Stanser levering av elbiler

Avslørt i Sverige også

Den populære elbilprodusenten er avslørt for å holde igjen elbiler i flere europeiske land. I Norge står importøren på at det ikke er tilfellet her.

BLIR STÅENDE PÅ HAVNA: Svenske Recharge har fått tilgang til et internt brev som oppfordrer bilforhandlerne om ikke å selge flere elbiler i 2019, men heller «selge unna» fossildrevne biler. Foto: Kia
BLIR STÅENDE PÅ HAVNA: Svenske Recharge har fått tilgang til et internt brev som oppfordrer bilforhandlerne om ikke å selge flere elbiler i 2019, men heller «selge unna» fossildrevne biler. Foto: Kia Vis mer

- Dette er ikke tilfellet i Norge, fastslår informasjonsansvarlig Mette S. Sauge overfor Dinside.

I forrige uke skrev vi om at Kia i Spania har blitt avslørt for å nekte forhandlerne å selge elektriske biler resten av 2019, med sterk oppfordring om å heller selge unna bensin- og dieseldrevne SUV-er, før kalenderen byttes ut 1. januar.

I likhet med den norske importøren nektet også Kia i Sverige for at dette var tilfellet i vårt naboland. Nå har imidlertid det svenske elbilnettstedet Recharge avslørt at Kia Sverige ikke var helt sannferdig. De har nemlig også sendt et lignende brev til sine forhandlere, skal vi tro nettstedet.

I brevet skriver Kia blant annet at de derimot «håper å oppnå en fantastisk start på det elektrifiserte året 2020», skriver Recharge.

- IKKE TILFELLET I NORGE: Det sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Bertel O. Steen / Kia Bil Norge om elbilstoppen. Foto: Bertel O. Steen
- IKKE TILFELLET I NORGE: Det sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Bertel O. Steen / Kia Bil Norge om elbilstoppen. Foto: Bertel O. Steen Vis mer

- Dårlig tilgang

Mens elbiler som Tesla Model 3 har opplevd imponerende registreringstall hittil i 2019, har ikke Kia greid å matche levingstallene til alle som vil ha e-Niro og e-Soul i Norge. Dette har hele tiden - både fra norske og internasjonale kilder - vært begrunnet av dårlig tilgang på batterier og problemer i produksjonen.

- Vi har hatt dårlig tilgang på elbiler etter mai i år, men vi ser at vi får noe bedre allokasjon nå fremover, enn i sommer. Så det er positivt - selv om vi på langt nær får nok, sier S. Sauge til Dinside tirsdag.

- Begge våre elbiler, spesielt e-Niro, er veldig populære i Europa, så etterspørselen øker. Dette har også sammenheng med at det innføres incentiver for elbiler i flere land. Det er også lang leveringstid i land som Frankrike og Tyskland, legger hun til.

5700 venter på elbil i Norge

Nå er det imidlertid én vesentlig ting som skiller Norge fra situasjonen i Sverige og Spania. Bertel O. Steen er nemlig en frittstående importør her hjemme, mens det er Kia selv som selger bilene i de to nevnte landene.

- Vi har ingen kommentar til saken i Sverige og Spania. Men vi har ikke tilsvarende pålegg her i Norge, og vi leverer ut de bilene vi får, forklarer Mette S. Sauge.

- Dere skjønner at det kan virke logisk for norske kunder at Kia har gitt de samme restriksjonene i Norge, som i Sverige og Spania?

- Det er ikke tilfellet i Norge.

I Norge er det ifølge Kia Bil Norge fortsatt om lag 5700 som står på reservasjonslister for de to elbilene til Kia. Listene fordeler tallene slik mellom seg:

  • Kia e-Niro: cirka 4.400 personer
  • Kia e-Soul: cirka 1.300 personer

- Hva vi får av biler til neste år er litt for tidlig å si, men vi jobber selvfølgelig for flest mulig biler til Norge, sier S. Sauge.