Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi S4 (2000)

Forgjengeren var en av Norges mest brukte ransbiler. Denne er enda raskere, men har heldigvis ikke det samme imaget – enda...

Navnet er litt forvirrende, for mange konkluderer raskt med at vi mener sportsutgaven av Audi 100 som ble produsert mellom 1992 og 1994. Den ble for øvrig avløst av S6 da Audi 100 gikk over til å hete A6 fra 1995. Men vår S4 er en frekk variant av A4 og kom i 1998 med en 2,7-liters biturbo motor på 265 hester. I 2003 ble den etterfulgt av ny S4 med V8-motor.

LES OGSÅ:

S4 ble kun slått av RS4 som kom i 1999, hvor Cosworth hadde trimmet motoren opp fra 265 til 380 hester. Men vår sedanversjon av S4 er mer enn brukbart sprek med sine 0–100 på 5,7 sekunder og toppfart på 250 km/t. S4 er noe av det mest hårete blant spreke familiebiler, og typiske konkurrenter er BMW M3 og Mercedes C32 AMG. S4 leveres naturligvis med firehjulstrekksystemet quattro som standard.

Allerede ved lave turtall hører vi turboen snurre, men det er først ved 2500 omdreininger at det skjer noe. Da er til gjengjeld trøkket såpass bra at du er nokså blasert om ikke dette imponerer. Audi er kjent for å understyre for mye, og derfor er alle de nyeste quattro-modeller fra A4 og opp utstyrt med en 60/40-fordeling av kreftene. Da snakker vi selvsagt 60 prosent bak. Den gamle S4’en ligger likevel bra på veien. Testbilen var utstyrt med et vel stivt understell, og firehjulstrekket sikrer godt grep på glatta. En underholdende, nett og sportslig bil!

Foto: Autofil Vis mer



Interiør
S4 er slett ingen stor bil, men du får plass til en liten familie. Det er likevel lett å forstå at Avant er mest populær, for da får du i det minste plass til litt mer bagasje. Interiøret ellers sladrer lite om at dette er heftigere enn vanlig A4 bortsett fra litt mer sportslige seter og speedometer som går til 280 km/t, samt turteller med rødmerking på 6800 o/min.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
En del av Audis S-modeller fikk mye tyn i media en periode, ettersom de ble stjålet annenhver dag - og det stort sett var en eller annen tyvebande som sto bak. Denne S4’en har nok gått klar av det fokuset. Kanskje er det også litt fordi den er såpass diskret? Uansett blir den nok ofte glemt i skyggen av RS4 og konkurrentene. Kjøpte du noe sånt nytt, ble du nok kjapt stemplet som galematias. Bilen var dyr, anseelsen ikke helt på høyde med BMW og Mercedes ennå, og du måtte ha god kjennskap til Audi før du plukket ut nettopp en S4.

Foto: Autofil Vis mer

Men de som tok steget, var risikovillige yngre menn med skylapper for dyre forsikringer og ville verditap. Stort sett autofile sjeler med barnet godt bevart i seg, altså... Det finnes få Audi S4 til salgs i Norge, i underkant av 10 biler i skrivende stund på finn.no. Dette er biler som var styggdyre da de var nye, og i 2000 var kun Avant-utgaven nevnt i prislisten. Den kostet da 747 400 kroner.

I dag spriker prisene nesten som på et loppemarked. Det vil si du får dem fra rundt 200 000 kroner for en 10 år gammel bil med over 200 000 harde kilometer bak seg, til cirka 300 000 kroner for de nyere og bedre bilene. Finn en så ny bil som mulig, med lavest mulig km-stand og best servicehistorie. Og det finner du til under 300 høvdinger.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Audi S4 2,7 Biturbo (2000)

Underholdende firehjulstrekker

Litt beskjeden?