Båtbransjen – Lurer kunden og bryter loven

Båtbransjen opererer ofte med såkalte pakkepriser når de skal selge deg en båt. I prislisten kan du lese hvor mye du sparer i forhold til veiledende pris. Men ofte er den veiledende prisen en ren bløff. – Ulovlig markedsføring, slår Forbrukerombudet fast.

Båtbransjen – Lurer kunden og bryter loven

  1. NBF: - Vi skal rydde opp

Kanskje følte du deg både stolt og lur da du forlot forhandleren med splitter ny skjærgårdsjeep på tilhengeren: For ikke bare var du blitt nybakt båteier, men du oppnådde også en svært god pris. Trodde du.

Du sparer… ingenting

”Du sparer” sto det på prislisten. Differansen mellom veiledende pris og pakkepris var da heller ikke på så rent få tusenlapper. Men hva hjelper det når veiledende pris i beste fall er villedende.

- Motorimportøren, som fastsetter pakkeprisen, regner seg frem til en markedspris. Deretter legger han på en pen slant, og kaller prisen veiledende. Det tillagte trekkes så vekk igjen, og plutselig har kunden fått et svært godt tilbud. I hvert fall på papiret, fastslår en kilde innenfor bransjen overfor DinSide.

Flere aktører DinSide har vært i kontakt med bekrefter påstanden om triksing med veiledende priser. Og at denne ukulturen heller er regelen enn unntaket. Men ingen av kildene ønsker å stå frem av frykt for reaksjoner fra kolleger.

Ulovlig

Forbrukerombudet slår fast at denne praksisen rett og slett er ulovlig:

- Dersom veiledende pris skal brukes som sammenligningsgrunnlag i markedsføringen må en ikke uvesentlig del av omsetningen skje til veiledende priser, forteller Berit Isaksen, rådgiver i Forbrukerombudet. Og med en ”ikke uvesentlig del” mener hun minst en tredjedel av den totale omsetningen.

I følge våre kilder blir sjelden en eneste båtpakke solgt til såkalt veiledende pris.

- Betenkelig

Landets eneste interesseorganisasjon for båteiere, KNBF (Kongelig Norsk Båtforbund), reagerer kraftig på at bransjen fører båtfolket bak lyset:
- Dette er mildt sagt betenkelig, sier Jan H. Syvertsen, generalsekretær i KNBF.

- Vi har lenge visst at en slik praksis finner sted, konstaterer Syvertsen. Likevel er han overrasket over problemets omfang og lovstridighet.
- Nå er tiden moden for å rydde opp. Kundene skal ha klare, tydelige og reelle priser når de skal kjøpe ny båt.

Til vordende båtkjøpere har Syvertsen følgende råd:
- Be alltid om spesifisert pris på båt og motor hver for seg. Da er det lettere å avdekke pakkepriser som er ren bløff. Oppdager du snusk i forbindelse med pakkepriser, ikke nøl med å innrapportere saken til Forbrukerombudet, avslutter han.

Et intervju med styreleder i NBF (Norges Båtbransjeforbund) finner du på denne lenken.