Cadillac blir elektrisk

Bare elbiler om 10 år

Dramatisk retningsendring for luksusprodusenten

GÅR ELEKTRISK: I GMs nye strategi skal Cadillac lede an i deres elektriske fremtid. Etter alt å dømme blir den første bilen på deres nye elektriske plattform en crossover i mellomklassen. Foto: Cadillac.
GÅR ELEKTRISK: I GMs nye strategi skal Cadillac lede an i deres elektriske fremtid. Etter alt å dømme blir den første bilen på deres nye elektriske plattform en crossover i mellomklassen. Foto: Cadillac. Vis mer

Det har nesten vært litt vondt å se hvordan General Motors (GM) har herjet med sitt ærverdige luksusmerke Cadillac. Fra å starte som et innovativt kvalitetsmerke i 1902 til å oppfattes som selve symbolet for luksus, sammen med Rolls Royce og Lincoln, endret imaget seg sakte men sikkert mot dekaltrimmet Chevrolet.

På 2000-tallet endret man fullstendig kurs. Da fikk de ekstremt stram design, og luksus ble i stor grad byttet ut mot sportslighet. Plutselig skulle BMW slås på Nürburgring.

FORENKLET: Logoen, som har vært med siden 1902, har vært med på en langt og brokete ferd. Nå går en sterkt stilisert utgave inn i elektrisk retning. Foto: Cadillac.
FORENKLET: Logoen, som har vært med siden 1902, har vært med på en langt og brokete ferd. Nå går en sterkt stilisert utgave inn i elektrisk retning. Foto: Cadillac. Vis mer

Samtidig ble alle navn byttet ut mot anonyme bokstav- og tallkombinasjoner, uten noen form for historisk bakgrunn, med unntak av den svære ombygde Chevrolet Suburban, som fortsatt bærer navnet Escalade.

Alt elektrisk innen 2030

Nå skal kursen brått snus igjen, for senest om ti år skal absolutt alle biler som bærer Cadillac-logoen være elektriske. Det meldte den nye Cadillac-sjefen Steve Carlisle under et pressearrangement torsdag i forrige uke.

- It’s the end of the ICE-age for Cadillac, bedyret han, der ICE står for “internal Combustion Engine”, altså en forbrenningsmotor. Og fortsatte.

– Vi gikk inn i det forrige med forbrenningsmotor, men avslutter som elbilprodusent.

Hovedgrunnen er Kina, verdens største bilmarked. Deres plan er å ha 500.000 ladestasjoner klare innen utgangen av 2020, med full satsing på elektrisk. Det er en kontrast til USA som bare har 23.702 ladere, der en tredjedel av de er i California, Oregon og Washington.

KONSEPT: Dette er interiøret som ble vist under presentasjonen. Det følger den nye trenden med en kjempeskjerm i underkant av frontruta som erstatter både instrumentpanel og headup-display. Digital skjerm med knappefunkjoner på midtkonsollen blir kommandosentralen. Foto: Cadillac.
KONSEPT: Dette er interiøret som ble vist under presentasjonen. Det følger den nye trenden med en kjempeskjerm i underkant av frontruta som erstatter både instrumentpanel og headup-display. Digital skjerm med knappefunkjoner på midtkonsollen blir kommandosentralen. Foto: Cadillac. Vis mer

Foreløpig har ikke Cadillac noen erfaring med elbiler. Deres eneste forsøk hittil er Cadillac ELR, men det var en todørs ladbar hybrid som ble en kjempefiasko for merket. Kun 2.697 stykker ble laget, før man trakk ut pluggen.

UTE I KULDEN: Cadillacs eneste elektrifiserte forsøk i moderne tid ble en dundrende fiasko. Foto: Cadillac.
UTE I KULDEN: Cadillacs eneste elektrifiserte forsøk i moderne tid ble en dundrende fiasko. Foto: Cadillac. Vis mer

To elektriske SUVer

Cadillac skal være det ledende bilmerket i GMs elektriske satsning. GM har allerede planer om 9 individuelle biler på deres fremtidige GM EV plattform (BEV3) som skal være ekstremt fleksibel. Den blir tilgjengelig med drift foran, bak og alle fire.

Den første ut på den nye plattformen blir en Cadillac crossover. Den skal først lanseres i Kina (trolig i 2022) og blir klar for USA og resten av verden det påfølgende året.

Buick har også vist et elektrisk konsept i samme størrelse.

9 MODELLER: Vi vil se flere skisser på mellomstore SUV-er fra GM i nærmeste fremtid, Her er Buick sitt forslag. Skisse: Buick
9 MODELLER: Vi vil se flere skisser på mellomstore SUV-er fra GM i nærmeste fremtid, Her er Buick sitt forslag. Skisse: Buick Vis mer

Men den første elektriske bilen fra Cadillac blir flaggskipet Escalade, som kommer i ny versjon i 2021. Først med bensinmotor, der den største blir en kompressormatet 6,2 liter, men også som helelektrisk versjon, trolig som 2022-modell.

MODEN FOR UTSKIFTNING: Escalade er amerikanske kjendisers foretrukne måte å fraktes i. En rammebygget lastebil, forkledt krom og blank lakk. I 2021 kommer ny modell, også i elektrisk utgave. Foto: Cadillac.
MODEN FOR UTSKIFTNING: Escalade er amerikanske kjendisers foretrukne måte å fraktes i. En rammebygget lastebil, forkledt krom og blank lakk. I 2021 kommer ny modell, også i elektrisk utgave. Foto: Cadillac. Vis mer

Det er sparsomt med opplysninger, men det er fortsatt snakk om en rammebygd enorm SUV med tre seterader. Den stive bakakselen erstattes av uavhengig bakaksel og det ryktes om 644 km rekkevidde. Den samme pakka vil brukes i GMs andre rammebygde SUV-er og pickuper. Begge er store segmenter i USA.

Ekte navn igjen

Helt siden starten har Cadillac brukt navn på bilene sine, frem til 2003. Da ble de erstattet av bokstav- og tallkombinasjoner. Det begynte med CTS og XLR og fortsatte med ATS XTS, CT4, CT5 og CT6 og SUV-ene XT4, XT5 og XT6.

Skal vi tro sjefen selv, blir flere av de gamle navnene tatt frem igjen. Kanskje vi tilbys Cadillac Seville, DeVille, Eldorado og Fleetwood i Norge i 2025.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!