<strong>BLINKER VENSTRE:</strong> Ulykkestallene går jevnt og trutt nedover, men fortsatt går diskusjonen høyt om det er riktig å blinke til venstre inn i rundkjøringene. Foto: If
BLINKER VENSTRE: Ulykkestallene går jevnt og trutt nedover, men fortsatt går diskusjonen høyt om det er riktig å blinke til venstre inn i rundkjøringene. Foto: If Vis mer

Blinke eller ikke?

Bare halvparten gjør dette riktig

Men tro det eller ei; vi er blitt flinkere til å kjøre i rundkjøringer. Nøyaktig 1.660 krasjer flinkere enn i 2013.

Publisert
Sist oppdatert

Rundkjøringer ble i sin tid innført for å bedre trafikkavviklingen og senke skaderisikoen i kryss. Helt uten problemer har det imidlertid ikke vært å få norske bilister til å venne seg til å kjøre i disse nye trafikkmaskinene.

Rundkjøringene på norske veier er bygget i alle størrelser fra kumlokk til skøytebaner, og ikke minst har regelverket vært litt uklart for mange. Ikke minst har diskusjonen om hvordan man skal bruke blinklys i rundkjøringene vært et tema som har ødelagt stemningen i mange familieselskaper.

Hvordan man skal plassere seg i rundkjøringene med flere felt, har heller ikke vært like enkelt å forstå for alle.

Bare 2.565 krasjer

Men nå ser det altså ut til at vi er i ferd med å venne oss til dette. I hvert fall tyder skadetallene på det. I 2013 fikk forsikringsselskapene inn 4.225 skademeldinger etter krasj i rundkjøringer. Siden har tallet gått jevnt og trutt ned, og i fjor ble det bare registrert 2.565 trafikkuhell.

Det viser Trast-statistikken fra Finans Norge, som samler data fra alle forsikringsselskapene. Tallene fra første kvartal i år er også betydelig lavere enn første kvartal i fjor og tyder på at nedgangen fortsetter.

<strong>FÆRRE SKADER:</strong> Siden 2013 har antall krasjer i rundkjøringene gått ned fra 4.225 til 2.565 ifølge forsikringsselskapene. Foto: Colourbox
FÆRRE SKADER: Siden 2013 har antall krasjer i rundkjøringene gått ned fra 4.225 til 2.565 ifølge forsikringsselskapene. Foto: Colourbox Vis mer

Sosial ferdighet

- Dette er en gledelig utvikling. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

- Da veimyndighetene vedtok å satse på rundkjøringer i stedet for tradisjonelle kryss, var det for å bedre trafikkflyten og få skadetallene ned. Siden det for eksempel ikke finnes noen klar regel for bruk av blinklys inn mot rundkjøringer, er det viktig for deg som bilfører å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.

De unge vet best

Ifølge Clementz går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.

- Selv om det nok føles uvant å blinke til venstre for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken, sier Clementz.

<strong>DE UNGE BLINKER:</strong> - Det går et skarpt skille mellom de som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
DE UNGE BLINKER: - Det går et skarpt skille mellom de som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. Vis mer

Latskap eller uvitenhet?

Selv om ulykkene nå går ned, har vi fortsatt mye å gå på når det gjelder bruk av blinklys. Dinside telte i vinter blinklysbruken til 500 bilister i to trafikkerte rundkjøringer i Nes på Romerike og Økern i Oslo. I Nes lå blinklysbruken på litt over 60 prosent, mens bare 51 prosent blinket til venstre før rundkjøringen.

Antall krasj i rundkjøringer

2013 4.225

2014 3.844

2015 3.302

2016 3.578

2017 2.725

2018 2.478

2019 2.565

Kilde: Trast skadestatistikk Finans Norge

I Oslo var blinklysbruken oppe i 69 prosent, mens bare 47 prosent blinket til venstre. Det er med andre ord bare halvparten av oss som blinker til venstre før en rundkjøring når man skal til venstre.

Blink til venstre

Anette Hauge er seniorrådgiver i trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen. Hun sier det ikke er et krav om å blinke til venstre, men at du likevel bør gjøre det:

- I trafikkreglene er det ikke noe krav om bruk av blinklys til venstre før en rundkjøring. I enkelte situasjoner kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter. I slike tilfeller anbefaler vi å bruke venstre blinklys før du kjører inn i rundkjøringen, sier Hauge.

Sjåfører som ikke bruker blinklys, er forresten det som irriterer oss aller mest i trafikken. Det viser en undersøkelse som forsikringsselskapet Storebrand har gjort blant sine kunder. Hele 78 prosent svarte at det som irriterer mest er andre bilister som ikke bruker blinklys, mens 75 prosent svarte «risikable forbikjøringer» og 45 prosent «bilister som ligger feil eller ikke blinker i rundkjøring».

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer