TEST: Honda CR-V Hybrid

Bestselgeren akterutseilt

Lat og tørst - til å være en hybrid.

ENDELIG: Endelig kom den tidligere storselgeren CR-V med en hybrid løsning, men vi sliter med å se argumentene for å kjøpe den. Foto: Jamieson Pothecary
ENDELIG: Endelig kom den tidligere storselgeren CR-V med en hybrid løsning, men vi sliter med å se argumentene for å kjøpe den. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Honda CR-V har, som veldig mange andre, droppet diesel fullstendig, og satser heller på bensin og hybrid.

Dette er den femte generasjonen i rekken, som har solgt hele 9,6 millioner biler globalt, siden den ble lansert første gang. Siste generasjon er nøyaktig like lang som forgjengeren, men akselavstanden er økt 3 cm, mens bilen er pakket bedre, så baksetepassasjerene er velsignet med 5 cm ekstra.

GAMMELDAGS: Man føler ikke at Honda har strukket strikken, selv om man har både knappegiring og to digitale skjermer. Multimediaskjermen er ikke stort større enn en mobiltelefon og har langt dårligere brukerfunksjoner. Foto: Jamieson Pothecary
GAMMELDAGS: Man føler ikke at Honda har strukket strikken, selv om man har både knappegiring og to digitale skjermer. Multimediaskjermen er ikke stort større enn en mobiltelefon og har langt dårligere brukerfunksjoner. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er god plass til fire skikkelig voksne, mens tre barn har det helt konge bak, dersom de ikke krever varme og egen klimasone. Den eneste luksusen er to USB-kontakter og to koppholdere i midtarmlenet.

Ønsker du sju sitteplasser, må du bestille ren bensinversjon med 1,5-liter. De to ekstra setene blir dog som nødseter å regne.

Hybridsystemet ligner litt på Mitsubishis. En toliters motor på 145 hk og 175 Nm produserer strøm til den 184 hester og 315 Nm sterke elmotoren.

GOD PLASS: Fem sitter som konger baki og her finner man både varme i rumpa og bra med ladeuttak. Setene går ned i gulvet når de slås ned. Foto: Jamieson Pothecary
GOD PLASS: Fem sitter som konger baki og her finner man både varme i rumpa og bra med ladeuttak. Setene går ned i gulvet når de slås ned. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

CR-V har ikke girkasse, men en clutch som kobler seg til forhjulene i gitte hastigheter, når farten overstiger 80 km/t. Honda har valgt å montere tradisjonelt drivverk, med 90 graders uttak fra framdiffen, en mellomaksel og bakdiff som dras med rundt hele tiden.

Argumentet er at en elmotor og tilhørende elektronikk veier for mye. Versjonen med firehjulsdrift trekker bare på bakhjulene når systemet synes den behøver det, noe den synes bemerkelsesverdig ofte.

Bakhjula er mye med i svinger og pådrag, trolig for å sikre best mulig kjøreegenskaper og balanse. Bilen har også et 1,5 kWt-batteri som lades av motoren, når det trengs, og med bremseenergi når det er mulig.

Batteriet gir rekkevidde for opptil to kilometers elektrisk rekkevidde dersom du trykker på EV-knappen, ligger under 60 km/t og alle andre kriterier for elektrisk kjøring er oppfylt.

På samme måte som hos Toyota, får vi nesten aldri dette til å funke i praksis. Den slår over til bensindrift uten at vi skjønner hvorfor. Til og med når den står stille i kø og det er over halvfullt batteri.

image: Bestselgeren akterutseilt

Slik føles den

Innvendig føler vi oss hensatt noen år tilbake. Det dreier seg mye om materialvalg, design og løsninger. Head up-display på plastplate er nedtur i denne klassen, knappene på rattet ser ut som noe fra begynnelsen av 2000-tallet og verre er det at den forholdsvis omfattende kjørecomputeren som inneholder det meste man ønsker, er veldig tungvinn i bruk.

