RUVENDE: Med Q8 satser Audi på å befeste sin posisjon som premium-merke av rang. Den fem meter lange og hele to meter brede SUV-en preges av mer sporty design og noen mer eksklusive enn Q7. Foto: Audi
RUVENDE: Med Q8 satser Audi på å befeste sin posisjon som premium-merke av rang. Den fem meter lange og hele to meter brede SUV-en preges av mer sporty design og noen mer eksklusive enn Q7. Foto: AudiVis mer

Audi Q8 - nytt flaggskip

Audi slår på stortromma

Så var den offisiell, den nye prestisje-SUV-en til Audi. Den legger seg et nivå over Q7 i eksklusivitet om ikke i størrelse.

Audi Q8 fremstår som mer elegant enn sitt søsken Q7. Audi hevder allikevel at den er tøff nok til å håndtere terrenget.

Det nye overhodet i Audis Q-familie, som vi omtalte da den ble vist som konseptbil, lanseres på det europeiske markedet i tredje kvartal i år - altså i løpet av sommeren.

Elin Sinervo er direktør for Audi i Norge.
Elin Sinervo er direktør for Audi i Norge. Vis mer

- SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Den store SUV-en har en egen tolkning av klassisk Audi-design og trekker ifølge Ingolstadt-produsenten selv veksler på den originale Audi Quattro. I tråd med andre premium-modeller fra merket, har den kraftige singleframe-grillen som misjon å gi bilen et ekstra potent uttrykk.

Bensinhybrid annonsert

I pressemeldingen som annonserer den nye SUV-en nevnes ikke motor med et ord. Vi regner likevel med at både bensin og diesel vil stå på programmet i form av V6-motorene 55 TFSI og 50 TDI, som vi tidligere har kjørt i både A8 og senest i A6.

Men Audi annonserte også, da konseptet ble vist, at den skal komme i form av en bensinhybrid – og altså ikke en diesel-hybrid som Q7 e-tron.

Bensinmotoren, en 3,0 TFSI, leverer 333 hestekrefter og et dreiemoment på 500 newtonmeter alene. Elektromotoren leverer 136 hester, og dreiemomentet på denne er 330 newtonmeter alene.

Den samlede ytelsen blir dermed de nevnte 528 hestekrefter og heftige 700 newtonmeter.

LADBART I VENTE: En ladbar versjon er ventet, som vil yte 528 hestekrefter og - i teorien - kunne kjøre seks elektriske mil på en lading. Foto: Audi
LADBART I VENTE: En ladbar versjon er ventet, som vil yte 528 hestekrefter og - i teorien - kunne kjøre seks elektriske mil på en lading. Foto: Audi Vis mer

Det skal ifølge Audi kunne flytte den store bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 250 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,23 liter per mil, noe som tradisjonen tro på store ladbare hybrider er langt fra sannheten ved langkjøring. Det samme er da også tilfellet med utslippet, som oppgis til 53 gram per kilometer.

Batteriet i denne hybriden har en kapasitet på 17,9 kWh, noe som tyder på at det er det samme batteriet som sitter i Q7 e-tron.

TEKNO-PREMIUM: Audi på sitt mest høyverdige, uten et snev av gammelmodig luksus-stil: Her er teknologi og modernitet satt i høysetet. Foto: Audi
TEKNO-PREMIUM: Audi på sitt mest høyverdige, uten et snev av gammelmodig luksus-stil: Her er teknologi og modernitet satt i høysetet. Foto: Audi Vis mer

Seks mil rekkevidde på strøm

I Q8 skal dette holde til 60 kilometer kjøring på kun strøm, og vi kan anta at også Q8 bruker navigasjonen til å bestemme når bensinmotoren skal brukes, og når det er på tide å kun bruke elektrisk drift, i tettbygde strøk, og lignende.

Innvending skal Audi Q8 være romslig og selvsagt ekstravagant utstyrt, med berøringsskjermer og et avansert navigasjonssystem. Bilen kan utstyres med firehjulsstyring, som vi nylig testet en utgave av i nye VW Touareg. Det vil antakelig gjøre den store SUV-en ekstra smidig i trafikken.

