LADBAR: Audi A6 har ikke solgt knallgodt etter at den kom splitter ny i fjor. Vi tipper at mange ventet på den ladbare versjonen som var annonsert. Her er den. Se hva vi mener om den. Vis mer

Test: Audi A6 55 TFSIe quattro

Audis vakreste endelig ladbar

Men den møter sterk intern konkurranse.

Publisert

Endelig er Audi A6 aktuell for nordmenn igjen. Bak den småkjedelige modellbetegnelsen 55 TFSIe skjuler det seg nemlig både sprek motor, avgiftsfritak, ladeledning og mulig nullutslipp.

Audi A6 var selve drømmebilen for mange nordmenn for få år siden. Diesel, automat og quattro i lekker innpakning gjorde den til en favoritt i premiumklassen.

<strong>TØFFING:</strong> Ett år etter at den linjelekre A7 kom med ladbar drivlinje som skjøv ut alle de andre motoralternativene, kommer A6 med samme motor og effekt. Foto: Rune M. Nesheim
TØFFING: Ett år etter at den linjelekre A7 kom med ladbar drivlinje som skjøv ut alle de andre motoralternativene, kommer A6 med samme motor og effekt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Siste generasjon A6 har gitt tørke på salgsstatistikken. Diesel og bensin er knusktørt, men denne bør kunne få følelsene i sving igjen.

Men den har to skjær i sjøen. De kommer vi tilbake til.

Hva er det?

Hjertet i hybridsystemet er en toliter bensinmotor på 252 hester og 370 Nm som er koblet sammen med en elmotor på 143 hester og 350 Nm. Den sitter mellom motor og en 7-trinns girkasse. Kreftene fordeles til alle fire hjul via det mest avanserte quattrosystemet Audi har for øyeblikket, Quattro Ultra.

<strong>FAKE NEWS:</strong> Hva skal man egentlig med potter når det knapt nok kommer eksos ut. PS. Du skimter røret så vidt under fangeren. Foto: Rune M. Nesheim
FAKE NEWS: Hva skal man egentlig med potter når det knapt nok kommer eksos ut. PS. Du skimter røret så vidt under fangeren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Systemet kobler ut trekk på bakhjulene når man ikke trenger drift på dem og kobler samtidig ut mellomakselen - alt for å spare noen dråper bensin. Det er så vidt vi vet bare Audi som har dette prinsippet.

Hybridene er sprekere enn nesten alle de eksisterende motorene, lave utslippstall gir avgiftsfrihet og dermed masse effekt for pengene.

Overraskende nok er den fortsatt dyrere enn samtlige, så det finnes fortsatt gode argumenter for å velge en momentsterk sekssylindret 3-liters diesel for de som ønsker det og ikke frekventerer bysentrum og bommer daglig.

<strong>ARGUMENTET FOR:</strong> A6 ser bred, lav og tøff ut. Kanskje den lekreste stasjonsvogna for øyeblikket dersom det er disse kriteriene som teller. 20 tommers felger og lavere sportsunderstell forsterker uttrykket. Foto: Rune M. Nesheim
ARGUMENTET FOR: A6 ser bred, lav og tøff ut. Kanskje den lekreste stasjonsvogna for øyeblikket dersom det er disse kriteriene som teller. 20 tommers felger og lavere sportsunderstell forsterker uttrykket. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men den store fordelen er at S-Line utstyrspakke både innvendig og utvendig er standard, så du trenger ikke å legge på mye i utstyr.

Spreking

Bensinmotoren hører du nesten ikke. Heldigvis, for luksus i denne størrelsesklassen kler ofte bedre en sekssylindret motor.

Den er rask i kjøreprogrammet Dynamic. 0-100 tar bare 5,7 sekunder, og den er sterk i mellomregisteret. Den elektriske motoren bidrar mye, men selv om effekttallene er høye på papiret, er ikke dette en sportsbil.

