<b>BENSIN ELLER DIESEL?</b> Valget er ditt.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
BENSIN ELLER DIESEL? Valget er ditt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Avduket: Ny Ford Focus ST

For Ford er det helt naturlig å bruke Goodwood til å avsløre en ny Focus ST.

En oppgradert Focus ST ser dagens lys for første gang på Goodwood Festival of Speed denne helgen. Bilen bygger videre på den eksistertende modellen, men har fått oppgraderinger i tråd med den ordinære Focus.

I tillegg har det skjedd et par spennende endringer under panseret, som mange vil like.

LES OGSÅ:

Målet med ST er naturligvis å tilby en bil til de som er litt over gjennomsnittet glad i biler med dynamiske kjøreegenskaper. Det fikk de med den eksisterende, og ifølge Ford skal den nye ta steget ytterligere ett hakk videre.

ST, nå også som stasjonsvogn

Nytt under panseret

Det er antagelig under panseret de støreste modifiseringene har funnet plass. Nå skal Focus ST nemlig komme med dieselmotor, i tillegg til en tidligere frisk bensinmotor.

Dieseldrankeren er 2-liter som byr på 185 hk fra et dreiemoment på 400 Nm, den gjør 0-100 km/t unna på 8,1 sekund, og har et forbruk på 0,44 l/mil, i henhold til EU-syklusen. Dette gir et utslipp på 114 g/km.

Bensinmotoren byr på sine 250 hk fra et dreiemoment på 360 Nm, akselerasjon på 6,5 sekunder, og bruker 0,68 liter per mil. Ettersom begge motorene har fått start-stopp system, så er forbruket på benisnmotoren redusert med 6 prosent i forhold til tidligere. Også dieselmotoren har dette. Dette skal gjøre disse versjonene til de mest drivstofføkonomiske ytelsebilene fra Ford noensinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge motorene kommer i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, og her er kanskje noe av det største savnet. Vi kunne gjerne tenke oss bilene med en kasse med dobbeltklutsj og girhendler ved rattet. Dette har gang på gang vist seg å være en mer effektiv løsning, både med tanke på tid og forbruk.

Her er storebror, RS

Se flere bilder av Focus ST:

BENSIN ELLER DIESEL? Valget er ditt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK

Bedret sportslig grep

Vi har alltid likt både ST og RS-modellene fra Ford. De har virkelig fått til understellene og kjøreegenskapene på bilene de har tuklet, med, og Focus er ikke noe unntak.

Så er det også RS-divisjonen hos Ford som har ansvaret for begge.

I nye Focus ST er det nye fjærer foran, i kombinasjon med nye dempere på alle fire. Styringen er også omkalibrert, og de elektroniske assistansesystemene er jusert ytterligere for å være tilpasset en sportslig kjørestil. Stabilisatorstag og bakfjærer er beholdt fra eksisterende modell, som slettes ikke var noen dårlig versjon.

Nye særegne detaljer

Innvendig er det lite som sår tvil om at ST skal være en sportslig modell. Det er seter med ekstra sidestøtte, heftig fargevalg, og det er hentet inn detaljer som skal gi et mer premium preg enn eksisterende modell. Knappeplasseringene skal også være ryddet opp i, med færre knapper og mer ergonomisk plassering.

Utvendig er det nye farger på gang, som er eksklusive kun for ST. Deriblant er en Stealth-grå, Deep Impact Blue, pluss de særegne fargene som eksisterer på Focus ST i dag.

Noen priser er ikke fastsatt enda, men bilen kommer på markedet tidlig neste år, og salget starter i slutten av året. Da vil naturligvis prisene også være kjent.