Dodge Intrepid ESX2: "en mybrid" med karosseri av hardplast.
Dodge Intrepid ESX2: "en mybrid" med karosseri av hardplast.Vis mer

Bil av brusflasker

Karosseri av plastflasker. Delvis dieseldrevet og delvis elektrisk. Hvis det går slik Chrysler planlegger, så vil denne nyskapningen komme på markedet om fem år.

Selv om Chrysler innrømmer at det er langt opp og langt frem til de kan begynne å produsere denne bilen for salg, så er de likevel dønn seriøse i sine planer. Kanskje vil alt være klart innen år 2003.

Karosseri av plast

Returflasker kan brukes til så mangt. Og nå vil altså Chrysler for alvor trekke flaskene opp av søppeldunkene og ut på veien. De vil bruke den samme hardplasten som blir brukt i brusflasker (PET) til å lage bilkarosseri med. Fordelene med å bruke hardplast i stedet for stål, skal være mange: produksjonskostnadene reduseres kraftig, karosserivekten halveres, og antallet karosseriplater går ned fra rundt 80 til 12.

Usikkert

Selv om fordelene er mange og imponerende, er det ennå en del som er usikkert rundt returflaskenes egenskaper som bilkarosseri. Det stilles spørsmål til hvordan hardplasten vil oppføre seg ved ekstreme temperaturer. Et annet usikkerhetsmoment er hvorvidt et slikt bilskall er lett å reparere eller ikke, og hvor mye reparasjoner vil koste. Dessuten er man usikre på hvordan det vil takle kollisjoner fra siden.

”Mybrid”

Dodge Intrepid ESX2 er utstyrt med en 1,5 liters dieselmotor på 75 hestekrefter som hovedkraftkilde. I tillegg har den en elektrisk motor på 15 kilowatt, som står for 20 ekstra hestekrefter. Den elektriske motoren skal tilføre ekstra krefter under rask akselerasjon, samt at den skal fungere som strømkilde til bilens elektriske tilbehør. I sum gjør dette ESX2 til en mild hybrid-bil. Derfor kalles den bare ”mybrid”.