ITALIENSK STIL: Alfa Romeo 4C Foto: Knut Moberg
ITALIENSK STIL: Alfa Romeo 4C Foto: Knut MobergVis mer

Avslutning i Genève idag

DinSide har over lengre tid bragt svært mange bilnyheter fra Genève. Og nå: Foto-høydepunkter.

BILDESPESIAL: Så var det slutt for i år. Genève-utstillingen har sin siste dag i dag og er nok en gang en publikumssuksess. Etter første helg hadde over 300.000 mennesker besøkt den, og vi vil tro godt over 700.000 vil ha vært innom når dørene stenges i kveld.

LES OGSÅ:

Den Beste Bilmessen

Uten å være den mest besøkte er dette utvilsomt den som gir mest - og mest eklektisk - bilopplevelse per kvadratmeter. Vi, og de fleste andre motorjournalister, har i hvertfall nok en gang både svettet og kost oss. Vi håper vi i løpet av både ukene før og under messen har gitt dere underholdning og nyttig informasjon. Lageret er for øvrig ikke uttømt; vi har spart på noen godbiter som vil komme de neste dagene grunnet faren for overdose med for mye på én gang. Dette opplever vi for så vidt selv hver gang i forbindelse med pressedagene som går forut for selve åpningen av messen for publikum.

Men: I dag oppsummerer vi med vårt tradisjonelle fotoalbum - med over 90 bilder.

ITALIENSK STIL: Alfa Romeo 4C Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Alfa Romeo 4C hekkfra Foto: Knut Moberg
Klassisk Aston: På Aston Martins stand fant vi denne AM DB4 Zagato, nydelig restaurert. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Aston Martin Virage Foto: Knut Moberg
Virage. Joda, utvilsomt en Aston Martin... Foto: Knut Moberg
Splitter ny Audi A3 - som konsept og... sedan. Foto: Knut Moberg
Visning av neste generasjon Audi A3 - her som konsept. Foto: Knut Moberg
Interiøret i nye Audi A3 Concept Foto: Knut Moberg
BMW Vision ConnectedDrive - hekken. Foto: Knut Moberg
Fy flate, for en BMW: Vision ConnectedDrive (men for et navn!) Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Ny elbil i Think-klassen: Bolloré Bluecar by Pininfarina. Kan leases i Frankrike fra sommeren. 8.000 forhåndsbestilt. Foto: Knut Moberg
AMBISIØS KINESER: BYD E6. Elbil for seks personer. Foto: Knut Moberg
Foredlet Mercedes (?): Carlsson C25. Over 700 hester og masse luksus. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Chevrolet Volt, nå til Europa Foto: Knut Moberg
Chevrolet Volt - bakfra Foto: Knut Moberg
Det er bekreftet: Citroën Métropolis skal i produksjon. Kina blir et nøkkelmarked for luksussedanen som skal ha et forbruk på kun 0,26 l/mil. Foto: Knut Moberg
Métropolis, hekkfra Foto: Knut Moberg
Utvilsomt en slående design. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
DE TOMASO DEAUVILLE: De Tomaso er tilbake - men vi ble skuffet over den lite spenstige designen. Hvor ble det av den tøffe og rå stilen? Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Bruden i hvitt? Det sofistikerte råskinnet Ferrari FF Foto: Knut Moberg
Ferrari FF hekkfra Foto: Knut Moberg
Ford B-Max. Ikke konseptbil og ikke Ford Fusion-etterfølger, bedyrer Ford. Foto: Knut Moberg
Stor geip på nye B-Max Foto: Knut Moberg
Ford B-Max-interiør Foto: Knut Moberg
Ford Focus Electric. Ja, Ford kommer med elbil. Foto: Knut Moberg
Neste Golf? I hvertfall ble Giugiaros Tex vist på Volkswagens eget store show. Foto: Knut Moberg
Selvsagt har Tex hybrid drivlinje (Twin Drive) Foto: Knut Moberg
FEIRER SEG SELV: Jaguar E-type fyller år. Foto: Knut Moberg
Kia Optima til Europa, her som hybrid. Kia har en flink sjefsdesigner. Foto: Knut Moberg
Også bakfra liker vi Kia Optima Foto: Knut Moberg
Kia har mye nytt. Her minibilen Picanto i ny tapning. Foto: Knut Moberg
Kia Rio, helt ny og svært nøysom. Foto: Knut Moberg
Polo-konkurrenten Rio er helt ny av året. Foto: Knut Moberg
Lamborghini Aventador i messens yndlingsfarge, hvitt - og i mer kledelig orange. Foto: Knut Moberg
Flott hekk: Lamborghini Aventador Foto: Knut Moberg
Nye Lancia Flavia - Chrysler 200 med italiensk logo Foto: Knut Moberg
Lancia Thema (Chrysler 300 i USA) Foto: Knut Moberg
Italiensk-amerikaneren Lancia Thema rear view Foto: Knut Moberg
Lancia Voyager Foto: Knut Moberg
Lohner-Porsche Sempervivum Vivus: Rekonstruksjon av Porsches første hybridmodell i en av sine varianter. Foto: Knut Moberg
Mazda Minagi - konsept som skal bli folke-SUV Foto: Knut Moberg
Minagi bakfra. Mazda Shinari i bakgrunnen. Foto: Knut Moberg
Mazda Shinari. Ny designretning i Hiroshima (Mazdas hovedkvarter). Foto: Knut Moberg
Smaken er som baken: God. Foto: Knut Moberg
Nye Mercedes SLK Foto: Knut Moberg
Mercedes SLS AMG i messens mest synlige versjon: E-Cell. Foto: Knut Moberg
Mila Aerolight, øko-konsept fra Magna-Steyr Foto: Knut Moberg
Morgan tilbake til røttene med trehjuling Foto: Knut Moberg
Nei, ingen Spitfire, men samme Morgan. Foto: Knut Moberg
Nissan Esflow. Elbilkonsept og sportsbil som visstnok skal gi produksjonsbil etterhvert. Foto: Knut Moberg
Esflow fra siden. Med dame. Foto: Knut Moberg
Opel Ampera: Elbil med termisk hjelpemotor. Verdenspremière for produksjonsbilen. Snart i salg. Foto: Knut Moberg
Opel Zafira Tourer Concept. Produksjonsbil vil følge. Foto: Knut Moberg
Pagani Huayra. Som Lamborghini en kombinasjon av det beste fra Italia og Tyskland... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Peugeot HR1, spenstig små-SUV Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Range Rover Evoq - firedørsutgaven. Foto: Knut Moberg
Captur - bilen for oppdagelsesreisende - Genève, mars 2011 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Renault Latitude - ikke helt ny storbil basert på en Samsung.Noe Saab-aktig over fronten? Foto: Knut Moberg
Renault R-space: Kompakt fleksibil. Neste Scénic? Foto: Knut Moberg
Hekken på Renault R-Space Foto: Knut Moberg
Renault Wind Gordini. Foto: Knut Moberg
Joda, dette er en Rolls-Rolls med elmotor. Nå lanserer den ærverdige briten med tyske eiere en stillegående og vibrasjonsfri 102 EX i beste tradisjon... Foto: Knut Moberg
Rolls på strøm - hvem skulle trodd det? Foto: Knut Moberg
Smart ForSpeed-interiør Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Dette er en Softcar. Elbil for byen og et fransk-sveitsisk samarbeidsprosjekt mellom Domteknika og Diedre Design. Foto: Knut Moberg
Spano GTA. Spansk superbil med 800-hesters V10, toppfart 350 km/t og 0-100 på rett over tre sekunder Foto: Knut Moberg
Mer av Spano GTA Foto: Knut Moberg
Koreansk folkeSUV Ssangyong Korando. Foto: Knut Moberg
Saab 9-5 SportWagon Foto: Knut Moberg
Jason Castriota i slag med konseptet Saab PhoeniX Foto: Knut Moberg
Saab PhoeniX fra en annen vinkel. Har du sett no sonett? Foto: Knut Moberg
Denne flotte stasjonsvognen (eller "shooting brake") er basert på Bentley Continental GT og heter Touring Superleggera Flying Star. Foto: Knut Moberg
Flying Star med en snau meter hekk Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Toyota FT 86 II Concept. Sportsbil i samarbeid med Subaru. Foto: Knut Moberg
FT 86 II bakfra, med smal diffuser og tøffe enderør.Måtte produksjonsbilen bli like tøff... Foto: Knut Moberg
Prius + er en familiefrakter med hybrid drivlinje. Foto: Knut Moberg
Prius + med klare familielikheter med Prius kombi. Foto: Knut Moberg
Folkevognbussen gjenoppstått: Bulli! Foto: Knut Moberg
Bulli bakfra Foto: Knut Moberg
Nye VW Golf Cabriolet Foto: Knut Moberg

