Test: Mercedes-Benz E 300 de

Både gjerrig og rimelig Mercedes

Den nye ladbare dieselbilen skilter med både deilig kjørekomfort, lavt støynivå, lavt forbruk og bra pris.

LADBAR DIESELHYBRID: Ved å pare en toliters dieselmotor med elmotor, får vi en sterk og billig stasjonsvogn i Norge. Foto: Rune M. Nesheim
LADBAR DIESELHYBRID: Ved å pare en toliters dieselmotor med elmotor, får vi en sterk og billig stasjonsvogn i Norge. Foto: Rune M. NesheimVis mer

På få år er verden snudd på hodet, og alle ser sort når diesel nevnes. Men Mercedes tar sjansen og banner høyt i kirka når de nå likevel satser på diesel og hybrid.

For øyeblikket er det bare Audi med Q7 som har denne løsningen, og det er ikke noen andre som annonserer at de vil gå for ladbar diesel … med unntak av Mercedes. Og de gjør det både i C-klasse, E-klasse og GLC.

De samme modellene får dessuten ladbar bensin igjen også, så Mercedes har helgardert, men vi har gledet oss ekstra til denne nyheten - av flere grunner.

AMG: Det er bare innvendig og utvendig styling som egentlig er sportslig, selv om motorpakka byr på mer enn nok trykk. Foto: Rune M. Nesheim
AMG: Det er bare innvendig og utvendig styling som egentlig er sportslig, selv om motorpakka byr på mer enn nok trykk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dieselmotoren er energieffektiv og langt fra like følsom på forbruk som bensinbilen ved hard gassbruk, høy hastighet eller når man trekker noe på tilhengerkroken. De har lavere CO2-utslipp, og med AdBlue slippes det nesten ikke ut partikler heller.

Men dieselmotoren støyer mer og vibrerer mer, særlig ved igangsetting. Vi trykker på knappen, og skjermene lyser opp og akkopagneres med en rekke artige lyder.

Men dieselmotoren uteblir. Bilen glir lydløst av gårde, som en hvilken som helst annen hybrid, og starter automatisk i hybrid-modus.

Da prioriteres elektrisk drift, så lenge den har strøm på batteriet. Som vanlig har man også innstillingene Eco, Comfort, Sport, Sport+, samt individuelle innstillinger, men det er kun i Eco og Comfort man kan velge mellom E-Mode, Hybrid, Save og Charge. Da kan du selv styre når og hvor du vil bruke strømmen.

NY KNAPP: Med den nærmeste velger man hybridsystem, med den fremre, kjøremodus. Foto: Rune M. Nesheim
NY KNAPP: Med den nærmeste velger man hybridsystem, med den fremre, kjøremodus. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
VALGETS KVAL: Bilen starter alltid i hybrid-modus, men du kan tvinge den til å kjøre helelektrisk, spare på strømmen eller lade batteriet også. Foto: Rune M. Nesheim
VALGETS KVAL: Bilen starter alltid i hybrid-modus, men du kan tvinge den til å kjøre helelektrisk, spare på strømmen eller lade batteriet også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lave drivstoffkostnader

Det er ikke noe stort offer å kjøre på strøm. Den kjører over 130 km/t på elmotoren og 122 hk-motoren føles sprek nok under vanlig kjøring.

Ladbare hybrider er avhengig av flinke brukere dersom de skal bruke lite. Det gjelder også for E 300, som vi tester nå. Fulladet batteripakke gir ca. fire mils rekkevidde i praksis, mot 5,2 som lovet etter den gamle NEDC-målingen. Det imponerer ingen.

Det som imponerer mer, er at en kjøretur på ti mil resulterer i et dieselforbruk på 0,25 liter på mila. 20 mil krever 0,35. Dersom du dropper kabelen fullstendig, må du regne med et forbruk mellom 0,5 og 0,58 liter på mila.

Kanskje ikke noe spesielt imponerende, med tanke på at den faktisk lader i nedoverbakker, og med tanke på at for eksempel Mitsubishi Outlander PHEV, som tross alt har en bensinmotor, nesten klarer seg med det samme.

Sprek

Mercedes har, som alle andre tyske produsenter med biler i denne størrelsen, valgt å legge elmotoren rett foran girkassa, og dermed utnyttet den der den har størst effekt.

