Bentley Continental GTC

Bedre blir det ikke!

Nye Bentley Continental GT var på kanten av episk - men uten taket? Vi må legge oss helt ned i støvet, det blir nesten for mye av det gode ...

LAKMUS-TEST: Det er bakfra de alle fleste kabriolet-biler faller gjennom på design. Nye Bentley Continental GTC er derimot mer enn godkjent. Foto: Jamieson Pothecary
LAKMUS-TEST: Det er bakfra de alle fleste kabriolet-biler faller gjennom på design. Nye Bentley Continental GTC er derimot mer enn godkjent. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hva er det med mennesker og ting uten «tak»? Takterrasser, båtdekk, kabriolet-biler, toppløsbarer ... fjerner man toppen, blir alt plutselig mye dyrere, mer eksklusivt, mer attraktivt og veldig mye mer interessant.

Merkelig nok har tingene en liten tendens til å gi den motsatte effekten for de som ikke eier disse tingene. Penthouse-leilighet-eierne misunnes av alle i etasjene under, båteierne blir sett på som spradebasser, kabriolet-eierne som usikre på manndommen og eierne av toppløsbarene? Vi lar den ligge ...

Akkurat som å gå i «baris» om sommeren: Det skal litt til for at vi føler oss komfortable uten topp. Bil er ingen unntak. Det finnes svært få biler laget de siste 50 årene, som virkelig klarer å forsvare seg uten taket. Bentley Continental ett av unntakene. Den har ikke bare fått foten i døra på den eksklusive «vakker kabriolet»-klubben, den har et eget sete med navnet sydd i seteryggen.

Bentleys DNA ivaretatt

Motoreffekten i GTC er nesten den samme som hos tvillingbroren med tak - En W12, med 635 hestekrefter, som gjør null til 100 på 3,8 sekunder og presterer en toppfart på 333 km/t, til tross for en vektøkning på 175 kilo i forhold til GT.

Forklaringen må være 900 Nm med dreiemoment, som gjør at tallene holder seg like, med og uten taket. Det blir litt som å legge en snusboks på vektene til Dwayne «The Rock» Johnson mens han tar benkpress. Han merker det neppe ...

Kjøreegenskapene til Continental GTC har heller ingen merkbar forskjell under vanlig kjøring, i forhold til GT. På en bane ville nok GTC blitt kledd av for å ha noen ekstra kilo. Men på norske veier spiller det ingen rolle.

PÅ SCENEN: Du må tåle å bli gloret på når du kjøre en slik bil med taket ned. Continental GT er en av svært få biler folk blir glad av, istedenfor misunnelig når de ser den. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ SCENEN: Du må tåle å bli gloret på når du kjøre en slik bil med taket ned. Continental GT er en av svært få biler folk blir glad av, istedenfor misunnelig når de ser den. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bentley GTC er nok satt opp for å være hakket sportsligere. Akkurat slik det skal være med en Bentley, som alltid har vært sterkt knyttet til racing. Bentley ble startet av Walter Owen Bentley i 1919, med mål om skape ekte sportsbiler med GT (Grand Touring)-egenskaper. Det er herlig å se at W. O. Bentleys DNA fortsatt lever like sterkt, 100 år senere.

Til tross for at GTC måler nesten to meter i bredden - og fem meter i lengden - oppleves den mindre dominant på veien enn tallene skulle tilsi. Sittestillingen er godt sentrert, med infotainment-skjermen diskret vinklet mot sjåføren.

Drivercentric - føreren i fokus - blir dette ofte beskrevet som i industrien. Oversikten er god, i motsetning til det vi opplevde med Rolls Royce Phantom, der du ikke helt visse hvor bilen endte. Kjekt når man har 22-tommers Bentley-felger å passe på.

Styringen er ikke banepresis, men responsiv og med nok tilbakemelding til å inspirere, uten å gjøre bilen ukomfortabel og nervøs. Bentley vil ikke si det høyt, men det sitter en åttetrinns Porsche-basert PDK-girkasse i bilen.

Vi ville heller valgt å skryte av det, for den samarbeider helt glimrende med W12-motoren. Silkemykt og ugjenkjennelig girskift når man skal pusle rundt, men lynkjapp med nesten tankelesende turtall og girvalg når man skal dra på.

FLAT: Hoftelinjene er uendret, selv med taket ned. Bagasjerommet blir heller ikke mindre. Foto: Jamieson Pothecary
FLAT: Hoftelinjene er uendret, selv med taket ned. Bagasjerommet blir heller ikke mindre. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Akselerasjonen er helt hinsides. Continental er heftig nok med taket på. Men med taket nede, er det full orgasme for sansene. Lyden av W12-motoren, lukten av naturen, varmen fra sola og de vanvittige kreftene som skyver deg fremover i ryggraden ... full sans-overload!

Helårsbil

Over fire millioner kroner for en bil man kun kan bruke i noen få måneder i året? For de fleste er kabriolet et bilkjøp sett på som lite fornuftig og mest galskap. Continental GTC er trolig det nærmeste du kommer en helårs-cab.

FINJUSTERT: Grillen er blitt bredere, med ekstra luftinntak nederste på på siden. Det gir bilen en mye barskere, men harmonisk helhetsinntrykk i forhold til forrige Continental GTC. Foto: Jamieson Pothecary
FINJUSTERT: Grillen er blitt bredere, med ekstra luftinntak nederste på på siden. Det gir bilen en mye barskere, men harmonisk helhetsinntrykk i forhold til forrige Continental GTC. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Med taket nede skal du ikke bruke vindsuset til å beregne farta. Da havner du i fengsel før du skjønner at det går altfor fort. Turbulensen er så godt som fraværende.

Til de kaldeste dagene har du varme i setene, armlener og en vindsokk til nakken, for å beholde kjernetemperaturen i kroppen. Så lenge du ikke har noen i baksetene kan du også bruke vindskjermen som demper blafringen fra vinden ytterligere.

Skulle himmelen åpne seg, lukker taket seg på 19 sekunder i opptil 50 km/t. Permanent firehjulstrekk sikrer kontroll på kreftene på glatte vinterforhold. Continental er med andre ord meget aktuelt som helårs-cab!

FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary
FØRSTEKLASSE: «Diamond Quilting», to type treverk, krom detaljer, «Diamond Knurling» på betjeningsknapper og hjul. Luksusnivået i Continental GT er skyhøy, og slår all forventning. Naim-lydanlegg leverer en musikkopplevelse uten sidestykke. Og i denne bilen kan du nyte det. Det er overraskende minimalt med vindstøy med taket ned. Bakseteplass er litt begrenset, og best egnet for de minste. Foto: Jamieson Pothecary

«I feel the need, the need for tweed»

Bentley har gått «all in» med både skinn og treverk på interiøret. Testbilen har to forskjellige fargenyanser av skinn (Portland og blå), tre typer treverk (Dual Veneer, Liquid Amber og svart) og skilt med en kromlist som strekker seg på hele kupeens bredde.

Interiør-materialvalgene kombinert med Sequin Blue-lakk ga noen assosiasjoner til biler som har vært gjennom luksusstyling hos selskapet Mansory. Men smaken er subjektiv. Vi mente imidlertid at farge- og material-kombinasjonene til Continental GT-en vi testet tidligere var innertier. Det gjelder å velge riktig.

Setene har «diamant i diamant»- sømmer på dørdekslene, «quilted» seter og «diamant-mønster» på betjeningsknappene. Lekkert, ekslusivt og ekstremt behagelig. På toppen av det hele er testbilen en «First Edition»-utgave, som produseres i et begrenset antall.

Byggkvaliteten er utsøkt. Her finnes det ikke et snev av Volkswagen-konsern, noe tidligere Bentley modeller har fått kritikk for.

Så om passasjerene dine ikke har fått helt hakeslepp ennå, er det bare å rotere midtkonsoll-delen som har tre forskjellige fasader. En 12,3-tommers LCD-skjerm, et panel med tre analoge instrumenter med temperatur, tid og stoppeklokke eller en som er helt blank. Det er slike detaljer som gjør at Continental GTC skiller seg helt ut fra andre luksusbiler vi har testet.

Baksetene er forbeholdt de minste, med mindre sjåføren er under 170 centimeter høy. De fungerer til nøds, men skal du på langtur er Bentley GTC er den best egnet som en 2+2.

BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Vår testbil er en «First Edition» utgave, for å feire hundre år siden Bentley motors startet. Den skal produseres i et begrenset antall og har det ypperste av utstyr. Legg merke til eksospottene som er oval og har samme form som baklyktene. Det er slike detaljer som gjør designen ti nye GTC så vellyket. Foto: Jamieson Pothecary

Vakkert fra alle vinkler

Bentley Continental krysser av alle boksene som trengs for å tilfredstille alle sansene som man skal med en kabriolet. Litt pompøs, vakker, med episk motor og krefter, dyr og meget ekslusivt. Akkurat slik det skal være.

Så er det det med å vise seg fram. I en Continental GT kan du forbli anonym og la bilen stå i fokus. I en Continental GTC er det deg som blir lagt merke til - like mye som bilen. Folk blir naturligvis nysgjerrige på hvem eieren er. Liker du oppmerksomhet, blir det ikke feil med en GTC ...

Den er én av få dyre biler som gjør folk glade, istedenfor misunnelig, der de heller tar en selfie med bilen i bakgrunnen eller slår av en prat på bensinstasjonen, heller enn å rope skjellsord om global oppvarming.

Og det er sjelden i dag. Så skal du sprade rundt uten topp, er Bentley Continental GT muligens den beste bilen du kan gjøre det med.

Bentley Continental GTC

Modell:Continental GTC
Motor:W12 twin- -turbo
Girkasse:8 trinns automat
Drivhjul:Firehjulstrekk
Slagvolum:5.950ccm
Effekt:626 hk
Dreiemoment:900 Nm ved 1.350 o/min
0-100 km/t:3,7 sek
Toppfart:333 km/t
Forbruk - blandet:1,36 l/mil
CO2-utslipp:308 g/km
Mål (l/b/h):485cm/196cm/140cm
Akselavstand:285
Egenvekt:2.414kg
Bagasjerom:-
Tilhengervekt:-
Pris fra:3.380.000,- (ca)
Pris testbil:4.044.750,-