Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi TT (1999)

Audis coupé er et designsmykke som vekket stor oppsikt da den kom. Med motorer fra 180 hester og oppover kan du få tilfredsstilt ditt sportsbilbegjær.

Audi TT sto klar til å ta verden med storm i 1998. Den lekre sportsbilen fikk stor respons for sitt utseende. Men etter en tid viste det seg at den ikke var helt stabil i høye hastigheter. Derfor ble bilene kalt inn til modifisering, som blant annet førte til at den fikk en liten hekkspoiler.

LES OGSÅ:

Den ungarskproduserte modellen deler plattform med ikke mindre enn syv andre modeller fra samme konsern. Motoralternativene er 1,8-liters turbo på 180 eller 225 hester og en 3,2-liters V6 på 250 hester. Konkurrenter er alt fra Alfa Romeo GTV via Porsche Boxster til Toyota Celica. På veien er den rask og sporty.

TT ligger godt i svingene med sin nette utforming og forholdsvis lave vekt. Lavtrykksturboen sørger for lavt fraspark, og 180 hester er mer enn nok til å gi brukbare prestasjoner. Men tyner du den, kommer understyringen før du blir reddet av antiskrenssystemet. Kjøreegenskapene blir enda bedre med Quattro!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Bak rattet i TT skjønner du fort hvordan det er å sitte i bur. Her føler du deg godt innpakket i kupeen og innstøpt i de sportslige setene. Baksetet er der, men det passer best for barn. Alu-detaljene gjør interiøret barskt, og i motsetning til andre modeller fra Volkswagen-konsernet er det lite som er gjenkjennelig fra alle de andre søstermodellene. Bagasjerommet tar 270 liter, som økes til 540 liter om du legger ned baksetet.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Designet står seg fortsatt på Audi TT. Den ser tøff ut og er selve symbolet på ”egobil”. Men i enkeltes øyne har den utspilt sin rolle. Noen av disse vil også påstå at bilen i dag er langt mer feminin enn macho. Men spiller det egentlig noen rolle når du ser hvor billige de har blitt? Lav innkjøpssum trenger likevel ikke å bety billig bilhold.

Kraftig motoriserte biler blir ofte dessverre hardt kjørt. I TT’ens tilfelle er det viktig å kjenne etter slakk i drivlinjen og om foringene virker modne for utskiftning. Ellers er vår utgave produsert i en tid da Audi og Volkswagen slet litt med kvaliteten. Vær oppmerksom på elektriske komponenter som ikke virker, feil på turboens dumpventil og luftmengdemåler. Kort oppsummert får du en ganske ålreit bil med mye futt til en rimelig penge, så lenge du gjør hjemmeleksa di.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi TT (1999)

Rask og billig

Falmet image, laber kvalitet