DIESEL: Mercedes vil at vi skal begynne å fylle diesel igjen. Med denne løsningen gjør du det forhåpentligvis sjelden, for vår testbil har i tillegg stor drivstofftank. Foto: Rune M. Nesheim
DIESEL: Mercedes vil at vi skal begynne å fylle diesel igjen. Med denne løsningen gjør du det forhåpentligvis sjelden, for vår testbil har i tillegg stor drivstofftank. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da får man maksimalt ut av den opp mot toppfarten også. Setter man kjøreprogrammet på Sport+, prioriterer batteripakka til enhver tid strøm til elmotoren, men dieselmotoren stopper aldri. Da har man hele 306 hester og 700 Nm til rådighet. 194 hk og 400 Nm fra dieselmotoren og 122 hk og 440 fra elmotoren.

I denne innstillingen er den to tonn tunge doningen imponerende kjapp og frisk i frasparket - såpass at den gjør deg oppmerksom på at det er bakhjulsdrift du kjører, fordi ESP-systemet er mer sporty i denne innstillingen.

MERCEDES-BENZ E 300 DE: Vi lar oss imponere. Foto: Rune M. Nesheim
MERCEDES-BENZ E 300 DE: Vi lar oss imponere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjører bra

Bortsett fra enkelte symboler og funksjoner, er dette som en hvilken som helst E-klasse. Det betyr lavt støynivå, høy komfort og bra plass i alle seter.

Stasjonsvogna har en del iboende kvaliteter, sammenlignet med en høyreist SUV, som gjør at komforten er utrolig fin - selv om vår bil bare har Agility Control, ikke justerbar Airmatic. Den er utpreget komfortabel og liker egentlig ikke å bli utfordret mot det sportslige, selv om motorpakka fint hadde tillatt det.

For understellet blir veldig mykt i baken og innerhjulet foran går høyt, hvis du utfordrer den på svingete veier. Det hjelper lite at den går på myke Nokian Hakkapeliitta R3 245 og 255/45-18, som sporer litt også. I slike tilfeller savner vi mer presis styring også.

IRRITERENDE KASSE: Det er merkelig at ikke Mercedes har klart å løse dette på en bedre måte. Kassen ødelegger mye dersom du bruker nedslåtte bakseterygger mye. Under gulvet, i bakkant, finner man et greit rom for ladekabel. Foto: Rune M. Nesheim
IRRITERENDE KASSE: Det er merkelig at ikke Mercedes har klart å løse dette på en bedre måte. Kassen ødelegger mye dersom du bruker nedslåtte bakseterygger mye. Under gulvet, i bakkant, finner man et greit rom for ladekabel. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En bra pakke, men…

E 300 er nesten en gavepakke. Startprisen er på lave 620.000 kroner. Da har man ryggekamera, 18 tommere på hjulene, LED high Performance-lys og elektrisk bakluke.

Dessverre følger ikke kjøreassistent-pakka med alt aktivt sikkerhetsutstyr med, heller ikke de fantastiske Multibeam LED-lampene eller parkeringspakka med 360 graders kamera. Vår godt utstyrte modell lander på 769.700 kroner. Men det er strengt tatt ikke så ille.

De største ankepunktene for denne bilen er at du ikke får den med firehjulsdrift og at du må leve med ei stor kasse på tvers av hele bagasjerommet. Det krever kreativ pakking av bagasjen, samtidig som den ellers velkomne skiluka blir litt amputert.

Mercedes-Benz E 300 de

Dieselmotor:R4, 16V, turbo, diesel
Transmisjon:9-trinns automat
Slagvolum:1.950 ccm
Effekt - o/min :194 hk / v 3.600-4.400
Dreiemoment - o/min:400 Nm / 1.600-2.800
Elmotor:122 hk / 440 Nm
0-100 km/t:6 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk: NEDC0,16 l/mil
CO2-utslipp: NEDC44 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:493/185/147 cm
Akselavstand:294 cm
Dekkdimensjon:245 og 255/45R18
Bagasjerom:560 / 1.660 liter
Egenvekt:2.065 kg
Hengervekt:2.100 kg
Pris fra kr.:618.900,-
Pris Testet bil:769.700,-