3-liters Lupo skal få sitt bensindrevne motstykke.
3-liters Lupo skal få sitt bensindrevne motstykke.Vis mer

Bensindrevet sparemotor

I etterdønningene etter den dieseldrevne og meget så sparsommelige VW Lupo, kommer lovnadene om det bensindrevne motstykket.

Riktignok kan ikke den drivstoffgjerrige bensinmotoren skryte av at den bruker under 0,3 liter drivstoff på mila -- som 3-liters Lupoen gjør -- men det skal ikke bli langt unna. Bensinmotoren vil dessuten ha den fordelen i forhold til dieselmotoren at den ikke er fullt så omstridt med tanke på forurensning.

Presenteres i september

Det var under den internasjonale presentasjonen av 3-liters Lupo, at VW kunne bekrefte at de har en drivstoffgjerrig bensinmotor under utvikling. Dette er en firesylindret, 1,4-liters motor med direkteinnsprøytning og 100 hestekrefter. Forbruket til den meget så sparsommelige bensindrevne bilen, skal ligge på 0,36 liter per mil. Motoren skal presenteres under bilmessen i Frankfurt i september i år. Hvor raskt serieproduksjonen og markedsinnføringen av denne motoren kan komme i gang, avhenger av produksjon og distribusjon av en ny type sulfur-fattig bensin. Dette er ventet å kunne tilbys i Tyskland i løpet av neste år.

Omstridt forurensning

Diesel-drevne biler har lenge vært, og er fremdeles, ganske omstridt på grunn av dieselens forurensende egenskaper. Forurensning fra diesel skal også være skadelig for mennesker, på grunn av at partiklene i diesel-eksosen er så små at de trekkes ned i lungene våre og, tror man, er dermed kreftfremkallende. I vårt nærmeste naboland i øst vurderer man å legge en ekstra avgift på alle dieselkjøretøyer. Den nye spare-bensinmotoren vil ha den fordelen at den skal forurense mindre enn 3-liters Lupoen.