PRESTISJE-SUV: Proporsjonene skal gi et mindre brautende uttrykk hos Q8, som vil fremstå som mer raffinert enn den svære arbeidshesten Q7. Foto: Audi
PRESTISJE-SUV: Proporsjonene skal gi et mindre brautende uttrykk hos Q8, som vil fremstå som mer raffinert enn den svære arbeidshesten Q7. Foto: Audi Vis mer

Ikke større enn Q7

Til tross for navnet, er den ikke Q7s «storebror». Audi Q8 er 499 centimeter lang, 200 centimeter bred, og 171 centimeter høy – noe som gjør den litt kortere, men bredere og lavere enn Q7.

Med en akselavstand på nesten tre meter, har Q8 en romslig cockpit som Audi hevder slår «de fleste» av modellens direkte konkurrenter på benplass og takhøyde. De tre baksetene kan justeres på langs dersom det er ønskelig. Legger du dem ned, får du et bagasjerom på hele 1755 liter.

Et nytt uttrykk for Q-familien: Eksteriør

Den nye singleframe-grillen og store, markerte luftinntak er elementer som gir bilen et selvsikkert uttrykk. Den hellende taklinjen som forsvinner sømløst inn i D-stolpene over de enorme hjulbuene, tar sikte på å gi SUV-en en mer dynamisk og elegant profil enn den høyere Q7.

En rekke detaljer er hentet fra ikonet Ur-quattro, og de skarpe linjene har til hensikt å formidle kraft, kan produsenten fortelle. Bedøm selv ut fra bildene om det er vellykket.

EGEN FRONT: At det er en Audi, er det ingen tvil om, men designerne har likevel gitt fronten et spesifikt uttrykk. Foto: Audi
EGEN FRONT: At det er en Audi, er det ingen tvil om, men designerne har likevel gitt fronten et spesifikt uttrykk. Foto: Audi Vis mer

Bilen leveres med LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr. Her er både de tredimensjonale kjørelysene og baklyktene digitale. Lysstripen som binder baklysene sammen er også inspirert av originale Audi Quattro.

Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner.

Den helmekaniske midtdifferensialen fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep. Med bakkeklaring på hele 25,4 centimeter og korte overheng, skal Q8 fint kunne fortsette selv om veien tar slutt.

Bilen leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr. Den lar deg justere bakkeklaringen med hele 9 centimeter. Q8 kan også leveres med firehjulsstyring hvor bakhjulene kan svinges hele fem grader for en mer smidig og stabil kjøreopplevelse, som vi selv erfarte nylig, da vi testet nye A6.

ROMMELIG: Selv om Q8 er en noe kortere og lavere bil enn Q7, skal det ikke skorte på plass på annen seterad. Foto: Audi
ROMMELIG: Selv om Q8 er en noe kortere og lavere bil enn Q7, skal det ikke skorte på plass på annen seterad. Foto: Audi Vis mer

Satser på brukervennlig interiør

Audi har satset på å gi Q8 et førermiljø som skal være enkelt og logisk å forstå, samtidig som det er tilrettelagt for personlige tilpasninger. Med MMI-berøringsdisplayene skal nesten alle funksjoner kunne styres fra de to store skjermene.

Den største skjermen måler 10.1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens føreren har en 8.6-tommers skjerm under hovedskjermen til å utføre øvrige oppgaver. I tillegg kommer Q8 med stemmestyring. Q8 kommer selvfølgelig også med Audis såkalte virtual cockpit.

SVÆRE HJUL: Vi ville nesten trodd det fortsatt dreide seg om en konseptbil når vi ser de gedigne hjulbuene og felgene, men - nei: Det er produksjonsbien, ja. Foto: Audi
SVÆRE HJUL: Vi ville nesten trodd det fortsatt dreide seg om en konseptbil når vi ser de gedigne hjulbuene og felgene, men - nei: Det er produksjonsbien, ja. Foto: Audi Vis mer

Fra 2019 er også remote garage pilot tilgjengelig – en autonom parkeringsassistent som styres fra myAudi-app-en og parkerer bilen for deg mens du står og ser på.

Velger du alt av utstyr, får du totalt fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserscanner i Audi Q8.

Som nevnt tidligere i saken: Audi Q8 blir tilgjengelig for kunder i løpet av de neste månedene.