Båtførerbeviset – Sertifikatet du ikke trenger?

Politiet vil ikke spørre deg om ”lappen” når de stopper deg til sjøs. Likevel er det ikke uten fordeler å ha litt formell kompetanse i lasten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

”Føreren av enhver fritidsbåt skal ha nødvendig ferdighet i bruk av båten slik at navigering og behandling av den skjer i samsvar med godt sjømannskap.”

Dette er kriteriet for å være kaptein på en båt under 15 meter i Norge. Denne heller ulne formuleringen betyr i praksis at det er fritt frem for alle og enhver.

Manglende krav om ferdigheter til tross: Hvert år avlegger rundt 2.000 nordmenn Båtførerprøven – en frivillig prøve administrert av Sjøfartsdirektoratet.

Ansvar

Trolig gjør du ikke dumt i å øke din kunnskap om sjøvett. Hvert år mister nemlig i gjennomsnitt over 30 mennesker livet i forbindelse med fritidsbåt i Norge. I følge Sjøfartsdirektoratet kunne mange av disse ulykkene vært unngått. De fleste dødsfall til sjøs skyldes nemlig menneskelig svikt, eller menneskelig dårskap, om du vil.

I følge sjøloven er heller ikke ditt ansvar begrenset til livet til deg og dine nærmeste. Faktisk har du et like stort økonomisk ansvar for skaden du forårsaker, enten du er fører av en jolle eller kaptein på en supertanker. Med denne ansvarsbyrden er det kanskje ikke så merkelig at noen investerer en håndfull kroner og tid i økt maritim kompetanse?

Leie båt

En mer praktisk fordel med en smule båtkunnskap er muligheten til å leie båt, i Norge eller i utlandet.

Her til lands trenger du ikke å fremlegge dine ferdigheter i form av offisielle papirer for å få leid båt. Likevel ønsker mange båtutleiere å være trygg på at du faktisk kan navigere skuta før du slipper deg til sjøs. Derfor bør du ikke bli overrasket om utleieren eksaminerer deg grundig før du får kastet loss. Les forøvrig mer i artikkelen Leie av båt, ikke for de uinnvidde.

I andre land er det derimot ikke uvanlig at du blir avkrevd for dokumentasjon på dine ferdigheter før du får leid båt. Selv om Båtførerprøven strengt tatt ikke dokumenterer formell kompetanse, blir likevel Båtførerbeviset som regel akseptert som nødvendig dokumentasjon.

Billigere forsikring

Du kan også oppnå billigere forsikring ved å avlegge Båtførerprøven. Flere forsikringsselskaper gir deg rabatt på egenandel eller premie når du fremviser Båtførerbeviset. Dette kan du lese mer om på denne lenken.

Kommer ”båt-lappen”?

Selv om du i dag kan ferdes på sjøen uten ”lappen” er det ikke gitt at det vil bli slik i all fremtid. Senest i fjor sommer vurderte Nærings- og Handelsdepartementet å gjøre opplæring i sjømannskap obligatorisk for alle båtførere.

Til tross for at forslaget ble forkastet, diskuteres det også i dag om det bør innføres obligatorisk opplæring av småbåtførere. Det diskuteres også om det skal kreves sertifikat for noen båttyper, da først og fremst de raskest båtene. I Danmark trådde en lignede lov i kraft sommeren 1999 – det såkalte kravet om ”kørekort til speedbåte”. Du kan lese om denne bestemmelsen, og samtidig finne ut om din båt ville blitt rammet av loven, i artikkelen Er båten din en speedbåt?.

Prisforskjeller

Ønsker du å ta Båtførerprøven? Da bør du lese artikkelen ”Store prisforskjeller på Båtførerprøven” på DinSide neste mandag. Vi forteller deg hvordan du skal gå frem for å avlegge Båtførerprøven, og avslører samtidig store prisforskjeller blant de forskjellige tilbyderne.

I mellomtiden kan du teste dine maritime kunnskaper på DinSide. Vår ”Båtførerprøve” finner du på denne lenken.