Automatgirkasse

Den automatiske RAV4-kassen er både effektiv og sportslig. Samtidig er den komfortabel når du er forsiktig med gasspådraget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Automatgirkasse


Velger du automatgirkasse må du belage deg på et pristillegg på 12.000 kroner, omlag det samme som konkurrentene forlanger. Du blir da eier av en uvanlig effektiv automatkasse, i hvert fall hvis vi skal tro Toyotas egne tall. Toyota påstår nemlig at RAV4 2.0 VVT-i med automatkasse skal klare 0 til 100 på bare 10,8 sekunder. Dette er kun 0,2 sekunder mer enn det bilen trenger med manuell girkasse, noe som imponerer.

Heller ikke forbruket er avskrekkende. Vi målte et gjennomsnittlig forbruk på 1,08 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Dette er et lavt tall, ikke minst med tanke på at RAV4 har kontinuerlig firehjulsdrift. Oppgitt forbruk er 0,93 liter per mil, bare 0,05 liter mer enn samme bil med manuell girkasse.

Myke skift

I hverdagen oppleves firetrinnskassen som komfortabel. En skinntrukket og bred girspak føres via en rett og ukomplisert sjaltegate og de fleste vil bruke svært kort tid på å bli fortrolig med denne kassen. Ved pen kjøring er girskiftene myke, noe som gjør bykjøring til en behagelig opplevelse.

Kickdownvillig

image: Automatgirkasse


Det betyr ikke at girkassen har problemer med tunge gassføtter, snarere tvert i mot. Girkassen sjalter raskt og resolutt ved aktiv kjøring og er uvanlig kickdownvillig. Nedgiring fra andre- til førstegir tillates helt inntil 50 kilometer i timen, noe som betyr at du treffer førstegiret helt oppe ved 5.500 o/min. Med tanke på at førstegiret gir seg ved 6.200 o/min, da farten er 60 kilometer i timen, er dette relativt friskt.

Firetrinnskassen er også glad i kickdown fra tredjegir. Dette tillates helt opp til 100 kilometer i timen. Man har da kun glede av andregiret noen få sekunder, fordi kassen sjalter opp til tredje igjen i 110 kilometer i timen.

Glad i turtall

Et så sportslig oppsett kan kanskje virke unødvendig, men er etter vårt syn positivt. Den 2,0 liter store 150-hesteren er nemlig glad i turtall og trives aller best i turtallsområdet 4.000 til 6.000 omdreininger. Ved lavere turtall er ikke motoren like frisk, spesielt når bilen er tungt lastet. Dermed er det etter vårt syn logisk å legge inn aggressive girskift, noe som ikke minst forkorter tiden man er nødt til å bruke på forbikjøring.

Overdrive-knapp

image: Automatgirkasse


I likhet med mange amerikanske bilprodusenter, har også Toyota utrustet sin girspak med en overdrive-knapp. Ved å trykke denne inn, forhindrer man girkassen i å bruke fjerdegiret. Dette er faktisk en ganske fin funksjon, ikke minst når du ønsker motorbrems i lange motbakker. Ved å koble ut fjerdegiret slipper du også stadig opp- og nedgiring ved bruk av fartsholder i oppoverbakker.

Les mer om oppgraderingen av RAV4-interiøret her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!