Trafikksikkerhet

Baklysa snør igjen på nye biler

Dette er ikke et like stort problem for gamle biler.

NYBILPROBLEM: Det er to grunner til at baklysa på nye biler lettere snør igjen enn på gamle, ifølge Naf. Les saken for å få vite hvorfor. Foto: Naf.
NYBILPROBLEM: Det er to grunner til at baklysa på nye biler lettere snør igjen enn på gamle, ifølge Naf. Les saken for å få vite hvorfor. Foto: Naf. Vis mer

Denne uka er det også vinterferie i store deler av landet. Vinterferieturistene forrige uke fikk oppleve kraftig vind og snøfokk på fjellet, og også denne uka kan lignende værforhold forekomme.

I Lofoten og Vesterålen er det, for eksempel, sendt ut gult farevarsel på grunn av kuling og snø fra sent tirsdag kveld til onsdags kveld.

Dette kan føre til nedsnødde baklys på bilen, og dette er et problem spesielt nye biler kan oppleve.

- Utformingen på moderne biler og økende bruk av LED-lys øker faren for at baklysene dekkes av snøføyk. Derfor er det lurt å stoppe av og til og børste av baklyktene. Da er du sikker på at andre ser deg godt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund (Naf).

Ikke like stort problem for gamle biler

La oss gå litt nærmere inn på hvorfor nedsnødde baklykter er et nybilproblem.

I utviklingen av nye biler, legges det nemlig stadig mer vekt på bilenes aerodynamikk, for å få best mulig energiutnyttelse om bilen går på diesel, bensin eller strøm.

Utformingen av bilen gjør at luftstrømmen bak bilen virvler opp snø, som så legger seg på bakenden av bilen.

Samtidig bidrar pærene i lyktene til at snøen samler seg. Før hadde bilene, derimot, glødelamper som avga varme. Da smeltet mesteparten av snøen vekk. Moderne biler har LED-lys som gir langt bedre lys, men de avgir ikke varme i det hele tatt. Dekkes de av snø, hjelper det imidlertid ikke at de egentlig lyser bedre enn de gamle glødelampene.

- Uten noen varmekilder utenom varmetrådene i bakruta, kan snøvær gjøre deg tilnærmet usynlig for bilister som tar deg igjen på landeveien, advarer Sødal.

Se video av hva du bør ha i bilen om vinteren:

Ta pauser, og finn fram kosten

Hvor mye snø som legger seg bak på bilen varierer fra modell til modell, ifølge Naf.

En del virvler opp så mye at hele bakparten på bilen blir snødekket, og lyset fra lyktene forsvinner.

USYNLIG: Legg til litt mer vind og snø, samt redusert dagslys, og det er ikke lett å se denne bilen på landeveien. Foto: Naf.
USYNLIG: Legg til litt mer vind og snø, samt redusert dagslys, og det er ikke lett å se denne bilen på landeveien. Foto: Naf. Vis mer

- Derfor er det smart for din egen og andres sikkerhet å ta noen pauser og bruke snøkosten for å få fram baklysene igjen, oppfordrer Sødal.

For øvrig vil det også lettere legge seg snø over frontlyktene på nye, moderne biler, da disse også har LED-pærer, men til gjengjeld vil føreren lettere merke at det tetner seg til foran kontra bak.

Bli kjent med alle lysene på bilen

Trygg Trafikk understreker at selv om nyere biler har baklys som avgir lite varme og en utforming som samler mye snø bak, er dette også et problem for de som kjøre eldre biler.

- I tett snødrev og med lett snø på bakken blir baklysene mindre synlig nesten umiddelbart. Mange starter også kjøringen uten at baklysene er synlige, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen til Dinside.no.

Rådene fra Trygg Trafikk er følgende:

  1. Fjern all snø og is før du starter kjøringen. Både baklys, blinklys og bremselys må kunne ses av de som kjører bak, for de er helt avhengig av informasjonen som lysene gir.
  2. Sjekk baklysene jevnlig når forholdene gjør at snøen fester seg bak bilen, spesielt i tett snødrev.
  3. Bruk tåkebaklys for å forsterke synligheten i usiktbart vær.
  4. Lær deg å bruke alle lysene på bilen. Du må kjenne lysbryternes funksjoner, også den såkalte autofunksjonen.
  5. Prøv alle lysinnstillingene og sjekk hva som skjer ved å se på utsiden av bilen.
  6. Vær sikker på at bilen avgir baklys når du kjører i mørke eller i tunnel.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!