Avslørt: Nye elbiler på plass i Norge

Norske bilimportører snuser på nye elbiler fra Kina. Nå er to forskjellige biler avslørt her hjemme.

KOMMER FOR FULLT: Kineserne satser stort på elbiler. Nå er denne elektriske crossoveren på plass i Norge. Foto: Bilnytt.no
KOMMER FOR FULLT: Kineserne satser stort på elbiler. Nå er denne elektriske crossoveren på plass i Norge. Foto: Bilnytt.no Vis mer

- Det som gjør Kina-biler til Norge ekstra aktuelt nå, er elbiler. Kinesiske produsenter har god tilgang til batterier og har allerede elbiler med lang rekkevidde. Neste år innføres det høye bøter på CO2-utslipp. Det gjør det aktuelt for kineserne å lansere elbiler i Europa, og da er Norge et egnet testmarked. Kinesiske produsenter kan nå selge kvoter på samme måte som Tesla, sier sjefredaktør Atle Falch Tuverud i Bilnytt.no (abonnements-tjeneste).

AVSLØRER: - Nå kommer de elektriske personbilene fra Kina for fullt, sier sjefredaktør Atle Tuverud i Bilnytt. Foto: Bilnytt.no
AVSLØRER: - Nå kommer de elektriske personbilene fra Kina for fullt, sier sjefredaktør Atle Tuverud i Bilnytt. Foto: Bilnytt.no Vis mer

Ukjent elbil

Utenfor lokalene til RSA (importøren av Suzuki og Isuzu) i Drammen står en hittil ukjent elbil fra Kina.

Den står til lading der - sterkt anonymisert. Merker og logoer er tildekket, avslører Bilnytt.no.

- RSA har hatt flere elektriske Kina-biler på Norgesbesøk og har allerede lansert en kinesisk elvarebil. Nå lanseres snart også kinesiske personbiler i Norge, sier Tuverud til Dinside.

SEDAN: Logoene er dekket til på elbilen som sto til lading i bakgården hos RSA i Drammen. Foto: Bilnytt.no
SEDAN: Logoene er dekket til på elbilen som sto til lading i bakgården hos RSA i Drammen. Foto: Bilnytt.no Vis mer

Egentlig virket det svært sannsynlig at også denne bilen er fra et av selskapene som RSA-sjef Frank Dunvold har hatt tett kontakt med i SAIC-konsernet, etter at han begynte å importere Maxus.

Men denne bilen er ikke et SAIC-produkt. Det er en Chery.

Modellen heter Arrizo 5e og er kanskje ikke den bilen man ville trodd var mest interessant.

Rekkevidde 41 mil

Chery har en såkalt joint venture-avtale med Tata, det vil si Jaguar Land Rover, men er en forholdsvis liten produsent. For ti år siden hadde den statseide Chery 6-7 prosent markedsandel i Kina. I fjor var den nede på 1,9 prosent med til sammen 443.702 biler.

Arrizo 5e, som kom på markedet i august 2017, har så langt solgt bare så vidt over 6.000 biler totalt. I juli i år står de oppført med 148 biler på statistikken, av Cherys totalt 32.600.

Dette er en opprinnelig fossilutgave, der man har kastet ut drivlinjen og lagt inn batterier og elmotorer.

Rekkevidden er oppgitt til over 410 kilometer. Det er i overkant av det som later til å være kinesisk standard i denne bilklassen.

LADER OPP: Arrizo 5e fra Chery er basert på en fossilbil. Rekkevidden er oppgitt å være 41 mil. Foto: Bilnytt.no
LADER OPP: Arrizo 5e fra Chery er basert på en fossilbil. Rekkevidden er oppgitt å være 41 mil. Foto: Bilnytt.no Vis mer

El-SUV i Norge

Også Nils Petter Gills selskap Autoindustri AS, som importerer Subaru og Ssangyong, er blant bilimportørene som har kinesiske bilmerker og modeller på Norges-besøk, deriblant en crossover. Også på denne er merker og logoer tildekket.

Den kompakte, elektriske crossoveren har moderne linjer. Samtidig viser en sniktitt et friskt interiør med skinnseter med kontrastsømmer og et dashbord tilsynelatende på høyde med det vi har sett fra andre produsenter.

Erfarne Kina-farere

Det er lenge siden Autoindustri begynte å snuse på kinesiske elbiler. Allerede i 2008 opplyste importøren at de første kinesiskproduserte BYD-bilene skulle være i Norge i 2009.

- Vi leter stadig etter nye forretningsmuligheter og holder oss godt oppdatert på det som skjer innen kinesisk bilindustri, sier administrerende direktør i Autoindustri, Jan Kåre Holmedal, til BilNytt.no.

I NORGE: - Det blir antagelig flere merker, røper Jan Kåre Holmedal overfor BilNytt.no. Denne elektriske crossoveren en av de mest aktuelle modellene som er til vurdering. Foto: Bilnytt.no
I NORGE: - Det blir antagelig flere merker, røper Jan Kåre Holmedal overfor BilNytt.no. Denne elektriske crossoveren en av de mest aktuelle modellene som er til vurdering. Foto: Bilnytt.no Vis mer

- Vi har jobbet med Kina i flere år. Det er spesielt det siste halve året at aktiviteten har tatt seg opp. Flere merker og modeller er på vei til Norge, forteller han.

Fra før av har et annet selskap i Gill-sfæren, Norwegian Mobility Group, agenturet på Geely-merket LEVC, som er mest kjent for produksjonen av elektriske London-taxier.

Noen av disse bilene går allerede på norske skilter.