Bensinslukene og gjerrigknarkene

Den største gjerrigknarken av alle heter Prius. Den bruker 0,51 liter bensin per mil. Det største sluket heter Ferrari 550 Maranello. Den bruker 2,29 liter per mil.

Ferrari 550 Maranello - det største bensinsluket på fire hjul. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Uten sammenlikning mellom disse to bilene forøvrig, tilsvarer dette en forskjell i drivstoffutgifter på 24.537 kroner per år. Dette er under forutsetning av en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer og en bensinpris på 9,19 kroner per liter (gjennomsnittet av prisene for Oslo oppgitt i DinSides bensinprisliste 14. mars).

Vi forteller deg hva du kan spare

Hva bilen krever av drivstoff kan ha stor påvirkning på lommeboka gjennom et år, selv om vårt eksempel nok er av de mer ekstreme. Likevel; du kan spare mye gjennom et år på å velge en bil med et lavt drivstofforbruk foran en med et uforholdsmessig høyt forbruk. Hva du kan spare på å bytte til en bil med lavere drivstofforbruk, kan du finne ut ved å bruke vår nye spar drivstoffutgifter-kalkulator.

Basert på opplysninger fra OFV

Vi har gjennomgått Opplysningsrådet for Veitrafikkens (OFV) personbildata på jakt etter bensinslukene og gjerrigknarkene på det norske nybilmarkedet. Dataene fra OFV omfatter aller biler som er på markedet i Norge i dag, og forbrukstall for de aller fleste. Alle henvisninger til forbruk i denne artikkelen og i listene, er for blandet forbruk – altså hvor mye bilen bruker med noe bykjøring og noe langkjøring.

Toyota Prius - den største gjerrigknarken av bensinbilene i Norge i dag. Vis mer

Gjerrigknarkene

Toyota Prius ligger altså på topp over gjerrigknarkene, med et forbruk på 0,51 liter per mil. Prius er imidlertid en noe spesiell bil og skiller seg ganske kraftig fra de øvrige i våre lister, siden japaneren er en hybrid og får fremdrift fra både batterier og bensin.

De øvrige gjerrigknarkene i vår liste er imidlertid rene bensinbiler. Et titalls biler har et forbruk på 0,6 liter per mil eller mindre. Nærmest etter Prius finner vi Daihatsu Sirion, som har et forbruk på 0,55 liter per mil. De aller fleste av gjerrigknarkene er kombikupeer, men det finnes også sedaner og stasjonsvogner som har et blandet forbruk på 0,65 liter per mil eller mindre.

For å se listen over de 40 bilene med lavest forbruk, gå til artikkelen gjerrigknarkene.

Bensinslukene

Vi nevnte Ferrari 550 Maranello som det absolutte skrekkeksempel på bensinsluk, med sitt forbruk på 2,29 liter per mil. Det er ikke mange som kan skryte på seg et forbruk på over to liter per mil, men Ferrari har til gjengjeld flere alternativer.

Vi har funnet frem til de verste bensinslukene, og felles for stort sett alle i denne kategorien er store motorer og høy prislapp. Kun 1/3 av bensinslukene på vår liste er biler som koster under 1 million kroner – og ingen av disse koster under 500.000. Men selvsagt – dersom du har råd til å investere i så dyre biler, merker du det sikkert ikke på lommeboka om bilen bruker fire ganger mer drivstoff enn de beste gjerrigknarkene.

For å se listen over de 40 bilene med høyest forbruk, gå til artikkelen bensinslukene.

Bensinbilene regjerer fremdeles

Denne gang har vi kun konsentrert oss om bensinbilene. Fremdeles domineres nybilsalget av bensindrevne biler: Av alle personbilene som ble solgt i fjor, var 90,8 prosent bensindrevne og 9,0 prosent dieseldrevne. Ser vi på utviklingen av bensindrevne biler kontra dieseldrevne biler de siste årene, ser vi at dieselbilene er i fremmarsj. Andelen dieseldrevne personbiler har økt fra 6,2 prosent i 1997 til 9,0 prosent i 2000. Dette kan du studere nærmere i tabellen nedenfor.

Diesel ingen hindring

Selv om du i oversikten over de mest og minst drivstoffvennlige bilene finner kun bensinbiler, kan du likevel benytte deg av vår spar drivstoff-kalkulator. Den gir deg muligheten til å velge pris på drivstoffet, så du kan for eksempel finne ut hva du sparer i drivstoffutgifter på å bytte fra en bensindreven til en dieseldreven bil.

Utbredelse av bensin og diesel
Drivstoff1997199819992000tom. feb.
2001
Bensin (%)93,893,291,790,886,8
Diesel (%)6,26,88,29,013,1
Annet (%)0,00,00,10,20,1
Tabellen viser hvordan utviklingen av bensin kontra dieselbiler har vært fra 1997 og fram til i dag. Tallene gjelder kun nye personbiler.