Mitsubishi Outlander PHEV med avgiftssjokk:

Bestselger var mange tusen kroner for billig

- Kundene slipper regningen, sier importøren.

AVGIFTSSJOKK: Den populære ladbare hybrid-SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV har blitt solgt for billig på det norske markedet. Foto: Knut Moberg
AVGIFTSSJOKK: Den populære ladbare hybrid-SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV har blitt solgt for billig på det norske markedet. Foto: Knut MobergVis mer

Den populære hybrid-SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV har blitt solgt med nesten 9.000 kroner for lite i avgifter. Det melder Bilnytt (betaltjeneste).

Det er benyttet feil tall i avgiftsberegningen for ladbare Mitsubishi Outlander, skriver bransjenettstedet. Mitsubishi-importør MMC Norge kan ha betalt så mye som 27 millioner kroner for lite i engangsavgift. Importøren melder imidlertid at de har levert data som vanlig.

Feil avgiftsberegning

Bakgrunnen for at feilen er oppdaget er at bilforhandlere som har «bruktimportert» den samme bilen, har fått mye høyere avgifter enn MMC Norge. Forskjellen skal være på 8.559 kroner, ifølge Bilnytt.

Årsaken til feilen er relativt kompleks. Men her skal vi forsøke å forklare:

  • Avgifter på nye biler skal fra 2020 settes etter den nye og strengere forbruks- og utslippsnormen for biler, WLTP.
  • WLTP erstatter fra 2020 utgåtte NEDC, som viser for «snille» data (dette etter at Stortinget i 2018 bestemte at avgiftsberegning basert på WLTP skulle utsettes, slik at bransjen fikk mer tid på å forberede seg)
  • I 2019 benyttes NEDC 2.0, en WLTP-verdi for CO2, som tilbakeregnes til NEDC.
  • Den omregningen finnes imidlertid ikke for elektrisk rekkevidde. Derfor vil det være WLTP-rekkevidden som likevel gjelder.
  • Den norske Mitsubishi-importøren MMC Norge har tatt utgangspunkt i de utgåtte NEDC-tallene, når de selger SUV-en Outlander PHEV til norske kunder.
  • Samtidig har bruktimportørene tatt utgangspunkt i de korrekte WLTP-tallene.
  • Dermed har MMC Norge-kundene betalt om lag 11.000 kroner i avgifter (beregnet ut ifra 54 km elektrisk NEDC-rekkevidde), mens andre kunder har betalt over 19.000 kroner i avgifter (beregnet ut fra 45 kilometer elektrisk WLTP-rekkevidde).
  • Bilforhandlere og bruktbil-importører har dermed undret seg over hvordan samme bil kan få ulik avgiftsbelastning, avhengig av hvem som tar den inn til Norge.
  • Med om lag 3.000 Mitsubishi Outlander PHEV registrert siden 1. september 2018, vil det tilsvare oppimot 27 millioner norske kroner. Hvor mange av bilene som er rammet av for lav avgift, vet vi ikke.
- KUNDENE ER TRYGGE: Administrerende direktør Rune Gjerstad hos Mitsubishi-importør MMC Norge sier at kundene skal slippe å betale avgifts-regningen for Outlander PHEV. Foto: MMC Norge
- KUNDENE ER TRYGGE: Administrerende direktør Rune Gjerstad hos Mitsubishi-importør MMC Norge sier at kundene skal slippe å betale avgifts-regningen for Outlander PHEV. Foto: MMC Norge Vis mer

Går ikke utover kundene

Administrerende direktør Rune Gjerstad i MMC Norge forsikrer overfor Bilnytt at norske Outlandet PHEV-kunder ikke vil få en «baksmell» etter SUV-kjøpet sitt.

- Kunder av Mitsubishi kan uansett være trygge på at de holdes utenfor en tenkt avgiftsjustering på en bil de allerede har betalt, sier Gjerstad til nettstedet.

Videre vil han ikke kommentere om MMC vil akseptere kravene fra Skatteetaten eller ikke.

- Vi retter oss etter de retningslinjer som til enhver tid gis av myndighetene, avslutter Gjerstad.