Her ser du Volvos nye tøffing: Volvo V40 Cross Country Foto: Produktbilder
Her ser du Volvos nye tøffing: Volvo V40 Cross Country Foto: ProduktbilderVis mer

Bekreftet: Volvo V40 Cross Country

Er du like gammel som meg husker du sikkert Volvo V70 Cross Country. Nå dukker navnet opp igjen på en helt ny modell, og basert på bildene liker vi det vi ser.

15 år etter at Volvo lanserte V70 Cross Country, en modell som i dag heter XC70, dras Cross Country-betegnelsen opp igjen.

LES OGSÅ:

Og Volvo legger ikke skjul på at de har tro på nykommeren, som i følge dagens pressemelding skal løfte «en Cross Country-modell til Premium-kompaktsegmentet».

Diskusjonen om hvorvidt Volvo faktisk tilhører premiumsegmentet blusser forøvrig opp hver eneste gang vi skriver om merket, men så langt ser det i hvert fall bra ut. Vår motor-redaktør var da også svært fornøyd etter å ha prøvekjørt den vanlige V40-modellen i begynnelsen av juli.

Les: Volvo V40 setter en ny standard

Hva er spesielt med V40 Cross Country?

– Den nye V40 Cross Country er designet for de som ønsker å oppleve eventyret i hverdagen, skryter Lex Kerssemakers fra Volvo Car Corporation i dagens pressemelding.

Med andre ord: Cross Country-modellen skal se ut som en tøffing, til tross for at de færreste eierne noengang vil finne på å kjøre hardt utenfor riksveien. I praksis vil det si at den er utstyrt med litt røffere designelementer, samtidig som føreren vil sitte 1,2 centimeter høyere enn i en standard V40.

Ladbar SUV fra Volvo

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Her ser du Volvos nye tøffing: Volvo V40 Cross Country Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Fullt så høy som XC-modellene blir den imidlertid ikke, og det er altså høyden som hovedsaklig skiller SUV-typen XC- mot Cross Country-modellene; der sistnevnte altså bygger på stasjonsvogner og kombikupeer.

I tillegg til at føreren sitter 1,2 cm høyere i V40 Cross Country, vil den også ha en del spesielle offroad-detaljer:

  • Hjul av samme størrelse som Volvo V70, inkludert opptil 19-tommers felger.
  • Fronten med støtfanger i mørk kontrastfarge, bikubemønstret grill og vertikale kjørelys.
  • Spesielle terskellister i kontrastfarge.
  • Støtfanger bak i kontrastfarge med integrert skidplate.
  • Sort høyglansramme rundt vinduene, samt sorte speilhus og takrails.
Volvo er kjent for både pene og gode seter, og skinninteriøret på Cross Country leveres allerede fra starten i fem ulike farger. Det er også mulig å velge kombinasjoner av disse, men da bør du også regne med et pent tillegg i prisen.

Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder


Men skal ikke en «offroader» ha firehjulstrekk?

Jo, det skulle man kanskje tro, men slik er det altså ikke. Hovedforklaringen for de aller fleste er nok prisen, og her ser det dessverre ut til at firehjulstrekk, eller AWD som Volvo kaller det, kun blir forbeholdt de med de aller største lommebøkene eller feteste firmabilavtalene.

Nylig kjørte vi Volvos mest avanserte bil noensinne

Så langt ser det ut til at det kun er toppmodellen T5 som får firehjulstrekk, og den blir garantert ikke billig med tanke på de norske avgiftsreglene. T5-versjonen er nemlig en femsylindret 2,5 liters bensinmotor på 254 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter. Modellen leveres kun med en sekstrinns automatkasse, men selv da skal den klare 0-100 på rundt 6,1 sekunder. Drivstofforbruket er her oppgitt til 7,8 l/100 km ved blandet kjøring.

