TEST: Mitsubishi Oulander PHEV

Bestselgeren oppgradert for fjerde gang!

Men alderen begynner å tynge.

UVANLIG MANGE OPPGRADERINGER: Outlander har bare vært på markedet i fem år, men har nesten hatt like mange oppgraderinger. Ny modell ble teaset på Geneve-messen tidligere i år, så 2020-endingene er kanskje de siste for dagens Oulander. Foto: Jamieson Pothecary
UVANLIG MANGE OPPGRADERINGER: Outlander har bare vært på markedet i fem år, men har nesten hatt like mange oppgraderinger. Ny modell ble teaset på Geneve-messen tidligere i år, så 2020-endingene er kanskje de siste for dagens Oulander. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Outlander PHEV har vært med oss siden 2014, men har faktisk vært oppgradert flere ganger siden introduksjonen.

SKILTE SEG UT: Det er ingen annen bil som ligner første utkast av Outlander. Foto: Knut Moberg
SKILTE SEG UT: Det er ingen annen bil som ligner første utkast av Outlander. Foto: Knut Moberg Vis mer
DÅRLIG LIKT: Utseendet ble kun beholdt i to år før den fikk nytt ansikt. Foto: Knut Moberg
DÅRLIG LIKT: Utseendet ble kun beholdt i to år før den fikk nytt ansikt. Foto: Knut Moberg Vis mer

I 2016 fikk den helt ny front med både grill, lykter, fangere og bakluke. Inne fikk man ny konsoll, heldigital skjerm, elektrisk håndbrekk og annen kW-måler.

MARKANT: hele front og bakstykket fikk helt ny design og nytt uttrykk. Foto: Jamieson Pothecary
MARKANT: hele front og bakstykket fikk helt ny design og nytt uttrykk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
STØRRE LYKTER: Endret bakluke og bakfanger gjorde store forskjeller. Foto: Jamieson Pothecary
STØRRE LYKTER: Endret bakluke og bakfanger gjorde store forskjeller. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I 2017 fikk karosseriet bedre torsjons-stivhet fordi man begynte å lime karosseriet, samtidig som understellet ble oppgradert med Bilstein-dempere og bedre egnede dekk på toppmodellen. Firehjulstrekksystemet fikk også en programvareoppdatering.

I 2018 kom det ørsmå utvendige endringer. Innramming rundt tåkelys er blitt firkantet og nå har den fått fullt LED-oppsett.

KANTETE: Grill, innramming av luftinntak og tåkelys oppdages bare om du har bilene stående ved siden av hverandre. Men endringene under skallet er store: Foto: Jamieson Pothecary
KANTETE: Grill, innramming av luftinntak og tåkelys oppdages bare om du har bilene stående ved siden av hverandre. Men endringene under skallet er store: Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Toliteren er byttet ut i en 2,4 liter som nå yter 135 hk og 211 Nm mot 121 og 190 for forgjengeren.

Kapasiteten på batteripakken er økt med 15 prosent ved at man bruker flere celler. Den er nå på 13,8 kWt. Ytelsen har økt 10 prosent, noe som også gjelder generatoren og den bakre elmotoren.

Det gir en samlet effekt på 224 hk. Firehjulsdriftssystemet, som er spesifikt for Outlander PHEV, har fått flere innstillingsmuligheter.

Systemet, som kalles S-AWC, som nå henter tekniske elementer utviklet for høy-ytelsesbilen Lancer Evo i sin tid, har hittil hatt de to innstillingene Normal og 4WD Lock.

FLERE PROGRAMMER: Elektrisk håndbrekk og flere kjøreprogrammer er tilgjengelig. Foto: Rune M. Nesheim
FLERE PROGRAMMER: Elektrisk håndbrekk og flere kjøreprogrammer er tilgjengelig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nå er antall valgmuligheter doblet med innstillingene Sport Mode og Snow Mode. Førstnevnte gir bedre respons og en mer direkte kjørefølelse, noe vi tidligere har savnet i denne bilen, selv etter forbedringene vinteren 2017.

Nytt for 2020-modellen som vi kjører, er 4-veis korsryggstøtte, et bedre baksete, 8-tommers skjerm og nytt stereoanlegg, men uten basskasse baki for å få større bagasjerom.

STØRRE SKJERM: Varsellamper og nødstopp er krympet og plassert under klimaanlegget.
STØRRE SKJERM: Varsellamper og nødstopp er krympet og plassert under klimaanlegget. Vis mer
PENERE RATT: Ny og lekrere midtkonsoll er på plass. Fortsatt med manuelt håndbrekk og knapper for betjening av skjerm. Foto: Jamieson Pothecary
PENERE RATT: Ny og lekrere midtkonsoll er på plass. Fortsatt med manuelt håndbrekk og knapper for betjening av skjerm. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
FRA STARTEN: Dette er en dieselversjon, men gir en indikajson på hvordan 2014-modellen var inni. Endringene er ikke store. Foto: Knut Moberg
FRA STARTEN: Dette er en dieselversjon, men gir en indikajson på hvordan 2014-modellen var inni. Endringene er ikke store. Foto: Knut Moberg Vis mer

Slik føles den

Vi kjører den dyreste utgaven, S Edition til 519.600 kroner. Den billigste, Invite, koster til sammenligning fra 399.900, men da går du glipp av mye utstyr.