<strong>POTETGULLETS FIENDE:</strong> Man skal ikke ha mye fett på fingrene i Audi-miljøet, før det strøkne interiøret ser ut som en tvangsstengt kebabsjappe. Foto: Rune M. Nesheim
POTETGULLETS FIENDE: Man skal ikke ha mye fett på fingrene i Audi-miljøet, før det strøkne interiøret ser ut som en tvangsstengt kebabsjappe. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ved normal kjøring virker samspillet mellom motorene og girkassa helt perfekt. Vi merker verken innslag av motor eller giring. Det er først når du klemmer på at du savner mer direkte respons.

Skal du unngå evigheter med venting fra du trykker ned gasspedalen til girkassa har bestemt seg og effekten kommer, MÅ du velge Dynamic-innstillingen. Da prioriteres effekt og direkte girskift.

<strong>BEGGE DELER:</strong> Energimåleren er det store fokuset, men du har mulighet for å kombinere det med en vannrett turteller i bunnen. Man kan også bytte visning til bare turteller, men det virker litt merkelig dersom mesteparten av kjøringen foregår elektrisk. Men det er kanskje litt rart at den ikke går over til turteller automatisk når man velger Dynamic kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim
BEGGE DELER: Energimåleren er det store fokuset, men du har mulighet for å kombinere det med en vannrett turteller i bunnen. Man kan også bytte visning til bare turteller, men det virker litt merkelig dersom mesteparten av kjøringen foregår elektrisk. Men det er kanskje litt rart at den ikke går over til turteller automatisk når man velger Dynamic kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi savner imidlertid fortsatt enda raskere girskift når vi kjører kassa manuelt, og det hadde ikke skadet bilfølelsen om skiftene hadde vært mer markert i Dynamic-modusen, bare for følelsens skyld.

Sportsunderstellet som ligger en centimeter lavere er standard men har klart å opprettholde komfort, selv på 245/40/R20 hjulene som bilen er skodd med. Og som den kler veldig godt.

Avansert hybridsystem

Hybriden har de vanlige programmene Effiency, Comfort, Auto, Dynamic og Individual, som gir deg mulighet til å legge inn egne parametre for motor, gir og styring.

<strong>NULL LOKK:</strong> I A6 testbilen har man valgt å droppe lokk over koppeholderne. Egentlig gjør det ikke noe. Den hadde uansett vært åpen. Man kan velge både manuell og sportslig program på girvelgeren. Det er litt lett å velge Sport. Da går den ut av elektrisk kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim
NULL LOKK: I A6 testbilen har man valgt å droppe lokk over koppeholderne. Egentlig gjør det ikke noe. Den hadde uansett vært åpen. Man kan velge både manuell og sportslig program på girvelgeren. Det er litt lett å velge Sport. Da går den ut av elektrisk kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det mest spennende er økonomiprogrammet. Da «lever» gasspedalen under føttene dine. Den trykker foten forsiktig opp når den mener du bør gå av gassen, for å kjøre mest mulig effektivt.

Det kan for eksempel skje rett før en bakketopp, ned bakker, når du er i ferd med å ta igjen biler, foran svinger eller før lavere fartsgrenser og kryss.

<strong>DET MESTE PÅ SKJERM:</strong> Store hovedmenyer og kortkommandoer for de viktigste funksjonene, gjør det enkelt å navigere i Audis digitale univers. Men trafikksikkert er det ikke. Foto: Rune M. Nesheim
DET MESTE PÅ SKJERM: Store hovedmenyer og kortkommandoer for de viktigste funksjonene, gjør det enkelt å navigere i Audis digitale univers. Men trafikksikkert er det ikke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Samtidig får du et pedalsymbol opp i instrumentpanelet, eller headup-displayet dersom du har det, og forklaringer på hvorfor, dersom du har visning for hjelpesystemer fremme. Kartet med live-oppdatering brukes til dette.

Legger du inn reiseruten din, og bruker den adaptive fartsholderen (vi regner med de fleste velger det), optimaliseres bruk av bensin- og elmotor etter topografi og forhold som kø, by, land, kryss og fartsgrenser.

På hastigheter mellom 55 og 160 km/t clutcher 7-trinns S Tronic girkassa ut og slår av motoren når forholdene tillater det.

Start/stopp-systemet bruker frontkameraene til å starte motoren når bilen foran kommer i bevegelse. Audi mener systemene kan spare opptil 0,07 liter på mila.

Audi gjør ikke noe stort nummer av hybridløsningen sin i instrumentering eller visning, men den har en liten EV-knapp som gir deg mulighet til å velge mellom elektrisk eller hybrid kjøring. Du kan også trykke for lading og sparing av strøm.

Audis vakreste endelig ladbar

Gjør du ingenting, starter kjøreturen helelektrisk, dersom det er strøm på batteriet. Det kjøres tomt før den starter bensinmotoren, med mindre du vil kjøre fortere enn hva den 143 hester sterke elmotoren tillater.

Holder nesten hva den lover

Vi kjører alle hybrider på vår faste 20 mil lang testløype og begynner med elektrisk kjøring. Bilen er oppladet og oppvarmet til ønsket avreisetid, mens utetemperaturen var 13 grader på hele turen, altså helt typisk temperatur for tidlig høst.

<strong>GOD PLASS:</strong> Det er lite og klage over for de med vindusplass. Foto: Rune M. Nesheim
GOD PLASS: Det er lite og klage over for de med vindusplass. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi kom merkelig ikke mer enn 47,5 kilometer på ren strøm. Da vi kjørte den noe mer strømlinjeformede tvillingen A7 55 TFSIe i fjor kom vi nøyaktig 52 kilometer på ren strøm. Det er akkurat hva tyskerne mener begge skal klare. Da hadde A6-en et gjennomsnittlig forbruk på 21,1 kWt per 100 km. Det imponerer ikke voldsomt.

Etter 20 mil havner det faktiske forbruket på 0,44 liter på mila. Det er på den annen side veldig bra for en doning med så stort potensiale både på drift og effekt.

<strong>BERØRINGSVARME:</strong> Man har et panel hvor man stiller hver sin sone og varme i setet. Foto: Rune M. Nesheim
BERØRINGSVARME: Man har et panel hvor man stiller hver sin sone og varme i setet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men de færreste kjører så langt på en dag, og har du mye småkjøring og er flink med ladekabelen - og den medfølgende appen - slik at bilen er ferdig oppvarmet når du kjører, fyller du så å si aldri bensin.

Maksimal minimalisme

Interiøret er en stilstudie i minimalisme. Når du slår av tenningen, preges interiøret av blanke flater med stramme linjer. Rattet følger samme stil, og er omtrent det eneste stedet man finner fysiske knapper.

Men også der er det gjort så blankt og stilistisk at det nesten ikke ser ut som knapper lenger.

Logiske knapper og et bra MMI-system (grensesnittet mellom føreren og bilens systemer), er byttet ut med tre skjermer med trykkfølsom overflate med feedback, som krever blikket ditt.

Berøringsskjermer er vanlig enn knapper i alle segmenter nå - men spørsmålet er om det egentlig er trafikksikkert å ha et så skjermbasert system.

<strong>DISKRET:</strong> Audi har alltid vært kjent for å ha en streng men, etter noens mening, litt kjedelig design. Men deter helt utrolig hvor mye info de klarer å bake inn i sine digitale skjermer. Foto: Rune M, Nesheim
DISKRET: Audi har alltid vært kjent for å ha en streng men, etter noens mening, litt kjedelig design. Men deter helt utrolig hvor mye info de klarer å bake inn i sine digitale skjermer. Foto: Rune M, Nesheim Vis mer

Når man slår på tenningen, våkner alt til liv.

12,3-tommeren foran føreren er betjenes stort sett som før via venstre tommel og er stort sett hva du trenger å forholde deg til.

10,1-tommeren øverst i dashbordet er delt inn i kategorier som snarveier og fungerer stort sett greit. Men vi slet litt med blant annet forhåndsprogrammering av radiokanaler. Til og med Suzuki Ignis har enklere logikk.

