Benelli: Ny supersykkel fra Italia!

Benelli lanserer en ny supersportsykkel med tresylindret motor på 140 HK og en tørrvekt på 185 kg. Toppfarten er elektronisk begrenset til 280 km/t. For å oppnå best mulig aerodynamikk er radiatoren plassert under salen.

Italienske Benelli er mest kjent for sin scooterproduksjon, men Tornado så dagens lys for første gang i 1971. Den nye Tornado vil dessverre ikke være tilgjengelig før tidlig i år 2001 – 30 år etter. Med nye Tornado 900 har Benelli tatt steget inn i supersportklassen.

Radiator under sete

For å lære om hvordan aerodynamikken skal bli best mulig har Benelli overført Formel 1 teknologi til sin nye Tornado. Radiatoren er nemlig flyttet vekk fra fronten og plassert under salen! Fordelene ved dette er at fronten bak forhjulet blir mye mer strømlinjeformet og at radiatoren slipper å bli varmet opp av eksosmanifolden.

Luften kommer inn gjennom to luftinntak under blinklysene foran og strømmer tvers igjennom radiatoren og ut bak sykkelen. Føreren slipper også varm luft på ben og bryst fra kjøleviften når farten er lav. Siden radiatoren ikke er plassert foran manifolden kan den også være 20% mindre enn en tradisjonell radiator. Når temperaturen i Tornadoen stiger for høyt, er det to vifter bak på sykkelen som hjelper til med å trekke den varme luften vekk fra motoren.

Banebrytende design

Tornadoen sett ovenfra avslører nye linjer i motorsykkeldesign. Fronten er mye smalere fordi radiatoren er under setet. Sykkelen blir bredere først ved tanken og motoren for så å bli smalere ved salen. Dette gjør at det blir god plass til bena for føreren. Dette har resultert i en topp strømlinjeformet sykkel som er god for 280 km/t.

Motoren

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Hjertet i Tornadoen er en helt ny tresylindret motor. Motoren er beregnet som utgangspunkt for en hel motorfamilie med forskjellig karakter og effekt. Den er også ment for konkurransebruk så snart som mulig. Benelli har valgt en tresylindret motor for å møte alle kravene til en slik motor. Den skal tåle høyt turtall i racing, den skal ha krefter for å gi kraftig akselerasjon og den skal være kompakt og lett.

Motoren leveres med elektronisk bensininnsprøytning med en eller to dyser pr sylinder. Motoren er også utstyrt med kontraroterende balanseaksel for dempe vibrasjonene i motoren. 6-trinnskassen kan monteres ut uten å fjerne motoren.