Bentley blir elektrisk

Bentley helelektrisk om 10 år

I dag er de verdens største på fossile V12-motorer.

NYE TIDER: Bentley skal være rollemodellen for miljøvennlig ultraluksus. Og planene er ambisiøse, men seriøse. Det skal skje innen 10 år. Foto: Bentley Motors
NYE TIDER: Bentley skal være rollemodellen for miljøvennlig ultraluksus. Og planene er ambisiøse, men seriøse. Det skal skje innen 10 år. Foto: Bentley Motors Vis mer
Publisert

Bentley skal gå fra å være verdens største produsent av fossile V12-motorer til å bli et karbonfritt selskap i løpet av ti år. De befinner seg i ultra-luksusklassen, der kjøperne bryr seg null og niks om verken kjøps- eller drivstoffpriser.

Nå skal de kutte ut alt fossilt og satse helt og fullt på elektrisitet, og det skal skje innen 2030.

BEYOND 100 STRATEGY: Bentley har presentert sine planer for de neste 20 år. Da er Bentley 100 år. Foto Bentley Motors.
BEYOND 100 STRATEGY: Bentley har presentert sine planer for de neste 20 år. Da er Bentley 100 år. Foto Bentley Motors. Vis mer

Bentleys annonsering skjedde under deres Beyond 100 Strategy. Navnet er ikke tilfeldig. Bentley Motors er 80 år og takket være Volkswagen på eiersiden, er 100 år innen rekkevidde.

Elektrifiseringen skal skje gradvis. Den første ladbare hybriden er allerede på plass med Bentayga, og alle modeller skal ha et ladbart alternativ i 2023. I 2025 kommer den første elbilen og i 2026 skal alle bilene enten være elektriske eller ladbare hybrider.

SKIFTER RETNING: Fra store V12-ere til spreke elbiler innen ti år er målet. Men grillen beholdes. Foto: Bentley Motors.
SKIFTER RETNING: Fra store V12-ere til spreke elbiler innen ti år er målet. Men grillen beholdes. Foto: Bentley Motors. Vis mer

Før 2030, altså om bare til år, fases bensindrevne motorer helt ut.

Karbonfritt

Og de er godt i gang allerede. I fjor ble deres fabrikk i Crewe sertifisert karbonnøytral. Ved utgangen av dette året vil alle leverandører ha bestått en bærekraftsrevisjon for å verifisere nullutslippskrav.

NYE LINJER: Luksusmarkedet har tradisjonelt vært svært konservative når det gjelder design. Det gjenstår å se om Bentlye tar den like langt som konseptbilen. Foto: Bentley Motors.
NYE LINJER: Luksusmarkedet har tradisjonelt vært svært konservative når det gjelder design. Det gjenstår å se om Bentlye tar den like langt som konseptbilen. Foto: Bentley Motors. Vis mer

I fremtiden, innen utgangen av 2025, har selskapet til hensikt å redusere fabrikkens miljøpåvirkning ved å fokusere på energiforbruk, CO2-utslipp, spillvann, bruk av løsemidler i malingsprosessen og bli plastnøytral.

Dette hevder selskapet vil resultere i en klimapositiv fabrikk innen 2030, som aktivt reduserer karbonnivået i atmosfæren, samtidig som virksomheten investerer i fornybar energi og skogprosjekter.

NYE TIDER, NYE LØSNINGER: Positivt karbonavtrykk krever ny tenkning på blant annet valg av materialer. Nå er det ikke bare dyrest er best som gjelder. Foto: Bentley Motors.
NYE TIDER, NYE LØSNINGER: Positivt karbonavtrykk krever ny tenkning på blant annet valg av materialer. Nå er det ikke bare dyrest er best som gjelder. Foto: Bentley Motors. Vis mer

Når Bentley feirer 100 år skal de være en ny bærekraftig etisk rollemodell for luksus, hevder de.

Nye materialer

Vi har allerede fått en smakebit på Bentleys elektriske fremtid med den helelektriske 2-dørs coupe EXP100 GT Consept. Like spennende som drivlinje og design, var materialvalg, for ultraluksusen skal bestå.

DEN NYE TIDEN: Tungt engelsk bibliotek skal byttes ut mot moderne kunstmuseum, skal vi tro konseptet. Og de velkjente orgelpiene til ventilasjon er borte. Foto. Bentley Motors.
DEN NYE TIDEN: Tungt engelsk bibliotek skal byttes ut mot moderne kunstmuseum, skal vi tro konseptet. Og de velkjente orgelpiene til ventilasjon er borte. Foto. Bentley Motors. Vis mer

I interiøret finner vi blant annet 5000 år gammel kobberinfusert treverk, tradisjonelt produserte ulltepper og et skinnlignende tekstilbelegg laget av et biprodukt av vinfremstilling.

I dag har Bentley fem modeller. Storselgeren Bentayga, sedanen Flying Spur, Continental GT Coupe og Cabriolet, samt spesialmodellen Baclar fra Mulliner.

Bentley Continental GT var en av kandidatene til vår Årets bil-kåring i fjor. Stem på dine favoritter i år:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer