Audis virtuelle virkelighet

Du kan bare sikle. Ja, la det gjerne renne ned i tastaturet - noen Prosjekt Rosemayer får du likevel aldri oppleve...

"...På samme måte som den suksessrike sportsbilen fra 30-tallet, Silberpfeil, KUNNE også denne lave coupéen blitt utstyrt med en stor 16-sylindret motor. Den lange akselavstanden, gir nemlig god plass til motoren bak fører og passasjer - men foran bakakselen.

Science fiction

Kunne. Ja, for den kan ikke. Noe Prosjekt Rosemayer - bortsett fra den du nå ser bilder av - får du nemlig ikke se. For denne bilen skal det bare produseres en av - og den er uten innmat.

Likevel skryter Audi hemningsløst av at bilen VILLE ha hatt 16 sylindre, som på Silberpfeil, og at den naturligvis ville ha hatt Quattro (firehjulsdrift) for å få kreftene ned på moder jord. Ja, det er sannelig lett å skryte når ordene beskriver et tomt skall - et designfremstøt.

Børstet

Derfor har da også gubbene i hvitfrakk tygget på mang en Penol-tusj for å finne frem til designet på Prosjekt Rosemayer - og naturligvis har Audi vært tro mot aluminiumen. Derfor er heller ikke Rosemayer lakkert, den er børstet. Og de utvendige speilene - som ville stukket ut og ødelagt linjene - er erstattet med videokameraer som via skjermer gir et sylskarpt bilde av hva som skjer bak bilen.

Foran bilen hjelper Xenonlys til med å lyse opp når natten senker seg på, og om dagen er lyktene skult bak et aluminiumscover som automatisk hever seg når lysene skrues på.

Et vindu mot motoren

Interiøret domineres av et fireeket ratt - ikke ulikt det som satt i den originale Silberpfeil - men naturligvis i kledd i skinn og med aluminiumsdetaljer. Og akkurat aluminium går igjen overalt i interiøret av Prosjekt Rosemayer - sammen med flammebestandig Nomex, og skinnkledde bøtteseter.

Og som om ikke dette skulle være uvanlig nok, hva med et vindu montert på veggen bak fører og passasjer som gir fri sikt til bilens motor og drivverk?

Imponerer ikke

Audi Prosjekt Rosemayer er ikke noe annet enn en showbil. Den vil aldri rulle på noen vei eller gate, og når den får kjenne på asfalt skjer det ved hjelp av håndkraft. Prosjekt Rosemayer skal - i følge Audi - være en bil som visualiserer det teknologiske potensiale til Audi. En bil som skal vise at Audi er i forkant hva gjelder teknikk - og det velger de altså å vise med en bil som ikke har noen motor, en bil som ikke kan kjøres med - en bil som er en designers drøm, men som aldri vil bli noen drømmebil. Vi er ikke imponert.