EU-kontroll

Avdekket juks: Biler mister EU-godkjenning

170 bileiere får nå brev om at kjøretøyet feilaktig har blitt godkjent i EU-kontroll. Statens vegvesen har avdekket kontrollfusk ved et verksted i Sandefjord.

JUKS: Statens vegvesen avdekket juks ved et bilverksted i Sandefjord. Bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: BJørn Langsem
JUKS: Statens vegvesen avdekket juks ved et bilverksted i Sandefjord. Bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: BJørn Langsem Vis mer

Statens vegvesen har avdekket at en ansatt ved et verksted har godkjent et stort antall kjøretøy uten at verkstedet er sikre på om disse kjøretøyene faktisk har vært inne til kontroll. Dette skal ha skjedd i perioden 1. januar–1. september i år.

Godkjenningene av disse bilene er derfor å anse som ugyldige, og de trekkes tilbake.

Einar Eskilt i Statens vegvesen sier til Dinside at de mottok tips fra verkstedets ledelse om at de hadde en utro tjener, og at de da de gikk inn og tok en gjennomgang av selskapets regnskapssystemer. Da kom de altså frem til at det var 170 biler det ikke vært gjort rede for, og disse mister EU-godkjenningen.

– Det er ganske mange biler så det er en alvorlig sak, sier han.

Bilene må dermed inn på ny kontroll for EU-godkjenning.

Eierne får varsel om dette i dag og kan kommentere brevet til Statens vegvesen før det eventuelt fattes vedtak i saken. Bileierne er blitt gitt en frist frem til 28. oktober i år for å gjennomføre ny kontroll hos et godkjent kontrollorgan.

Kan bli anmeldt

– Er det ofte dere får slike henvendelser fra verksteder?

– Det går begge veier. Vi har tidligere avdekket liknende hendelser ved verksteder i blant annet Hønefoss og Tønsberg, men denne gangen var det omvendt ved at verkstedet tok kontakt med oss, forteller Eskilt.

Statens vegvesen gjennomfører ikke EU-kontroller, men godkjenner og kontrollerer de verkstedene som har lov til å utføre dem.

De vurderer nå om de skal anmelde den ansatte. Det kan også komme reaksjoner mot bilverkstedet.

– Vi vurderer å politianmelde kontrolløren. Han har misbrukt sin tillit til oss. Vi må også se om vi skal reagere mot virksomheten. Det er krav til kvalitetssystemer for å unngå misbruk, forklarer Eskilt til NTB.