T5-versjonen med firehjulsdrift er også utstyrt med Hill Descent Control som standard. Det vil altså si at bilen automatisk kontrollerer hastigheten ned bratte skråninger. Her får du også en praktisk Hill Hold-funksjon (bakkestartassistent), som gjør det enkelt å starte i oppoverbakke.

Vi lønnsslaver må altså nøye oss med forhjulstrekk, og rimeligste bensinalternativ blir da T4 som har en 1.6 liters motor på 180 hk og et dreiemoment på 270 nm. Det holder vel det også... T4 er forøvrig den eneste motoren som leveres med Powershift, altså en dobbeltkløtsj-automat som vi også kjenner fra Ford. (Tilsvarende Volkswagens DSG). Den kan også fås med sekstrinns manuell kasse. Drivstofforbruket er oppgitt til 0,55 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 129 g/km.

Volvo selger ferdigtrimmet bil

Dieselalternativene: Hvis du fortsatt sverger til diesel er det modellene D4, D3 og D2 som er tilgjengelige:

  • D4 vil ha en 2-liters motor med 177 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Akselerasjon fra 0-100 km/t tar 8,3 sekunder med automatgirkassen (8,6 sek. med manuelt gir). Drivstofforbruk og CO2 -utslipp er her 4,4 l/100 km (117 g/km) på den manuelle, og 5,2 l/100 km (137 g/100) med automat.
  • D3 er strupet til 150 hk, og 350 Nm dreiemoment. Også her kan du velge mellom en sekstrinns automat, eller en sekstrinns manuell girkasse.
  • Rimeligste alternativ blir D2, som har en 1,6 liter på 115 hk, og 270 Nm dreiemoment. Vi tipper det er den som blir mest vanlig her til lands. Med på kjøpet får du i så fall en sekstrinnss manuell girkasse, og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer, mye takket være start/stopp-teknologien som naturligvis er standard på alle versjoner.

Produksjonen starter i november, men hva blir prisen?

Dessverre er det ikke kommet noen norske priser, men siden produksjonen ikke starter før i november er det kanskje greit å begynne å spare allerede. Den vanlige Volvo V40en vil imidlertid ha en startpris på 249.900 kroner med 115-hesters dieselmotoren. Det er likevel en litt ribbet modell, så regn med rundt 300.000 for en som er godt nok utstyrt. Cross Country-modellene vil naturlig nok starte litt over dette, men da har du i hvert fall et utgangspunkt.

Volvo-importøren anslår forøvrig at de kommer til å selge 800 Cross Country-modeller i året. Hvorvidt det stemmer får vi se når 2013 er over.

Her ser du Volvos nye tøffing: Volvo V40 Cross Country Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Volvo V40 Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder
Foto: Produktbilder

Spekket med sikkerhetsløsninger, og også noen smarte løsninger

Volvo er viden kjent for sine sikkerhetsløsninger, og det er neppe noen tvil om at også det kommer til å være et hyppig brukt salgsargument også her.

For detaljene her henviser vi imidlertid til vår prøvekjøring av den vanlige V40en.

Ellers er det det vanlige her: Den todelte (40/60) bakseteryggen kan felles ned, og du kan kjøpe både et mykt sikkerhetsnett eller et i stål. Cross Country kan også utstyres med et «ekstra»-gulv i bagasjerommet, for oppbevaring eller som ekstra støtte til godset du transporterer.

Som vanlig er innganger til mobiler/USB-penner og standard AUX i armlenet, hanskerommet har innebygde koppholdere og 12V-uttak, og kan også kjøle ned to brusbokser/flasker mens du kjører. Vi nevner også at begge frontdørene har en spesiallaget oppbevaringsplass med drenering for isskrape.

Legg også merke til at Volvo skryter av at du kan velge mellom syv ulike fargealternativer på interiørbelysningen. Det får du noen eksempler på i bildespesialen i midten lenger opp.

Se også Prøvekjørt: Volvo V40 setter en ny standard