<strong>COMPETITION:</strong> Store hjul, senket understell og blank sorte detaljer gjør mye med A6. Alt er standard på den ladbare hybriden. Foto: Rune M. Nesheim
COMPETITION: Store hjul, senket understell og blank sorte detaljer gjør mye med A6. Alt er standard på den ladbare hybriden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

8,6-tommersskjermen nederst styrer klimaanlegget, men fungerer også som skriveflate når man skal stave navn til telefon og navi. Det fungerer bra.

Med trådløs Apple Carplay og Android Auto kan man enkelt kommandere telefoner og kjørebeskrivelser, men etter å ha testet Polestar sin Android Auto, føler man at man savner noen å kommandere enkelt og intuitivt til.

For her kan vi ikke spørre Siri om å søke på nettet etter f.eks. butikker og åpningstider mens man kjører. Og vi savner Messenger og Snapchat på skjerm. Nå tilbys bare vanlige meldinger.

Romslig, men mindre bagasjeplass

Man sitter godt, men hardt i A6. Vi lengter plutselig etter komfortstoler fra BMW 5-serie. Men plassen er gedigen både foran og bak. Riktignok er kardangtunnelen høy og bred, så midtpassasjeren har ikke de beste vilkårene.

Bagasjerommet er derimot blitt betraktelig mindre takket være batteriet på 14,1 kWh. Rommet er dypt og bredt, men gulvet er blitt høyere og man går ned fra 565/1680 liter til 405/1535.

Men det er langt unna det man opplever i både BMW og Mercedes, der man har med seg en stor kasse i bagasjerommet.

Man får med en relativt stor koffert til ladeledningen. Et rom til ladeledningen står ganske kjapt på ønskelista.

<strong>LYSDESIGN:</strong> Audi har vært gode på lysdesign siden LED-lampene gjorde sitt inntog. A6 gir deg show hvis du vil ha det. Foto: Rune M. Nesheim
LYSDESIGN: Audi har vært gode på lysdesign siden LED-lampene gjorde sitt inntog. A6 gir deg show hvis du vil ha det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den lave og brede stasjonsvogna nærmer seg 5 meter og akselavstanden er 2,9 meter.

Ikke billig nok

Vi er blitt bortskjemte med mye gratis effekt på bilene i Norge etter at vi har fått avgiftsfritak på en rekke biler og slipper moms oppå det igjen på elbiler.

Så selv om våre svenske naboer på punge ut betraktelig mer for en TFSIe enn en ordinær TDI, selv etter bonus, rynker vi på nesa av at den ladbare hybriden har høyest utropspris av samtlige A6-er.

Testresultat

Audi A6 55TFSIe quattro

Stilig gjerrigknark

Konge på veien, gjerrig, bra power når du trenger det.

Litt lite bagasjerom, psykoligisk feil pris, litt bug i cruicecontrol og menyene kunne vært litt enklere.

Riktignok er den ikke stort mye dyrere – og man får mer utstyr som standard, men vi frykter at salgstallene står stand by når du må punge ut nesten en million kroner på en bil som ikke engang har elektriske forseter og kamera med fugleperspektiv inkludert i prisen.

Stivt sportsunderstell, overraskende mye støy i kupeen, linjeassistenten trenger kalibrering.

Audi A6 55 TFSIe quattro

Effekt - o/min :252 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:370 Nm / 1600
Elmotor:143 hk / 350 Nm
Systemeffekt367 hk /500 Nm
Batteri:Litium-Ion 14,1 kWt
Rekkevidde WLTP:52 km
0-100 km/t:5,7 sek
Toppfart:250 km/t
Oppgitt Forbruk:0,18 l/mil
OppgittCO2-utslipp NEDC:41 g/km
Tankvolum:52 liter
L/B/H:494/189/149 cm
Akselavstand:292 cm
Dekkdimensjon:245/40R20
Bagasjerom:405/1535 liter
Egenvekt:2075 kg
Hengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:878.800,-
Pris bilen du vil ha:956.690,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer