Miljøorganisasjon angriper Volvo

Beskyldes for juks

Miljøorganisasjon hevder utslippet på Volvos populære SUV-er er tolv ganger større enn oppgitt. Svenskene nekter.

JUKSEMAKER? En tysk miljøorganisasjon anklager Volvo for utslippsjuks. Foto: Volvo
JUKSEMAKER? En tysk miljøorganisasjon anklager Volvo for utslippsjuks. Foto: Volvo Vis mer

Det er den tyske miljøorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe (DUH) som i en pressemelding hevder at det skal være installert ulovlig og manipulerende programvare i Volvos SUV-er.

Miljøorganisasjonen hevder SUV-ene med dieselmotor slipper ut oppimot tolv ganger mer nitrogenoksider (NOx) ved normalkjøring, enn det som kommer fram i vanlige tester og på papiret. Videre mener DUH at Volvo har jukset, mye på samme måte som Volkswagen ble avslørt for i «Dieselgate», for å skjule det ulovlige utslippet.

Volvo blir nå satt i bås med tyske VW, Daimler (Mercedes) og BMW, som alle har blitt beskyldt for utslippsjuks.

12 ganger for høyt utslipp

I pressemeldingen skriver DUH at det «utvilsomt er installert et ulovlig apparat som måler utslippet i Volvo XC60». I plussgrader (+6-+22) har den uavhengige organisasjonen funnet ut at dieselbilen Volvo XC60 D3 - som er Euro 5-klassifisert - har et utslipp som overstiger Euro 5-grenseverdien 4,1 ganger (736 mg NOx pr km).

I vintertemperatur (-4-+6), derimot, skal DUHs tester vise at Volvos dieselmotor overstiger NOx-grenseverdien hele 11,9 ganger (2.148 mg/km).

Volvos dieselbil-salg i Norge

# År Salg
3.20192 973
3.20182 608
3.20174 790
2.20166 163
1.20158 819

Volvo har i mange år vært helt i toppen når det kommer til salg av dieselbiler i Norge. I 2015 var de merket som solgte flest dieselbiler her til lands.

- Vi kan se at det rundt null grader ikke er noen utslippskontroll av nitrogenoksider. Dette betyr at i vintervær som vi har nå, slipper kjøretøyet ut betydelig mer nitrogenoksider enn tillatt, sier DUH-direkteør Jürgen Resch i et intervju med Gøteborgs-Posten.

Dermed konkluderer miljøorganisasjonen med at Volvo har installert et ulovlig manipuleringsapparat i bilen, som ved vintertemperaturer setter bilens rensing av avgasser ut av spill. Organisasjonen mener utstyret som må være installert i bilen tillater høyere utslipp i vanlig kjøring, enn hva den gjør under testforhold.

Volvo nekter

DUH oppfordrer Volvo om å fikse problemet, ved å ta kostnadene med å installere en katalysator i de gjeldende bilene.

«Et kjøretøy med så høye reelle utslipp kan ikke lenger få forurense luften i byene våre», skriver de i pressemeldingen.

Den svenske bilprodusenten hevder imidlertid at de ikke har gjort noe galt.

- Vi kjenner ikke forholdene som gjaldt under den aktuelle testen og kan derfor ikke kommentere resultatet. Testresultatene er imidlertid alltid forskjellige for avhengige faktorer som hastighet, belastning og værforhold. Imidlertid er alle våre biler testet, sertifisert og godkjent i henhold til gjeldende regelverk og teknologien som brukes til rensing av avgasser er standard i industrien og kjent for myndighetene. Volvo Cars har aldri brukt noen form for testmanipulering, skriver Volvos presseavdeling i en kommentar.

PS: Også i 2018 ble Volvo beskyldt for å ha fusket med utslippstallene, med påfølgende nedtur i blant annet aksjeverdi. Det ble imidlertid ikke bevist noe utslippsjuks den gangen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!