NISSAN LEAF POPULÆR: Fra Sverige kom det nesten 600 brukte Nissan Leaf i fjor. Til nå er dette bilen det har vært mest penger å tjene på å importere brukt. Foto: Nissan
NISSAN LEAF POPULÆR: Fra Sverige kom det nesten 600 brukte Nissan Leaf i fjor. Til nå er dette bilen det har vært mest penger å tjene på å importere brukt. Foto: NissanVis mer

Sverige og Tyskland betaler for Norges elbil-eventyr

Avsløring: Sverige subsidierer norske elbiler

Leasingselskapene er spesielt fornøyd med elbil-politikken i nabolandet.

Leasingselskaper i Sverige kjøper elbiler, putter 60.000 kroner i bonuspenger fra den svenske staten i lommen og selger dem pent brukt videre til Norge, med en enda penere fortjeneste.

Salget av elektriske biler i Sverige øker nå sakte, men sikkert. Fra 1. juli i fjor får nemlig alle som kjøper elbil i Sverige 60.000 kroner i subsidier fra den svenske staten.

Før 1. juli var bonusen 40.000 kroner. Da den svenske regjeringen innførte denne belønningen, gjorde den det neppe for at bilene skulle sendes til Norge etter kort tid – i mange tilfeller etter ett år. Men nå skjer altså det.

Flere land og mer penger

Men det er flere land enn bare Sverige, der statlige subsidier går med til å sponse brukte elbiler til Norge. Fram til og med november i 2018 ble det importert 4.202 pent brukte elbiler fra Tyskland, ifølge en oversikt fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

I Tyskland subsidieres en elbil med rundt 40.000 kroner. Det kom dessuten 2.296 elbiler fra USA i fjor, der hver bil ble sponset med rundt 60.000 kroner.

I 2017 var det Sør-Korea som var det store landet å hente brukte elbiler fra, med 2.941 biler. I det asiatiske landet subsidieres hver bil med rundt 100.000 kroner. Fra England kom det 2.147 brukte elbiler, med rundt 50.000 skattekroner i subsidier, ifølge TØI.

Populære Nissan Leaf

Fra Sverige er det tydeligvis Nissan Leaf som er mest lønnsom å videreselge til Norge. I fjor kom det rundt 600 brukte Leaf over grensa fra øst. Sett i forhold til salget av litt over 1.800 Leaf i Sverige, er det mye - tilsvarende om lag én av tre Leaf. Det betyr igjen at tilbudet av brukte elbiler i nabolandet blir begrenset.

– Vi ønsker jo selvfølgelig at de brukte bilene skal bli i Sverige, men det er ikke så mye vi får gjort med regelverket. Den svenske staten har forsøkt å komme dette til livs ved å innføre en ordning der du må ha bilen i seks måneder, før bonusen blir utbetalt. Dette ser ikke ut til å ha hjulpet, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic til Dinside.

IKKE PROBLEM FOR NORGE: – Sverige vil gjerne beholde de brukte elbilene som et tilbud til folk som ønsker seg en rimelig elbil, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic. Foto: Knut Moberg
IKKE PROBLEM FOR NORGE: – Sverige vil gjerne beholde de brukte elbilene som et tilbud til folk som ønsker seg en rimelig elbil, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ikke problem i Norge

Hun forteller at også de svenske Nissan-forhandlerne har gjort tiltak, for at de brukte bilene som blir tilgjengelig skal forbli i Sverige. For å gjøre bilene mer attraktive selges de blant annet med en tilstandsrapport for batteriet.

- Nå har vi gjort et regnestykke som kan tyde på at det blir mindre å tjene på å selge bilene videre til Norge. Det blir stadig flere brukte Leaf i det norske markedet og kostnadene til frakt, klargjøring og liknende for de svenske bilene øker. Sett i forhold til det totale salget på over 12.000 nye og nesten 3.400 brukt-importerte Nissan Leaf i Norge, er ikke dette noe stort problem på den norske siden av grensen, sier Bakkum.

60.000 skattekroner

Det var Tesla Club Sweden, som i en serie artikler før jul, fortalte hvordan svenske leasingselskaper spekulerer i å tjene penger på å selge brukte elbiler til Norge. Her er forklaringen på hvorfor bruktbilsalget til Norge er lønnsomt:

  • En ny Nissan Leaf koster fra 379.900 kroner i Sverige.
  • Leasingselskapet får tilbake 25 prosent moms fra staten – 75.980 kroner.
  • Bilen leases deretter ut for 2.999 kroner per måned i ett år, som gir en inntekt på 35.988 kroner.
  • Av dette må selskapet betale moms, men likevel blir det igjen 28.790 kroner.
  • Etter seks måneder får selskapet 60.000 kroner, fra staten i elbil-bonus, inn på konto – eller 40.000 kroner for elbiler registrert før 1. juli 2018.
  • Til sammen har leasingselskapet fått inn 164.770 kroner på bilen og «prisen» blir redusert fra 379.900 til 215.130 kroner.
  • Tar vi i tillegg med kursen på norske kroner mot svenske, snakker vi om i underkant av 200.000 kroner.
  • Å importere denne bilen til Norge har til nå kostet bare noen få tusenlapper.
  • Den er fritatt for avgifter og moms. På finn.no ligger ett til to år gamle Nissan Leaf av forrige modell til salgs for rundt 220.000 til 230.000 kroner.

Med andre ord er det penger å tjene ...

BLIR I SVERIGE: Tesla Model S er blant de mest populære elbilene i Sverige, men de brukte bilene forblir i Sverige. Foto: Tesla Owners Club
BLIR I SVERIGE: Tesla Model S er blant de mest populære elbilene i Sverige, men de brukte bilene forblir i Sverige. Foto: Tesla Owners Club Vis mer

Kia på topp

I 2018 ble det bruktimportert til sammen 11.896 elbiler til Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

På topp lå Kia Soul med 3.565 biler, men mange av disse kom fra Tyskland som endags-registrerte med plastikken fortsatt på. Nissan Leaf lå på en andreplass med 3.391 bruktimporterte og VW Golf på tredje med 1.565.

Det er de to sistnevnte det har kommet flest av fra Sverige til Norge. Fra oktober 2017 til og med september 2018 ble det eksportert 535 brukte Leaf fra Sverige til Norge, viser tall fra nettstedet car.info, som har oversikt over det meste som skjer i svensk bilverden.

En bil som Renault Zoe er tydeligvis ikke like gunstig å sende til Norge. Bare åtte slike fant veien over grensen i denne perioden.

De mest populære bruktimporterte bilene i 2018

# Modell Antall
1.Kia Soul3.565
2.Nissan Leaf3.391
3.VW Golf1.565
4.Hyundai Ioniq811
5.Fiat 500689
6.BMW i3659
7.VW e-UP257
8.Smart ForTwo175
9.Mercedes B-klasse150
10.Chevrolet Bolt147

Kilde tabell: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)