Du må opp på 490.000 for å få adaptiv fartsholder, fjernlysassistent, nødbremsesystem med fotgjengerfunksjon og batterivarmesystem.

Toppmodellen har fortsatt Bilstein-demperne, elektrisk soltak og jålete vaffelmønstrede herlige 8-veis elektriske stoler. Man sitter godt og høyt med rattet lavt.

Baksetene gir god plass og har justerbar vinkel på seterygger. Et deilig sted å befinne seg. Girvelgeren avslører at vi kjører elektrisk bil med aggregat. Den er liten og kan føres rett i Drive mens den triller bakover og vice versa. Man venner seg fort til bruken. P-knappen foran girvelgeren er kanskje ikke den beste plasseringen.

KJØR PENT: Er du lett på labben og har en defensiv kjørestil, byr Outlander på høy komfort og lavt støynivå. Foto: Jamieson Pothecary
KJØR PENT: Er du lett på labben og har en defensiv kjørestil, byr Outlander på høy komfort og lavt støynivå. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Man merker at alderen begynner å tynge en smule. Det er noe støy, mest i form av hjulstøy og det slår det en del fra understellet når hjula slår i dumper og mot fartshumper. Den føles bred og ligger flatt på veien til den utfordres, men føles litt småstumpete og det kommer frem noe vibrasjon i karosseriet.

Ingen spreking

Oulander trives best med rolig cruising. Siden motoren stort sett bare lager strøm til elmotoren, er det ikke noen logisk sammenheng mellom gassbruk og turtall. Når man har det travelt, blir det mye turtall og hyling der framme. Inntar man derimot en defensiv kjørestil, trives alle bedre og forbruket holdes lavt.

Vi kjørte rolig og hadde bare et par mils kjøring på motorvei under vår 123 kilometer lange testtur. Outlanderen var full med strøm da testen startet og gikk 39 km før den slo over til hybrid.

BLIR UTKLASSET: Mot konkurrentene som kommer nå, er det spesielt på understell og støy man merker at Outlander er blitt utdatert.
BLIR UTKLASSET: Mot konkurrentene som kommer nå, er det spesielt på understell og støy man merker at Outlander er blitt utdatert. Vis mer

Forbruket er ganske så imponerende lavt når turen er ferdig. Outlander kjøres potensielt utslippsfritt dersom du bare kjører korte turer. Forbruket blir høyere jo lenger du kjører, til det flater ut. Takket være programmene Save og Charge, har du muligheten til å styre litt selv. Sportsprogrammet derimot, virker nesten selvmotsigende og er bare til irritasjon. Gasspedalresponsen blir så følsom at det blir vanskelig å kjøre jevnt.

Forbruket økte naturligvis etter som milene gikk. 0,36 etter 5 mil. 0,48 etter 7,5 mil, 0,56 etter 10 mil og stabiliserte seg på 0,6 liter på mila. Det viste seg å stemme helt nøyaktig når vi fylte opp bilen etter runden også. Slett ikke ille.

Testresultat

Mitsubishi Oulander PHEV

Terningkast 4
Storselger som fortsatt vil appellere mange.

Potensielt rimelig i innkjøp, en av svært få ladbare hybrider i den folkelige delen av markedet, god plass.

Støynivå, lat motor)

Konklusjon

Outlander PHEV er fortsatt en svært attraktiv bil i Norge. Det er flere grunner til det. Foreløpig finnes det svært få ladbare SUVer i denne størrelsen, den har akseptabel rekkevidde på ren strøm, den har mye utstyr og selv den dyreste versjonen har konkurransedyktig pris. Men konkurrentene går forbi på komfort og moderne løsninger.

Mitsubishi Oulander PHEV

Bensinmotor:R4, 16v , bensin
Girkasseingen girkasse 4wd
Slagvolum:2360 ccm
Effekt - o/min :135 hk / 4500
Dreiemoment - o/min:211 Nm / 4500
Elmotor foran:82 hk / 137 Nm
Elmotor bak:95 hk / 195 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,8 kW/t
Systemeffekt224 hk /335 Nm
0-100 km/t:10,5 sek
Toppfart:170 km/t
Forbruk:0,18 l/mil
CO2-utslipp NEDC:46 g/km
Tankvolum:45 liter
L/B/H:469/180/171 cm
Akselavstand:267 cm
Bakkeklaring19 cm
Dekkdimensjon:225/55R18
Bagasjerom:453/1584 liter
Egenvekt:1900 kg
Hengervekt:1500 kg
Pris fra kr.:399 900 (4wd Invite)
Pris Testbil:513 700