde.

Rådet for Sikker Trafik konkluderer med at denne typen alarm bør ettermonteres i biler der føreren kjører mange kilometer årlig, og fortrinnsvis utenfor tettbygde strøk. Typiske grupper som har mest å hente er yrkessjåfører og pendlere.

Hele rapporten fra Rådet for Sikker Trafik og The Nielsen Company kan du lese her (dansk).

Andre systemer som kan gjøre ferdselen tryggere

Det finnes mange veier til tryggere trafikk. EU går for eksempel inn for tvungen alkolås i bilene til helt ferske sjåfører i alle EU-land, for å kontrollere at de holder seg promillefrie i to år etter de har fått lappen. Også i Norge vurderes innføring av alkolås, for eksempel for førere som har blitt tatt for promillekjøring.

Moderne biler kommer også med flere sikkerhetssystemer, som for eksempel vinglevarslere som kan varsle eller bistå fører dersom man kjører ut av filen sin.

Mange har også nødbremsesystemer, som forsterker bremseeffekten ved plutselig oppbremsing. Den tyske bilistorganisasjonen ADAC har fremmet forslag om nødbremsassisanse bør bli standardutrustning i alle biler. Et lignende system kommer for eksempel som standard på Mercedes B-klasse.

Les også: Kom best ut i ADACs test av nødbremsesystemer

Noen går også et hakk lenger, som Volvo med sitt system som tar over når føreren er for sløv og Volkswagen med sitt antikolllisjonssystem, som vi har prøvd i up!.

Les også: Fem ting som forhindrer ulykker