Multimediaskjermen er liten, med gammeldags design og gamle og upresise kartvisninger. Vi sitter bra nok i skinntrukket tolvveis elektrisk førerstol i dyreste exclusive-utgave (passasjerstolen er manuell med jekk).

Midtkonsollen er kjempepraktisk og blir gigasvær, om man ønsker det. Bagasjerommet er ikke størst i klassen og mangler ekstra rom under gulvet, men er i det minste lettlastet.

Sitteputene synker ned i gulvet når seteryggene legges ned og gir flatt gulv. Ryggene deles 40/60, altså ingen skiluke å spore. Padlene bak rattet brukes naturlig nok ikke til giring, men regenerering.

Disse er rimelig bortkastet. Du kan stille bremseeffekten i tre trinn, men den virker bare én gang, så du bruker den nærmest istedenfor bremsepedalen. Dette gjøres med venstre padle. Hva skal den høyre brukes til da? Til å ombestemme seg?

Turtallet er skyhøyt fra 110 km/t og oppover ved belastning, men bilen er treig. Endringene som japanerne har gjort for å tekkes bedre, nemlig å få motoren til å følge farten med turtall oppover i registeret, istedenfor å ruse seg opp ved fartsøkning, funker bare dersom du er moderat.

Bilen kan til og med finne på å ruse seg opp dersom du ligger med fartsholderen i 70 km/t og skal opp en svak stigning. Da skulle man tro den kunne ta litt fra batteriet.

For i følge Hondas beregninger er Sweet spot på forbruk mellom 1200-2800 omdreininger på bensinmotoren.

Kjører bra

Bilen har ellers lite å skamme seg over på veien. Det er en stor og bred bil. Demperoppsettet er flott. Det takler det meste av dumper og humper svært godt. Ti og med de brutale skarpe fartsdemperne dempes godt, uten mye slag i karosseriet.

CR-V er komfortabel, men krenger lite i sving. Karakteristikken er understyrt, men den gir bra feedback og støyen er lav fra både dekk og vind i norske hastigheter. Testbilene rullet på 235/60R18, altså komforthjul.

Testresultat

Honda CR-V Hybrid

Terningkast 4
En velkjørende bil med god plass, men med en lat motor.

Bra komfort, stor plass, ser bra ut.

Bruker for mye, er for lat og koster for mye.

Dau, men ikke sparsom

Du kjøper ikke CR-V for effektens skyld. Ikke for forbruket, heller. Her følger det ikke med noen ladeledning, så den er en såkalt selvladende hybrid. Men den har dessverre ikke all verdens stort batteri.

På vår testrute fortalte kjørecomputeren om et forbruk på 0,49 l/mil, noe som hadde vært veldig, veldig bra for en bensinbil med firehjulsdrift. Men når vi fyller opp tanken igjen, viser forbruket seg å være 0,67 på finfin kjøring.

Det forbruket burde man klare uten hybride løsninger. Den store hybridgevinsten er ikke der ved innkjøp heller. Den er kun 4000 kroner billigere enn dyreste bensinversjon, og da får du i tillegg 7 seter og noen hester ekstra ...

Honda CR-V Hybrid

Bensinmotor:R4, 16V, bensin
Girkasseingen girkasse 4wd
Slagvolum:1 993 ccm
Effekt - o/min :145 hk / 6200
Dreiemoment - o/min:175 Nm / 4000
Elmotor foran:184 hk /320 Nm
Elmotor bak:Ingen
Batteri:Litium-Ion 1,5 kW/t
Systemeffekt184 hk /320 Nm
0-100 km/t:9,2 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,55 l/mil
CO2-utslipp NEDC:126 g/km
Tankvolum:57 liter
L/B/H:460/185/169 cm
Akselavstand:266 cm
Bakkeklaring20 cm
Dekkdimensjon:235/65/R16R18
Bagasjerom:497/1697 liter
Egenvekt:Den
Hengervekt:750 kg
Pris fra kr.:416 900 (2wd Comfort)
Pris Testbil:545 900

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her