Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi S8 (1998)

Størst, tøffest, raskest og klart mest luksuriøs. Audi S8 får full pott på samtlige kategorier. Og nå kan du sikre deg et slikt lokomotiv til prisen av en Skoda Octavia stasjonsvogn!

Etter at Audi hadde tatt ett steg lenger opp og frem blant premiumbilene med aluminiumsbilen A8 i 1994, kom sportsutgaven S8 i 1997. Den representerte noe helt nytt. Det var fordi S-utgaver til da var forbeholdt A4 og A6. Nå ville Audi at også de med behov for de største bilene skulle slippe å bli forbikjørt av grønnskollinger med trimmede Golfer eller nedlatende gubber i feite Mercedes AMG-brakker.

LES OGSÅ:

Overdådig luksus, høy komfort og rikelig med plass var fortsatt solide kjøpsargumenter. I tillegg kunne du nå legge til enda mer sportslige kjøreegenskaper, en hissigere V8-motor enn standard A8 V8 4,2-liter og noen små optiske forskjeller kun de innvidde forsto seg på. Under panseret ligger 340 hester og venter på frislipp opp til hele 6600 omdreininger. Dreiemomentet er på respektfulle 410 Nm, og 100 km/t nås på 6,6 sekunder (med automatgir). Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Slett ikke dårlige tall å vise til når bilen veier (på tross av all aluminiumen) 1725 kilo.

I 2000 økte tyskerne like godt kreftene til 360 hester. I 2002 ble produksjonen innstilt og den kom ikke tilbake i ny modell før i 2006. Men la oss komme til den morsomme delen – kjøringen! ”Nothing beats cubic inches”, sier amerikanerne og det samme kan du si gjelder her. Her er ingen turbo eller kompressor – kun en diger V8. Testbilen bærer preg av noe slitasje og å ha stått lenge stille. Men trykker du gassen ned, flytter det alvorlig på seg uten at vi blir direkte skremt.

Kjørestilen er klart sportslig, og bilen ligger overraskende godt på veien sett med dagens øyne. Dette er en milsluker av dimensjoner, samtidig som den trives med å smette inn og ut av svinger. Quattro firehjulsdrift gjør at kreftene forplantes enkelt ned i bakken.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Vi nevnte luksus, og selv i dag holder dette godt nivå. Skinn, xenon, regnsensor, el-seter, elektrisk rullgardin og parksensor er bare noe av det som finnes på lista. Plassen er overdådig både foran og bak. Interiører holder seg godt og virker ikke direkte umoderne i dag, bortsett fra en antikvarisk kassettspiller. Midtkonsollen er nokså ruvende og ikke førersentrert, slik Audi nå bruker å ha. Noen slitte brytere er alt som kan sladre om alder og flere eiere.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Nybilprisen for en S8 begynte i 1998 på 1 320 000 kroner med Tiptronic-automatkasse. Men selv på den tiden var Audi såpass utspekulerte at de første eierne gjerne ble lettet for et par hundre tusen kroner for ekstrautstyret. Bilen er sjelden og ytterst få ble solgt nye i Norge. Noen er bruktimportert, og en håndfull biler er til salgs fra rundt 280 000 kroner. De fleste har nok kjørt et stykke mer enn 100 000 km, men bla opp 300 smekkers og du bør finne en brukbar bil.

Foto: Autofil Vis mer

Med en nybilpris godt over en million for 12 år siden (bare innkjøpsprisen tilsvarer 1 659 240 kr i dag, om du følger prisutviklingen) var ikke akkurat S8 en bestselger. Mange drømte nok om den, men noen ytterst få velsituerte forretningsmenn fikk oppleve den. Dessverre har Audis S-modeller vært et yndet tyveriobjekt for bander med uærlige hensikter.

Den og vanlig A8 har langt fra samme image på bruktmarkedet som da de var nye. Noen kriminelle pynter fasaden med denne, like gjerne som de gjør det med brukt BMW 7-serie eller Mercedes S-klasse. Du gjør best i å heve deg over det og heller sette pris på fordelene.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi S8 (1998)

Kjøreegenskaper, mye bil for penga

Ikke problemfri, kostbare karosserireparasjoner