De store

Vi har presentert mange, men langt fra alle, av disse tidligere, med fokus på nyhetene fra de store produsentene som den nye folkevognbussen fra VW, Opels kommende Zafira, Toyotas nye sportsbil og kommende Yaris, Fords B-Max og nye Audi A3 - for å nevne noen få. Vi har ikke glemt de store - når det gjelder navnet og imaget - som Aston Martin med nye Virage, Ferrari med nye FF og Lamborghini med sin Aventador.

De andre

Her i bildespesialen får du også se de vi ikke ennå har omtalt - fra den lille elbilen Bolloré Blue Car, designet av Pininfarina som - omsider - kommer på markedet til sommeren, til den spanske superbilen Spano GTA med sine 820 bensintørste hestekrefter.

Mer med mindre

En rød tråd uansett hvilke stand man besøkte i Genève i år: Bedre ytelser og flere kilometer per liter drivstoff, per kWh - eller de to kombinert. Midlene til å oppnå dette er varierte, fra full-elektriske via brenselcelle-baserte drivlinjer og hybrider til mer klassiske, men stadig mer effektive, forbrenningsmotoriserte kjøretøyer med diverse typer drivstoff som naturgass, diesel og klassikeren bensin - per i dag trengt opp i et hjørne her hos oss.

Vårt valgte symbol

Citroën Métropolis (fra forsidebildet), symboliserer på mange måter situasjonen i dag. Vi ønsker luksus, plass og komfort - men forbruk og utslipp må presses stadig nedover, det er en nødvendighet for overlevelse. Så, et sted mellom en elektrisk Nissan Leaf og den nye elektriske Rolls-Royce EX 102 (se bildespesialen), finner vi luksushybriden fra Citroën, som ser ut til å bli en verdig etterfølger etter dagens C6. Kombinert skal V6-bensinmotoren og elektromotoren greie å produsere opptil 460 hestekrefter mens forbruket ved blandet kjøring skal ligge på 0,26 liter per mil med dertil hørende CO2-utslipp på 70 gram per kilometer, hvilket er mindre enn de mest økonomiske småbilene klarer i dag. Og denne franske Audi A8-konkurrenten skal i produksjon.

Her finner du hver og en av de nyhetene vi hittil har presentert fra Genève, artikkel for artikkel.