PÅ STELL IGJEN: En oppgang på over åtte prosent i nybilsalget i august, kompenserer i stor grad for det brå fallet i juli. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
PÅ STELL IGJEN: En oppgang på over åtte prosent i nybilsalget i august, kompenserer i stor grad for det brå fallet i juli. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Mer enn en av fire registreringer er elbiler

August reddet sommeren

Bilsalget tilbake på skinner igjen - takket være elbilene.

I august ble det registrert 14 524 nye personbiler, 1109 flere enn i august 2017 eller en økning på 8,3 prosent. Men la oss minne om at det alltid er bruktbiler som selger best- de såkalte eierskiftene (bruktbilsalget) var det nemlig hele 45 247 av. (Opp 2,2 prosent).

Dette viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Reddet sommeren

PARALLELLBILEN: Kia Soul Electric er fjerde mest solgte elbil - når man regner med bruktimporten. Foto: Knut Moberg
PARALLELLBILEN: Kia Soul Electric er fjerde mest solgte elbil - når man regner med bruktimporten. Foto: Knut Moberg Vis mer

Etter en juli måned der nybilsalget falt med hele 16,3 prosent ble de to sommerferiemånedene derfor ikke så verst til sammen og august er en «tyngre» måned i antall registreringer, så fallet i juli og august begrenset seg til tre prosent i forhold til 2017, mens de tre sommermånedene tilsammen havnet høyere enn de tre tilsvarende i 2017.

Hittil i år ligger bilsalget likevel litt lavere enn etter åtte måneder i 2017 - 1,9 prosent.

Etter en juli måned med en høyere andel fossilbilsalg enn på lenge, kom elbilene sterkt tilbake i august. Det ble nemlig registrert 4158 nye elbiler, alle med unntak av en hydrogenbil (Hyundai Nexo), batteridrevne sådanne. Det er opp 49,4 prosent fra august 2017 og en markedsandel på 28,6 prosent, mot 20,8 prosent.

Solid bruktimport

KINESISK I NORGE: Det ble registrert ett eksemplar av denne elbilen fra Kina: JAC iEV7S. Foto: JAC
KINESISK I NORGE: Det ble registrert ett eksemplar av denne elbilen fra Kina: JAC iEV7S. Foto: JAC Vis mer

Det ble også bruktimportert totalt 2372 biler i august, opp ni prosent. Svært mange av disse er nesten nye elbiler, og det er hittil i år Kia Soul Electric som ligger i tet med 2742 biler. Til sammenligning ble det bare registrert 830 nye Soul Electric i årets første åtte måneder.

Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 5555 elbiler i august. I samme måned 2017 var tallet 3809.

Elbilsalget i august og hittil i år

TOTALT 4157 26567
1. Nissan Leaf12418012
2. Volkswagen Golf7644371
3. BMW i34733542
4. Tesla Model X1132346
5. Tesla Model S821959
6. Renault Zoe3861816
7. Hyundai Ioniq1591375
8. Kia Soul168830
9. Opel Ampera-e172654
10. Volkswagen up!63297
11. Hyundai Kona263282
12. Nissan NV20093232
13. Peugeot iOn29173
14. Mitsubishi I-MiEV25138
15. Ford Focus14127
16. Smart ForTwo35120
17. Citroen C-Zero894
18. Peugeot Partner2575
19. Citroen Berlingo1138
20. Smart ForFour231
21. Jaguar I-PACE2426
22. Chevrolet US Bolt623
23. Mercedes-Benz B-klasse5
24. JAC iEV7S11

Det er interessant å notere at det begynner å bli en del batteridrevne varebiler som registreres, selv om disse fortsatt utgjør en liten andel. Men det ble registrert 207 nye elektriske i august - 123 flere enn i august 2017.

Under halvparten rene fossilbiler

I august 2018 hadde 21,0 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor, i august 2017 hadde 22,4 prosent av de nye personbilene bare dieselmotor.

De dieselmodellene som selger best er Skoda Octavia, VW Tiguan og Skoda Kodiaq, fulgt av Ford Kuga, Mazda CX-5 og Volvo V90.

25,4 prosent av de nye personbilene registrert i august hadde på sin side bare bensinmotor, mens andelen i 2017 var 24,1 prosent. Med bensinmotor er det Volkswagens nykommer, crossoveren T-Roc, som ligger på topp, fulgt av to andre VW-modeller, Polo og Golf

25,0 prosent av personbilene registrert i august, eller 3633 biler, hvorav 1952 ladbare, var hybrider. Det er en nedgang på 17,2 i forhold til august 2017. (Markedsandelen i august 2017 var 32,5 prosent). Det er fortsatt Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 som fører an blant de ladbare, og Toyota Yaris og RAV4 blant de ikke-ladbare.

Alle tall i tabellene kommer fra OFV AS.

Topp 25 - bilmerker (august, hittil og endring fra i fjor etter åtte måneder)

aug hittil hittil +/- i %
TOTALT14524100880-1,9
1. Volkswagen256814232-7
2. Toyota148410506-14,6
3. Nissan17229662+96,9
4. BMW9908267-6,4
5. Volvo4757074+2,3
6. Skoda10025465-9,7
7. Mercedes-Benz3074640-38,3
8. Tesla1954305+58,6
9. Audi8314236-15,5
10. Ford4943961-12,1
11. Peugeot5373805+5,8
12. Kia4823129+4,8
13. Mitsubishi2872949-4,6
14. Hyundai4782772+11,5
15. Mazda3442685-12,3
16. Renault5962504-0,1
17. Opel4842481-7
18. Suzuki1891716-26
19. Citroen1421291-14,8
20. Subaru1731242+4,1
21. Honda107667-21,7
22. Lexus125623+1,1
23. MINI59601+15,8
24. Porsche199581+28,3
25. Alfa Romeo41249+97,6

Topp 20- bilmodeller

Modell Reg. i aug. Reg. hittil i 2018
1. Nissan Leaf12418012
2. Volkswagen Golf10046351
3. BMW i34733542
4. Toyota Yaris4052771
5. Toyota Rav43712570
6. Mitsubishi Outlander2062446
7. Tesla Model X1132346
8. Skoda Octavia4502243
9. Toyota C-HR3482197
10. Volkswagen Passat3782139
11. Volvo V901072133
12. Tesla Model S821959
13. Volvo XC601021956
14. Toyota Auris2061864
15. Renault Zoe3861816
16. Hyundai Ioniq1781706
17. Volkswagen T-Roc4001702
18. Mercedes-Benz GLC501669
19. Audi A32951418
20. Mazda CX-52081347